Rød lygte/Killing me softly
Chen Kaiges ny film reklameres for, med at han også lavede "Under den røde
lygte" der beskriver FORTIDS-Kina.
Den er prisbelønnet, fordi den angriber asiatisk kultur, ligesom Kurosawa -
som ingen japaner gider se, for disse dyre, flotte film er skræddersyet til
vesterlændinge, der vil have falske fordomme bekræftet.
Harems-systemet hos kinesiske rigmænd, som rødlygte-filmen kritiserer, havde
fordele og ulemper. Med lighedsfanatismens filter, glemmes fordelene.
Højdepunktet i rødlygte-filmen er, at en japansk officer under WW2 skal
tvinge en netop erobret kinesisk provinsby til lydighed, så han tvinger
byens viceborgmester til at flå borgmesteren levende.
Sådant er muligvis hændt, for sporadisk torturdødsstraf var terror der
passiviserede opstands-mindede kinesere, så man ikke behøvede at spilde så
meget mandskab på at kontrollere den erobrede by.
Amerikanske idealister foragter menneskerettigheder i Kina-Japan, men Japans
mislykkede erobringsforsøg mod det kinesiske broderfolk opnåede sit
vigtigste mål - at stoppe den knusning af konfuziansk kultur, som
Opiumskrigen og siden amerikanske missionærer havde startet.
Zhu Rongjis succes er sket i tæt samarbejde med Japan.
Langsigtet "Størst mulig lykke for flest mulig mennesker", er vigtigere end
spidsfindig, skrivebordsteoretisk menneskerettighed-principip.
Og hvad betyder en borgmesters smerter i den time, det tager at dø af
mangel på hud, i sammenligning med opnåelse af trivsel i Fjernøsten i mange
generationer.
I TVIVLENS SKYGGE Chen Kaiges »Killing Me Softly« er et mislykket
forsøg i Hitchcock-traditionen.
http://www.berlingske.dk/artikel:aid=217350
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N
Tel: 3586 1000, Fax: 001 815 364 4235
http://www.glistrup.com