norton 5 og os 9.1?
Fra : Jesper

Dato : 23-02-01 18:37

Kan jeg bruge norton 5 sammen med OS 9.1?
HD'en trænger til en omgang 'speed disk' - kan jeg køre den uden
problemer fra cd'en selvom jeg har OS 9.1?

--
mvh Jesper

Besøg Biddet Online: <URL:http://homepage.mac.com/biddet>

Fra : Erik Oppenhejm

Dato : 23-02-01 20:06

Svar: NEJ
Venlig hilsen
Erik Oppenhejm

Jesper wrote:

> [...]
> HD'en trænger til en omgang 'speed disk' - kan jeg køre den uden
> problemer fra cd'en selvom jeg har OS 9.1?

Il y a des gens qui ont une bibliothèque comme les eunuques ont un harem.
Erik Oppenhejm, Rosavej 1A, DK-2930 Klampenborg
Tel. +45 39 63 69 75 - Fax +45 39 90 99 75

Fra : Jesper

Dato : 23-02-01 20:43

Erik Oppenhejm <erop@email.dk> wrote:

> Svar: NEJ

ok.

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-02-01 21:27

Jesper <jmfink@mac.com> wrote:

> ok.

Men hvorfor ikke? Gælder det også TechTool Pro, hvor cd'en med
3.0.1 indeholder Mac OS 9.0.4? Jeg har endnu ikke fået installeret
TechTool Pro, efter jeg opgraderede til Mac OS 9.1.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-02-01 01:12

> Men hvorfor ikke? Gælder det også TechTool Pro, hvor cd'en med
> 3.0.1 indeholder Mac OS 9.0.4? Jeg har endnu ikke fået installeret
> TechTool Pro, efter jeg opgraderede til Mac OS 9.1.

Det er altid den bedste idé at kigge på producentens hjemmeside. F.eks.
virker Techtool 3.01 ikke, men der findes en opdatering til 3.03, som
skulle virke med OS 9.1.

En generel regel omkring diskværktøjer og i det hele taget "low-level"
ting som udvidelser, med mindre producenten siger OK for det så lad være
med at bruge det, eller pas meget på og lad være med at være en af de
"rigtige mænd".

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Hardware (n): The kickable part of a computer.

Fra : Peter Gersmann

Dato : 24-02-01 07:13

In article <1epb6t7.e4xjjh166kc8iN%jonasenREMOVE@THISit.dk>,
jonasenREMOVE@THISit.dk (Jan Jonasen) wrote:

> Det er altid den bedste idé at kigge på producentens hjemmeside. F.eks.
> virker Techtool 3.01 ikke, men der findes en opdatering til 3.03, som
> skulle virke med OS 9.1.

Ja, betaprocessen på TTP skifter altid gear lige inden Apple frigiver et
nyt system. Først testes almindelige rettelser og nyheder på de gamle
systemer - og 1-2 uger efter når vi alle har fået installeret den
færdige udgave af Mac OS opdateringen, kan der så frigives en opdateret
TechTool Pro som virker med det nyeste system.

//Peter Gersmann

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-01 09:02

Peter Gersmann <moof@nospam.mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> færdige udgave af Mac OS opdateringen, kan der så frigives en opdateret
> TechTool Pro som virker med det nyeste system.

Mange tak. Det kan jeg sådan set godt finde ud af. Mit spørgsmål
gik mere på, om man kan boote fra cd'en, efter man har opgraderet til
Mac OS 9.1. Det skal man jo, hvis man vil defragmentere filer og
directories. Cd'en indeholder TechTool Pro 3.0.1 og Mac OS 9.0.4. Jeg
kan ikke forestille mig, at der skulle være noget galt i at boote fra
den, da det gik fint før jeg opgraderede til Mac OS 9.1. Erik Oppenhejm
skrev, at man ikke kunne boote fra cd'en med Norton 5, og så ville jeg
høre, om noget lignende gjaldt TTP. Jeg kan nu se, at der er nogen
diskussion om det i den anden halvdel af denne tråd.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Gersmann

Dato : 25-02-01 11:11

In article <1epcuuw.t2rwbv1wf0akmN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> [...]
> høre, om noget lignende gjaldt TTP. Jeg kan nu se, at der er nogen
> diskussion om det i den anden halvdel af denne tråd.

Testet - og ikke noget problem med TTP. Dog skal du være opmærksom på,
at nyere maskiner kræver 9.04 revision 2 eller nyere. Maskinerne fra i
år kræver 9.1 revision ?, og starter ikke på ren 9.1.

//Peter Gersmann

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-02-01 14:46

> [...]

> at nyere maskiner kræver 9.04 revision 2 eller nyere. Maskinerne fra i
> år kræver 9.1 revision ?, og starter ikke på ren 9.1.

Mange tak. Så er det ikke noget problem. Jeg har jo bare en
gammel iMac. Min næste Mac bliver nok med MacOS X, som jo skulle blive
standard om nogle få måneder, og så vil jeg nok også overveje at få en
ny cd med TechTool Pro.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-02-01 23:19

> [...]

> at nyere maskiner kræver 9.04 revision 2 eller nyere. Maskinerne fra i
> år kræver 9.1 revision ?, og starter ikke på ren 9.1.

Jeg glemte forøvrigt at spørge dig, da jeg kommenterede sidst:
Hvordan får man egentligt nemmest en cd med nyeste version af TechTool
Pro og Mac OS her i Danmark? Man kan jo bestille den på Micromats
hjemmeside, men så vidt jeg kan forstå, gælder det kun for USA. Jeg vil
jo ikke bestille en ny cd hele tiden, men en gang imellem kan det da
være rart.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Peter Gersmann

Dato : 27-02-01 01:51

In article <1epglzn.1ocmy79r5pbcyN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Jeg glemte forøvrigt at spørge dig, da jeg kommenterede sidst:
> Hvordan får man egentligt nemmest en cd med nyeste version af TechTool
> Pro og Mac OS her i Danmark?

Hos din forhandler. Står den ikke i kataloget så henvis dem til at tale
med distributøren.

//Peter Gersmann

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-01 01:05

Hej Erik

Det var da som pokkers! - Jeg bruger Norton 5 og 6 - DiskDoctor og SpeedDisk
- i flæng på Mac OS 9.1. - Begge reparerer og optimerer/defragmenterer
upåklagelig!

Så med hvilken begrundelse vil du sige, at man ikke kan bruge Norton 5?

- Der er overhovedet ingen forskel i hverken Directory struktur, filstruktur
eller i det hele taget opbygningen af diverse systemfiler. Noget andet vil
være, hvis det drejede sig om Mac OS X....

mvh. Erik Richard

Erik Oppenhejm wrote:

> Svar: NEJ

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 24-02-01 23:09

> [...]
> eller i det hele taget opbygningen af diverse systemfiler. Noget andet vil
> være, hvis det drejede sig om Mac OS X....

Netop. Den eneste forskel er systemkaldene i Mac OS 9.1 men, dem er der
ikek ændret meget på - kun bugfixes, og...

det æ' bår' dejli!

--
Peter

http://www.titancity.com/lib/
- et friere, billigere og BEDRE Danmark!

Fra : Jan Jonasen

Dato : 24-02-01 23:31

Big Green Lizard aka Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Netop. Den eneste forskel er systemkaldene i Mac OS 9.1 men, dem er der
> ikek ændret meget på - kun bugfixes, og...

Ændre de system kald mellem versioner? Hvor kan jeg evt. finde en liste
eller ligende med nye samt (nok væsentligst) forældede?

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 25-02-01 09:54

Jan Jonasen <jonasenREMOVE@THISit.dk> wrote:

> Ændre de system kald mellem versioner? Hvor kan jeg evt. finde en liste
> eller ligende med nye samt (nok væsentligst) forældede?

Der er APple's Technotes om de forskellige systemversioner nok det
bedste reference, sammen med Inside Macintosh.

Fra : Jan Jonasen

Dato : 25-02-01 15:24

Big Green Lizard aka Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> Der er APple's Technotes om de forskellige systemversioner nok det
> bedste reference, sammen med Inside Macintosh.

Dem har jeg nu aldrig set ændrede system kald i. En bedre henvisning
måske i form af et link til blot én, som beskriver dette, ville være en
stor hjælp.

Normal praksis er at sige til udviklere, "denne metode kan du ikke være
sikker på findes fremover", men det er utroligt sjældent den bliver
definitivt fjernet eller ændret i f.eks. signaturen, hvilket vil give
samme problem som decideret fjernelse. Jeg tillader mig at tvivle på, at
Apple kan være så horrible overfor deres få udviklere.

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 25-02-01 19:24

> [...]

> Dem har jeg nu aldrig set ændrede system kald i. En bedre henvisning
> måske i form af et link til blot én, som beskriver dette, ville være en

Hm, jeg har da ofte set at visse systemkald ændres/omnavgives siden 7.6.
Bare find technoterne fra 8.0 og frem. Jeg har dem selv liggende i PDF,
derfor ingen adresser.

> [...]
> samme problem som decideret fjernelse. Jeg tillader mig at tvivle på, at
> Apple kan være så horrible overfor deres få udviklere.

Oh, get over it. :)

--
Peter
http://titancity.com/misc/amigalinks.html - AMIGA links!

Fra : Jan Jonasen

Dato : 25-02-01 20:33

> [...]

> Hm, jeg har da ofte set at visse systemkald ændres/omnavgives siden 7.6.
> Bare find technoterne fra 8.0 og frem. Jeg har dem selv liggende i PDF,

Jeg skulle bare se om du egentligt læste dem, eller det blot var
technobable. Apple er så flinke med store mærker, at gøre den sovende
læser opmærksom på eventuelle kompatibilitets elementer. Dette sker
typisk (i dag, før var det grå) ved med rødt at have en box
"COMPATIBILITY NOTE", men de er tilsyneladende ikke med i din PDF
udgave.

F.eks. fra OS 9 noten:
COMPATIBILITY NOTE (System Error 119)
It is no longer possible to access the FCB table directly. Software that
calls the PowerPC low-memory accessor functions for the FCB table will
now halt the system with a dsMustUseFCBAccessors (119) system error.
Developers needing to access FCB data should do so using the appropriate
routines, as described in DTS Technote TN1184, "FCBs, Now and Forever."

(Det skal siges, at jeg hverken ved eller har lyst til at vide, hvad
"FCB table" er)

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

Technobable (n): Stuff you say to sound like you know.

Fra : Big Green Lizard aka~

Dato : 25-02-01 20:38

> [...]

> typisk (i dag, før var det grå) ved med rødt at have en box
> "COMPATIBILITY NOTE", men de er tilsyneladende ikke med i din PDF

Årh, hold dog op... Det er noget tid siden at jeg har læst dem, men ja,
du har ret i at de markerer med en farvet rektangel og du har også ret i
at de hedder "compatibility note" osv osv.

> [...]
> routines, as described in DTS Technote TN1184, "FCBs, Now and Forever."
>
> (Det skal siges, at jeg hverken ved eller har lyst til at vide, hvad

File Cache Buffer?

Fra : Jan Jonasen

Dato : 26-02-01 20:15

Big Green Lizard aka Peter Perlsø <root@NOSPAM.com> wrote:

> File Cache Buffer?

Aner det ikke, men det lyder da meget fornuftigt.

--
Mvh/re Jan Jonasen
(Der ikke selv læser technoter)

Ethernet (n): Something used to capture the Etherfish.

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 24-02-01 10:16

kml.ers@mail1.stofanet.dk,Ny-Internet writes:

>Så med hvilken begrundelse vil du sige, at man ikke kan bruge Norton 5?

Rent bortset fra at man ikke længere kan boote fra norton cd'en, så burde
der ikke være problemer.

Mvh Ben

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-02-01 16:16

Hej Ben

Det her bliver mere og mere mystisk.... Jeg kan uden problemer boote fra
både Norton 3.5, 4, 5 og 6 på min G3 med Mac OS 9.1 og 8.6. Driverne på
G3'een er alle fra OS 9.1. (Men selvfølgelig kan jeg ikke længere bruge NU
3.5 til noget, da jeg nu kun har HFS+ diske i min G3, men bortset fra det,
så booter den).

mvh. Erik Richard

Fra : Jesper

Dato : 24-02-01 17:43

> [...]
> 3.5 til noget, da jeg nu kun har HFS+ diske i min G3, men bortset fra det,

Ja - jeg kan nu også sagtens boote fra min norton cd. Sålænge mac'en
understøtter det system der er på cd'en er der vel ikke problemer med at
boote!?

Jeg tog også chancen og kørte speed disk - helt uden problemer!

Fra : Ben Knudsen /NNFBEN

Dato : 25-02-01 11:27

> [...]
>3.5 til noget, da jeg nu kun har HFS+ diske i min G3, men bortset fra det,

Det er der også god logik i, viser det sig efter en nærlæsning af
support-dokumenterne hos Symantec. Det er kun visse ibook, powerbook og
g4'er-ejere der er på røven. Læs evt selv her :
http://service1.symantec.com/SUPPORT/num.nsf/docid/1999101108320911&src=hot

Mvh Ben

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 27-02-01 02:43