/ Forside / Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Lystfiskeri
#NavnPoint
molokyle 2204
srhansen 1625
CLAN 1346
pbp_et 1163
dabj 1025
katekismus 904
Splitcane 889
dova 700
Nordsted1 679
10  arne.jako.. 660
fluefiskeri efter havørred..
Fra : Peter Bak


Dato : 29-09-02 08:10

Hej
Jeg har lige købt fluegrej, kan en eller anden ikke komme med nogle
fluenavne der er gode til havørreder?
Samtidig vil jeg gerne høre lidt om de fiskes bedst på flydeline eller andet
og sidst, flydende eller synkende forfang?
På forhånd tak...
bak69



 
 
Søren Søes (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Søren Søes


Dato : 29-09-02 09:37



> Hej
> Jeg har lige købt fluegrej, kan en eller anden ikke komme med nogle
> fluenavne der er gode til havørreder?
> Samtidig vil jeg gerne høre lidt om de fiskes bedst på flydeline eller andet
> og sidst, flydende eller synkende forfang?
> På forhånd tak...
> bak69
>  
>  

Hej bak69,

Du nævner ikke om du vil fiske fra kysten eller i åen, men efterspm du nævner syvkeline går jeg ud fra at det
er i åen. Dertil vil det på nuværende tidspunkt være en god ide med synkeline. Om sommeren vil en flydeline eller
intermediate være passende. Forfanget jeg selv bruger er et ganske almindeligt taperende monofilforfang
som jeg selv laver hvor spidsen er 0,33 -0,37 mm alt efter størrelsen på fluen i enden.
Af gode efterårsfluer kan nævnes Thunder & Lightning, Black & Orange samt andre der har lidt kradse
farver indbygget.

Knæk og Bræk
Søren

>> Posted via http://scandicangler.com <<

Martin Nystrup Rasmu~ (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Nystrup Rasmu~


Dato : 29-09-02 12:09

Hej Søren,

Jeg har en "top-orienteret" fluestang i #5, som jeg egentlig kun har brugt
på kysten og et par gange ved en fiskesø. Er det en for let klasse til
åhavørrederne i Odense Å, der dog ikke regnes for de helt store (de fleste
ligger vel på 1-4 kg)? Nu er det jo ikke kun fisken, man skal kæmpe imod -
strømmen m.m. gør vel også sit til, at fighten bliver mere spændende...og
sværere. ;D

Mvh.

Martin



Peter Bak (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bak


Dato : 29-09-02 19:21

Det er sgu' da heller ikke nemt at ide når jeg ikke skriver det...
Undskyld, jeg vil gerne fiske ved kysten..


"Søren Søes" <Soren_Soes@eur.appliedbiosystems.com> skrev i en meddelelse
news:a3e6na.pjr.ln@news.artscape.dk...
>
>
> > Hej
> > Jeg har lige købt fluegrej, kan en eller anden ikke komme med nogle
> > fluenavne der er gode til havørreder?
> > Samtidig vil jeg gerne høre lidt om de fiskes bedst på flydeline eller
andet
> > og sidst, flydende eller synkende forfang?
> > På forhånd tak...
> > bak69
> >
> >
>
> Hej bak69,
>
> Du nævner ikke om du vil fiske fra kysten eller i åen, men efterspm du
nævner syvkeline går jeg ud fra at det
> er i åen. Dertil vil det på nuværende tidspunkt være en god ide med
synkeline. Om sommeren vil en flydeline eller
> intermediate være passende. Forfanget jeg selv bruger er et ganske
almindeligt taperende monofilforfang
> som jeg selv laver hvor spidsen er 0,33 -0,37 mm alt efter størrelsen på
fluen i enden.
> Af gode efterårsfluer kan nævnes Thunder & Lightning, Black & Orange samt
andre der har lidt kradse
> farver indbygget.
>
> Knæk og Bræk
> Søren
>
> >> Posted via http://scandicangler.com <<



Martin Nystrup Rasmu~ (01-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Nystrup Rasmu~


Dato : 01-10-02 01:39

"Peter Bak" <bak69@evol.dk> wrote in message
news:3d974302$0$18117$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Det er sgu' da heller ikke nemt at ide når jeg ikke skriver det...
> Undskyld, jeg vil gerne fiske ved kysten..

Jamen, Peter, så vil jeg da straks foreslå, at du får fat på nogle af
storfanger-fluerne Grå Frede, Polar Magnus, Aurarejen, PK Mysis, Fyggi,
Glimmerrejen eller Juletræet. Jeg eksperimenterer gerne med fluer, men jeg
vender altid tilbage til en variant af Grå Frede, Aurarejen, Fyggi eller PK
Mysis.

Skal du igang med efterårsfiskeriet - som jo ofte præges af vind og oprørte
vande - bør du have et intermediate forfang, så fluen kommer længere ned i
vandet. Begynder flydelinen af sejle rundt på bølgerne, kan du med fordel
skifte til en intermediate line eller skydehoved - så har du bedre kontakt
til fluen.

Kystfluefiskeriet efter efterårsørreder kan være noget af en opgave, da
fiskene ofte er mere "hooked" på at komme op og gyde i vandløbene fremfor at
pille ved fluer og blink. ;D Fra anden side har jeg hørt, at små fluer kan
være det, der gør udslaget.


Mvh.

Martin




Martin Nystrup Rasmu~ (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Martin Nystrup Rasmu~


Dato : 29-09-02 11:57

"Peter Bak" <bak69@evol.dk> wrote in message
news:3d96a5d0$0$18127$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej
> Jeg har lige købt fluegrej, kan en eller anden ikke komme med nogle
> fluenavne der er gode til havørreder?
> Samtidig vil jeg gerne høre lidt om de fiskes bedst på flydeline eller
andet
> og sidst, flydende eller synkende forfang?

Vil du fluefiske på kysten eller ved åen?

Mvh.

Martin



Michael Andersen (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Michael Andersen


Dato : 29-09-02 15:50


Vedr. Havørredfiskeri.

Først fluelinen, mit forslag ville være at investere i en flydeline, og
så købe færdigtaperede forfang. De fås både flydende, intermidiate,
synkende og hurtigsynkende. Der er flere fordele i dette.
Bla. kan man på under 1 min. skifte forfang efter fiskeriet, og det er
nemmere at styre en flydeline, eks.vis. når linen skal trækkes op
af vandet til et nyt kast.
Envidere er der mange penge at spare da liner er dyre men eks. vis
Scierra forfang til ørred koster ca. 59.- , og forfangene er i div. farver
klar til flyende, grå til synkende og sort til hurtig synkende.
Det kan hurtigt blive dyrt i liner og spoler.
Vedr. fluer er der jo mange muligheder, men et er generelt, disse fluer
er gerne farvestrålende, eks.vis. orange, hvid, grønne nuancer, men
gerne kombineret med brun, sort og grå. Der ligges også gerne sølv,
guld ell. kobber flash i.
Men man ser også helt sorte fluer som eks.vis Sort Cigar, ell. helt brune
fluer som Magnus.
Men fluer som Mickey Finn der er gul, rød og sølv er framragende. Den
orange, gule, røde kombineret med brun, sort samt flash, er de mest brugte.
Streamer, vådfluer og enkelte imitationer er de mest effektive.
Held og fisk.

Mvh. Michael Andersen































>> Posted via http://scandicangler.com <<

Flemming Jacobsen (04-10-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Jacobsen


Dato : 04-10-02 22:28

> "Michael Andersen" skrev i

8< snip

> helt brune fluer som Magnus.

>8 snap

brun.????????

Mvh

/Flemming



Michael Andersen (05-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Andersen


Dato : 05-10-02 14:42


HVAD MENER DU ??????

MVH. MICHAEL ANDERSEN



> > "Michael Andersen" skrev i
>  
> 8< snip
>  
> > helt brune fluer som Magnus.
>  
> >8 snap
>  
> brun.????????
>  
> Mvh
>  
> /Flemming
>  
>  

>> Posted via http://scandicangler.com <<

Martin Nystrup Rasmu~ (05-10-2002)
Kommentar
Fra : Martin Nystrup Rasmu~


Dato : 05-10-02 17:59

"Michael Andersen" <michael.aa@sol.dk> wrote in message
news:17qmna.se5.ln@news.artscape.dk...
>
> HVAD MENER DU ??????

Magnus-fluen er vel ikke brun - i hvert fald ikke det oprindelige mønster.
;D


Mvh.
--
Martin Nystrup Rasmussen



Michael Andersen (06-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Andersen


Dato : 06-10-02 18:33


Vedr. Fluen Magnus.

Ja, Magnus findes i flere varianter, bindes den med hvid krop og
rødt fronthackle kaldes den Polarmagnus. Om den originale Magnus
er helt brun ved jeg ikke, men, som set i feks. Niels Vestergaards
bog, det eneste sted jeg kunne finde et billede, ja, så er den brun ell.
brunlig.
Den bliver bundet med rød tråd, 2 grizzly hacklespidser som hale, krop
af hareuld dubbing, krops & fronthackle af grizzly hanehackle, en oval
sølvtinsel rib og et par kuglekæde øjne.
Der er givetvis flere Magnusvarianter at finde. Men har ikke kunnet
finde nogen i mine bøger, selvom denne flue er en rigtig dansk kystflue.

Mvh. Michael Andersen







>> Posted via http://scandicangler.com <<

Flemming Jacobsen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Flemming Jacobsen


Dato : 07-10-02 08:47


> "Michael Andersen" skrev

8< snip

> Den bliver bundet med rød tråd, 2 grizzly hacklespidser som hale, krop
> af hareuld dubbing, krops & fronthackle af grizzly hanehackle, en oval
> sølvtinsel rib og et par kuglekæde øjne.

>8 snap

Mønstret er der ikke noget galt med, og bindes den som sådan
er det en _grå_ flue med rødt hoved og kuglekæde øjne.

hvis den har set brun ud (på billedet) er det enten
et _ikke særlig godt_ billede, eller en dårlig kvalitet
af grizzly hanehackle.

En i øvrigt fin kystflue, som dog har samme begrænsning
som alle andre agn, den skal fange en fisker først. §

Mvh

/Flemming




Michael Andersen (07-10-2002)
Kommentar
Fra : Michael Andersen


Dato : 07-10-02 17:43

Vedr. Magnus...

Ja, i har helt ret, den er mere grå end brun.

Mvh. Michael Andersen

>> Posted via http://scandicangler.com <<

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177548
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408803
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste