/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
En kastrat og en ikke-kastrat
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 25-09-02 20:35

Vi har købt to Norsk Skovkat-killinger (brødre fra samme kuld) som vi nu
går og venter spændte på.

Det viser sig at den ene tegner til at blive en rigtig flot Skovkat. I
den forbindelse har flere ytret sig om at det faktisk er synd at den kat
skal kastereres.

Nu går vore tanker imod at undlade at kastrere den "gode" killing med
henblik på _evt._ avl.
Vi holder kattene for deres gode selskab og vil helst kunne have dem til
at gå frit i deres løbegård og vort fælles hjem uden problemer som
slagsmål og "afmærkning af territorie" indenfor.
Det skal dog siges at vi ikke frygter slagsmål, men mere tisseriet.

Vi påregner ikke at skulle starte avlsarbejde, andet end måske at udlåne
katten til parring, hvis han bliver "god".

Vi skal ikke have nogen hunkatte

Vi skal snart beslutte os aht. til udfærdigelsen af papirerne og det
eneste udestående spørgsmål er hvor vidt vi vil kunne undgå gener.

Hvad kan der være af overvejelser og problemer i dette spørgsmål?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


 
 
Hanne Dahl (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Hanne Dahl


Dato : 25-09-02 21:24


Hej Steen.

Jeg sidder i en situation med en strintende kat som vi bliver nød til
at mands
opdække når han er indendørs. Det er ved at drive os og katten til vanvid.
For han fortrækker helt klart at være inde hos os andre istedet for at være
uden i kattens løbegård. Heldigvis har vi en steriliseret hunkat som elsker
at være ude sammen med ham. Vi holder ham kun fertil indtil vores anden
hunkat bliver med
killinger.
Også er det til lægen,desværre, for vi holder ikke det ud at skulle gøre
rent efter ham næsten hver dag. Vores kat har en lækker gemyt som vi
desværre ikke nyder lige for tiden med hans kalden og tisseri/strint.

Det vil være lidt "meget" surt hvis I ender med et spoleret hjem uden at
nogle bruger jeres dejlige kat. Så mit råd, lad ham følje sin brors vej til
lægen,for han vil starte på at strinte for at tiltrække dejlige pigemisser


Vh. Hanne Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002





V.Lerche & S.Anderse~ (26-09-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 26-09-02 08:45

Ja, jeg kan kun tilslutte mig Hannes mail, vi har også en fertil hankat der
går her i stuerne sammen med os, men det er et problem med strinteri,
heldigvis er han ikke så slem til at kalde. Jeg synes ikke at man skal holde
hankatte fertile til glæde for andre, det er et alt for stort arbejde.
Men så skal jeg da samtidigt sige at vi også har haft en dejlig
orientalerhan som aldrig strintede eller på nogen måde var til besvær, han
blev far til et par kuld så det var ikke fordi han var steril og han blev 11
år, men han hørte vist desværre til undtagelserne.
Hilsen Vibeke

--




Steen Suder, privat (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Steen Suder, privat


Dato : 26-09-02 08:51

V.Lerche & S.Andersen wrote:
> Ja, jeg kan kun tilslutte mig Hannes mail, vi har også en fertil hankat der
> går her i stuerne sammen med os, men det er et problem med strinteri,
> heldigvis er han ikke så slem til at kalde. Jeg synes ikke at man skal holde
> hankatte fertile til glæde for andre, det er et alt for stort arbejde.
> Men så skal jeg da samtidigt sige at vi også har haft en dejlig
> orientalerhan som aldrig strintede eller på nogen måde var til besvær, han
> blev far til et par kuld så det var ikke fordi han var steril og han blev 11
> år, men han hørte vist desværre til undtagelserne.

Tak til dig og Hanne.
Er der flere der kan tilslutte sig disse to indlæg?


--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>
ICQ UIN         4133803


V.Lerche & S.Anderse~ (26-09-2002)
Kommentar
Fra : V.Lerche & S.Anderse~


Dato : 26-09-02 09:00

Hej igen Steen
Der er jo også den mulighed at du holder ham fertil indtil han har parret en
enkelt hunkat, på den måde er der da nogle af hans gener der kan gå videre,
og du kan undgå at have de store problemer hvis du får ham kastreret lige
efter.
Bare en ide!
Vibeke

--




Katrine Nederby (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Katrine Nederby


Dato : 26-09-02 11:12


"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> skrev i en meddelelse
news:3d92bc76$1@owl...
> V.Lerche & S.Andersen wrote:
> > Ja, jeg kan kun tilslutte mig Hannes mail, vi har også en fertil hankat
der
> > går her i stuerne sammen med os, men det er et problem med strinteri,
> > heldigvis er han ikke så slem til at kalde. Jeg synes ikke at man skal
holde
> > hankatte fertile til glæde for andre, det er et alt for stort arbejde.
> > Men så skal jeg da samtidigt sige at vi også har haft en dejlig
> > orientalerhan som aldrig strintede eller på nogen måde var til besvær,
han
> > blev far til et par kuld så det var ikke fordi han var steril og han
blev 11
> > år, men han hørte vist desværre til undtagelserne.
>
> Tak til dig og Hanne.
> Er der flere der kan tilslutte sig disse to indlæg?

Ja, det kan jeg så absolut

Jeg har også prøvet at leve sammen med en fertil hankat, og det holdt kun
til han blev 14 måneder gammel før strinteriet tog overhånd. Planen med ham
var, at han skulle være fertil indtil han begyndte at strinte, og jeg håbede
så bare, han kunne nå at gøre min egen hunkat drægtig inden. Det nåede han
ikke, og jeg fik aldrig killinger efter ham

Jeg har aldrig haft planer om at tage fremmede hunkatte ind til parring, da
det kræver mere plads end jeg har (et ekstra værelse og aller helst en
"sluse", så mine andre katte ikke kommer i kontakt med den fremmede hunkat),
og samtidigt er det et stort ansvar man påtager sig, når man siger ja til at
"overtage" en andens hunkat i den periode parringen skal finde sted. Du skal
ble.a. sørge for at dine katte er testede for relevante sygdomme, og at
hunkatten under ingen omstændigheder kan slippe ud under besøget.

Min Sofus blev i begyndelsen af foråret mere og mere rastløs og støjende, og
da han var fyldt et år begyndte strinteriet så småt. De sidste par uger
inden kastrationen var noget af en prøvelse, for han endte med at strinte
5-10 gange dagligt overalt: på møbler, vægge, dyner, kattenes egne senge,
lige over mit hoved på min sengs hovedgærde imens jeg sov osv. -Ikke sjovt,
da hankatteurin ikke bare lugter, men stinker. Man ender med at få nervøse
trækninger, hver gang katten bevæger sig, og det er synd for både een selv,
men i allerhøjeste grad også for katten. Heldigvis stoppede han med at
strinte efter kastrationen, for der er nemlig altid en fare for at
strinteriet sætter sig som en vane, hvis det får lov at stå på for længe.
Det skal i også have i baghovedet.

Med al respekt så findes der masser af smukke skovkatte. At han er god, er
ikke nødvendigvis grund nok til, at i skal føle jer forpligtede til at lade
ham gå i avl. Hvis ikke racen står og mangler avlshanner af hans linier, vil
jeg råde jer til at få ham kastreret sammen med sin bror. Men er i
forberedte på, hvad det måtte bringe af ansvar,besvær og udgifter, kan i jo
lade ham gå, indtil han bliver for meget hankat. Der findes som Vibeke
skriver enkelte hankatte, der "holder sig på måtten". De hører bare til
sjældenhederne. Men sørg for at gøre det klart for interesserede
hunkatteejere, at i ikke vil bindes af nogen aftaler og kun holder ham
fertil så længe i selv kan leve med det. I skal altså ikke love nogen at de
kan få en parring om f.eks. et halvt år.

Og til sidst: Hvis i beslutter at lade ham indgå i avlen, vil det være en
god ide at udstille ham. På den måde får i også en mere objektiv vurdering
af ham.


Mange hilsner
Katrine
http://beydana.tripod.com



Henrik Pedersen (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Pedersen


Dato : 26-09-02 17:03

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> writes:

en masse snip

Proev at kontakte Helle Andersen fra tick-tag Abyssinians som vist har
haft held med noget halloej som fik Kesto til at slappe lidt af med
strinten..
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa
http://misbamsen.dk
Denne msg er lavet i & postet med gnus. Do not fear the Penguin

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408843
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste