Forvirring omkring Eheim Prof. 2228 Spandf~
Fra : Madsen

Dato : 23-02-01 18:43

Hej,

Jeg har lige renset mit 2228 prof. spandfilter fra Eheim og kommer i den
sammehæng til at undre mig over, hvorfor jeg kun har 2 af de her sorte
gummiringe som sidder på røret på hver af de tre filterkasser.

Jeg har samlet det igen og fordi jeg kun havde to af de gummiringe, så
har jeg undladt at montere gummiring på den øverste filterkasse. Det vil
sige det rør der går ind i pumpehovedet.

Nu troede jeg bare at man kunne gå ind på Eheim og tjekke efter, men
det bliver man da ikke mindre forvirret af! Hvis jeg finder 2228 hos Eheim,
så bliver der vist at den kun indeholder 2 filterkasser. Min indeholder 3!!?

Er der nogen der kan kaste lidt lys over sagen?
<http://www.eheim.de/e/Zubehoer.cgi?Mode=eliste&Filter=Gesamtliste&welches=2228>

Det er de her "Rubber hermetic seals" jeg snakker om.
På linket står der godt nok 3 stks, men hvorfor bliver der kun vist 2 kasser
til filtermateriale? Forvirringen er komplet! :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Jonas Jacobsen

Dato : 23-02-01 21:15

Hej,

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
her sorte
> gummiringe som sidder på røret på hver af de tre filterkasser.

Det har jeg sjovt nok også, her for en times tid siden, og
akkurat samme filter.

Du mangler helt klart en gummiring / pakning. Der er 3 i mit.

Det følgende er udtryk for min egen konklusion på de erfaringer,
jeg har gjort i denne sammenhæng. Det er ikke nødvendigvis
"sandheden" - hvis nogen har divergerende opfattelser eller er
uenige modtages kommentarer med kyshånd.

Så vidt jeg kan regne ud (ud fra diverse ubehagelige erfaringer
med fejlfunktion pga. utætheder i "faldstammen" mellem kurvene)
skal der være helt tæt fra indsugning og ned til bunden af
filteret.

Hvis der f.eks. er utæt mellem øverste og næstøverste kurv vil
"noget" ufiltreret vand sive direkte til den øverste kurv - altså
uden om det groveste filtermateriale i nederste kurv samt den
grove blå svamp, og forøvrigt også udenom den midterste men i mit
filter har jeg samme materiale (Ehfisubstrat) i de to øverste
kurve.

Hvis der utæt mellem pumpe huset og øverste kurv vil resultatet
være nogenlunde det samme, måske blot værre, da snavset fra det
ufiltrerede vand ryger direkte i det allerfineste
filtermateriale; den hvide svamp. På den anden side, så måske
ikke, da en stor del af snavset kunne tænkes at ryge direkte
tilbage i akvariet - men det var jo egentlig heller ikke
hensigten.

Hvorom alting er vil resultatet være at den øverste kurv slammer
til og både gennemstrømningen og filtreringen/filterudnyttelsen
formindskes væsentligt.

Alt dette har du sikkert selv klarhed over - og er formentlig
enig med mig i. Men der kunne være andre, der lyttede med.

> [...]
> har jeg undladt at montere gummiring på den øverste
filterkasse. Det vil
> sige det rør der går ind i pumpehovedet.

Sikkert også det mindst dårlige sted at have en evt. utæthed.

> [...]
> så bliver der vist at den kun indeholder 2 filterkasser. Min
indeholder 3!!?

> Er der nogen der kan kaste lidt lys over sagen?

Tjah, det er jo bare en tegning

> Det er de her "Rubber hermetic seals" jeg snakker om.
> På linket står der godt nok 3 stks, men hvorfor bliver der kun
vist 2 kasser
> til filtermateriale? Forvirringen er komplet! :)

Der skal være 3 stks. - én i toppen af hver kurvs faldstamme. Det
er der under alle omstændigheder ingen tvivl om.

Mvh Jonas

Fra : Madsen

Dato : 23-02-01 22:32

"Jonas Jacobsen" <jonas@bgprint.dk> skrev:

> Det har jeg sjovt nok også, her for en times tid siden, og
> akkurat samme filter.

Pudsigt! :)

> Du mangler helt klart en gummiring / pakning. Der er 3 i mit.

Øv! Så er den nok røget ud sammen med vattet på et tidspunkt
uden at jeg har bemærket det. Jeg kan ikke huske om den var
der sidste gang.

> [...]
> grove blå svamp, og forøvrigt også udenom den midterste men i mit
> filter har jeg samme materiale (Ehfisubstrat) i de to øverste

Jeg har filtervat i alle kurve og i den midterste er der lidt keramikrør.
Dog bemærkede jeg at der lå et ordentlig læs skidt i toppen af
pumpen. Altså oven på den fine hvide svamp. Forøvrigt har den
heller ikke kørt ret længe denne gang, så jeg må nok hellere få
fat i en gummiring mere.

> <http://www.eheim.de/e/Zubehoer.cgi?Mode=eliste&Filter=Gesamtlist
> e&welches=2228>
>
> Tjah, det er jo bare en tegning

Ja, men alligevel burde den da være korrekt tegnet :)

> Der skal være 3 stks. - én i toppen af hver kurvs faldstamme. Det
> er der under alle omstændigheder ingen tvivl om.

Okay! Mange tak for din meget udførlige forklaring. Jeg finder straks
en pusher som kan levere de gummidutter.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Dan Mortensen

Dato : 24-02-01 11:23

> Pudsigt! :)

> Øv! Så er den nok røget ud sammen med vattet på et tidspunkt
> uden at jeg har bemærket det. Jeg kan ikke huske om den var
> der sidste gang.
Hej,

På min Eheim Pro something er den øverste pakning intergreret i
pumpehovedet, men det er vel ikke det samme på 2228 ?

--
Dan Mortensen

Stop fartkontrol på motovejene
http://www.bremsbuksti.dk/

Fra : Madsen

Dato : 24-02-01 12:32

"Dan Mortensen" <netspam@sollok.dk> skrev:

> På min Eheim Pro something er den øverste pakning intergreret i
> pumpehovedet, men det er vel ikke det samme på 2228 ?

Nej ikke såvidt jeg kunne se. Nu har jeg bestilt 10 stk. af de
gummidutter. Så er der da lidt at smide væk af ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)