AEG vaskemaskine slår hfi relæ!
Fra : nocom

Dato : 25-09-02 11:14

Hej
Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det
være? Den er 2 år gammel.
Mvh
Nocom

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-09-02 11:14

"nocom" <nocom.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
> umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det

Skummer den meget ?
Jeg har været ud for at hfi relæet går hvis der dannes meget skum.
Hvis den skummer for meget har du doseret for meget vaskepulver i forhold
til vandets hårdhed.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 25-09-02 11:26

On Wed, 25 Sep 2002 10:13:45 GMT, "nocom" <nocom.news@kandu.dk> wrote:

>Min AEG økomat 76' serien slår pludselig, mens den vasker, hfi relæet.
>Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
>umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers?

Bliver vandet varmt nok ?

>Hvad kan det være ?

Det er en uheldig situation, som ikke er ufarlig (HFI'en beskytter
dig). Måske er eet varmelegemerne stået af - det kan også være en utæt
slange, som drypper vand på noget af det elektriske udstyr i maskinen.
Jeg vil foreslå, at du tilkalder en elektriker.
---

Mvh Mogens
GM 3.0i-24

Fra : Erik Andersen

Dato : 25-09-02 21:47

Jeg er næsten 100 % sikekr på at det er et varmelegeme der er stået af.
Passer det ikke godt med tidspunktet hvor den er begyndt at varme vandet op
til vasketemperaturen?
Jeg har selv skiftet adskillige af slagsen. Det er ret let, men man skal
have forstand på hvad der røres ved.
/Erik

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 26-09-02 06:46

On Wed, 25 Sep 2002 22:47:05 +0200, "Erik Andersen"
<eandersn@post6.tele.dk> wrote:

>Det er ret let, men man skal have forstand på hvad der røres ved.

Enig
---

Mvh Mogens
GM 3.0i-24

Fra : nocom

Dato : 01-10-02 12:39

Tak for svaret Erik Andersen.
Det var nok den mest præcise besvarelse, da det faktisk var varmelegemet
det var galt med. Nu vasker den af hjertets lyst.
Nocom

http://www.kandu.dk/

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-09-02 03:48

> [...]
> Den vasker ica.10-15 minutter, hvorefter den slår fra. Der er ikke noget
> umiddelbart, der tyder på, den vasker unormalt ellers? Hvad kan det

Det lyder som om der er gået et varmelegme. Tit er disse belagt med kalk og
det tager derfor lidt tid inden vandet når ind gennem sprækken og skaber
kortslutningen.
Det er ret nemt at skifte, men husk at markere ALLE ledninger du afmonterer
så du er sikker på at de bliver sat korrekt på igen. Rens pakninger og
anlægsflader (på varmelegmer osv.) så er du sikker på at det er tæt når du
får det hele samlet.

Et lille tip: hvis du tilsætter *lidt* citronsyre hver gang du bruger
maskinen kalker den ikke til, og dine glas bliver flotte. Det er ikke
giftigt (bruges i fødevarer) og skader ikke maskinen.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-09-02 11:19

On Thu, 26 Sep 2002 04:47:36 +0200, "Thomas Nørgaard"
<nimbus39@hotmail.com> wrote:

>Et lille tip: hvis du tilsætter *lidt* citronsyre hver gang du bruger
>maskinen kalker den ikke til, og dine glas bliver flotte. Det er ikke
>giftigt (bruges i fødevarer) og skader ikke maskinen.

Det har jeg prøvet, men glassene bliver stadig ødelagt. Måske er det
centrifugeringen der er for hård ved glassene

--
Jens

If you don't like getting old, consider the alternative.

Fra : Zoëga

Dato : 26-09-02 20:41

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> [...]
>
> --
> Jens
>
> If you don't like getting old, consider the alternative.

Det er bedre med Hexafosfat (fås i Matas) i vaskemaskiner ½ mål i hver vask
holder varmelegerme rene og du kan nøjes med at dosere vaskepulver som om
du vasker med blødt vand.

mvh

søren

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-09-02 11:52

<snip>
øhh... jeg var vist træt da jeg svarede. Mit tip var beregnet til
opvaskemaskiner og ikke vaskemaskiner. sorry