Sesamolie
Fra : Svend Andersen

Dato : 25-09-02 11:22

Jeg har lyst til selv at lave min egen sesamolie

Kan man det ?

hilsen Svend A

Internet for mennesker:
http://www.enterpol.1go.dk/

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 25-09-02 13:46

On Wed, 25 Sep 2002 12:22:10 +0200, "Svend Andersen"
<svend@enterpol.dk> wrote:

>Jeg har lyst til selv at lave min egen sesamolie
>
>Kan man det ?

ja du skal "bare" presse sesamfrø og si olien fra.

Fra : Svend Andersen

Dato : 25-09-02 17:40

lcj@wanadoo.dk writes:
>ja du skal "bare" presse sesamfrø og si olien fra.

Hvordan skal de presses ?
I hvilken olie ?
Hvor længe skal de trække ?
Skal/kan det sis i et kaffefilter ?
Skal sesamfrøene ristes først ?
Hvordan skal det opbevares ?

Tak for din interesse, men svaret var altså for kort til mig

hilsen Svend A

Internet for mennesker:
http://www.enterpol.1go.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 18:01

Svend Andersen skrev:

> Hvordan skal de presses ?
> I hvilken olie ?

Der er masser af olie i semsamfrøene (> 50%). Hvis du presser
dem nok, kommer sesamolien ud.

// Klaus

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 25-09-02 18:59

On Wed, 25 Sep 2002 18:39:40 +0200, "Svend Andersen"
<svend@enterpol.dk> wrote:

>Hvordan skal de presses ?

Hjemme i køkkenet ville jeg måske bruge en kødhakker, foodprocessor
eller lignende, på en fabrik bruger de vel en eller anden kværn,
ligesom når man laver olivenolie.

>I hvilken olie ?

Olien kommer fra sesamfrøeneselv - de skal ikke hældes i noget andet
olie.

>Skal/kan det sis i et kaffefilter ?

Udmærket ide

>Skal sesamfrøene ristes først ?

Ikke nødvendigvis, men det giver en kraftigere smag, hvis du gør det.

>Hvordan skal det opbevares ?

som anden olie

>Tak for din interesse, men svaret var altså for kort til mig

Selv tak

Lars

Fra : Peter Westh

Dato : 25-09-02 18:25

"Svend Andersen" <svend@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lyst til selv at lave min egen sesamolie
>
> Kan man det ?

Jeg tvivler meget at, at det kan lade sig gøre med almindeligt køkkenudstyr.

Du kan ret nemt lave sesampasta - tahin - ved at riste frøene i ovnen ved
knap 150 grader, og køre dem medens de endnu er lidt varme i en solid
køkkenmaskine. Lader du sådan en pasta stå nogen tid, skiller noget af olien
sig ud på toppen.

MVH

Peter

Fra : Svend Andersen

Dato : 25-09-02 18:19

kas2002sep@magnetic-ink.dk writes:
>Der er masser af olie i semsamfrøene (> 50%). Hvis du presser
>dem nok, kommer sesamolien ud.

Hvordan ?
Hvorlænge ?

hilsen Svend A
-som overvejer om jeg skal tage dem med i seng - og ligge på dem......

Internet for mennesker:
http://www.enterpol.1go.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-09-02 18:57

Svend Andersen skrev:

> Hvordan ?
> Hvorlænge ?

Jeg ved det ikke. Jeg har ikke prøvet at lave sesamolie, men har
været med til at presse soyabønner, og der skulle en stor (på
størrelse med en lille traktor) og tung maskine til. Man kan
nok klare sig med en mindre kaliber til sesamfrø. Den man ser
på <http://www.approtec.org/tech_oil.shtml>, ser ikke så voldsom
ud igen.

// Klaus