Septemberliv i mejsekassen
Fra : Georg

Dato : 24-09-02 12:06

For første gang er der liv i en af vore tre fuglekasser. Det er en grålig
fugl i spurvestørrelse med sort plet i hovedet og kridhvide kinder. Det er
måske en mejse?
Den rumsterer nede i kassen og flyver jævnligt ud og ind. Hvad laver den der
nu? Kan der være unger i den ultimo september?
Hvornår kan jeg åbne kasserne for eftersyn og rengøring?
Georg

Fra : Jakob Bock

Dato : 24-09-02 13:34

Georg skrev:

> [...]
> nu? Kan der være unger i den ultimo september?
> Hvornår kan jeg åbne kasserne for eftersyn og rengøring?

Jeg er langt fra nogen fugleekspert, men svjv kan fugle godt finde på at
bruge fuglekasser som vinteropholdssted -- så mon ikke den er ved at gøre
kassen klar til dette? I så fald, skal kassen nok bare have lov til at passe
sig selv.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Aa. Worm

Dato : 24-09-02 16:26

> [...]
der
> nu? Kan der være unger i den ultimo september?
> Hvornår kan jeg åbne kasserne for eftersyn og rengøring?

Hvis du tror, at det er en mejse, kan det være en sortmejse, en fyrremejse
eller en sumpmejse. Sortmejsen er langt den almindeligste. Den ligner en
bleg musvit uden den sorte stribe på bugen. Den holder specielt til, hvor
der er (gamle) nåletræer.

Mejser skulle ikke yngle nu, men "naturen" har jo været speciel i år, så
måske? Har du indtryk af, den har foder i næbet, når den flyver ind i
kassen?
Hvis der er unger i kassen, vil du sandsynligvis kunne høre dem, hvis du er
opmærksom på det.

Mejsekasser rengøres i løbet af vinteren, gerne nu.
Det er korrekt, at fuglene bruger redekasserne til nat-logi om vinteren, men
der behøver ikke være gammelt redemateriale i kassen.
Hilsen
Aase

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 24-09-02 22:19

"Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk> wrote in message

> der

Er der ikke noget med, at mejser vælger bolig i oktober til brug næste år ?
Jeg satte 7 mejsekasser op i januar i år, og venter stadigvæk på at nogen
vil synes om at bruge dem .

Vibeke

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-09-02 01:35

Vibeke Hansen skrev:

> Er der ikke noget med, at mejser vælger bolig i oktober til brug næste år ?
> Jeg satte 7 mejsekasser op i januar i år, og venter stadigvæk på at nogen
> vil synes om at bruge dem .

Hvor højt sidder dine kasser. Vores var ført anbragt i lidt 2 meters højde,
men først efter at den blev sat ned i 1 meters højde, flyttede der blåmejser
ind.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Georg

Dato : 25-09-02 22:11

Jørgen skrev:

> Jeg har tre. Den ene sidder 3 m oppe på stammen på et meget stort grantræ
> Den anden sidder under carporttaget 2 m oppe, helt i udkanten men i
tørvejr.
> Ingen af dem er beboede.
> Den tredie sidder på stammen af et æbletræ i ansigtshøjde, dvs. ca 1½ m
> oppe, på højde med stakittets overkant, hvor der sommestider spadserer
> katte, men kassen er vendt, så jeg ikke tror, en kat kan komme til den.
Det
> er i den kasse, der tilsyneladende er liv nu.
> Mvh.
> Georg

Du har sendt denne besked på min adresse, i stedet for at poste den i
gruppen -- det burde du gøre.

JA SELVFØLGELIG. TRYKFEJL, UNDSKYLD
Georg

Fra : Aa. Worm

Dato : 25-09-02 17:29

> [...]
?
> Jeg satte 7 mejsekasser op i januar i år, og venter stadigvæk på at nogen

Det ved jeg ikke. Jeg har engang sat en kasse op i februar, som blev taget i
brug samme forår.
Det drejer sig nok også om udbud og efterspørgsel.

DOF (Dansk ornitologisk forening) anbefaler, at mejsekasser sættes op i ca
1½ m´s højde. Jeg har bl.a. en kasse, som er placeret i ca 2 m´s højde. Den
bliver skiftevis brugt at musvitter og skovspurve. Jeg har flere gange set,
at musvitterne og spurvene har kæmpet om ejerforholdet.

Da mejserne i en vis grad har deres eget territorium i ynglesæsonen, skal
kasserne ikke placeres for tæt, i modsætning til stære, som gerne vil bo i
koloni.

Hilsen
Aase

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-09-02 17:58

Aa. Worm skrev:

> DOF (Dansk ornitologisk forening) anbefaler, at mejsekasser sættes op i ca
> 1½ m´s højde.

I følge denne side (på DOF's netsted), anbefaler DOF, at mejsekasser sættes
i 1--3 meters højde:

http://www.dof.dk/06_fakta_om_fugle/fuglekasser.html

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Aa. Worm

Dato : 25-09-02 18:06

> I følge denne side (på DOF's netsted), anbefaler DOF, at mejsekasser
sættes
> i 1--3 meters højde:
>
> http://www.dof.dk/06_fakta_om_fugle/fuglekasser.html

Det har du da ret i.
Men da jeg købte mejsekasse i DOF, stod der på vejledningen, at den skulle
sættes op i ca 1,5 m´shøjde, -ellers ville skovspurvene sandsynligvis tage
den. Dette er helt i overensstemmelse med min egen (begrænsede) erfaring.

Hilsen
Aase

Fra : Jakob Bock

Dato : 25-09-02 18:39

Aa. Worm skrev:

> [...]
> den. Dette er helt i overensstemmelse med min egen (begrænsede) erfaring.

Min egen (måske endnu mere begrænsede) erfaring siger også, at en kasse sat
i 2 meters højde ikke blev benyttet (af blåmejser) før den blev sat ned i 1
meters højde -- vel at mærke i samme træ med samme retning. Denne sænkning
var noget jeg havde fået anbefalet, så jeg vælger at tro, at der er noget om
sagen -- altså at små mejser vil have en kasse der sidder lavt.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 25-09-02 21:18

> Det ved jeg ikke. Jeg har engang sat en kasse op i februar, som blev taget
> brug samme forår.
> Det drejer sig nok også om udbud og efterspørgsel.

Det har du nok ret i, grunden til at kasserne blev sat op var, at vi havde
ryddet en hæk, og at mejserne derfor ikke ynglede her sidste år.
Så, forhåbentlig kommer de tilbage.

> [...]
> bliver skiftevis brugt at musvitter og skovspurve. .

> Vil vore 5 katte mon ikke elske at sidde på vagt ved en kasse kun 1½ m
oppe ? Jeg har anbragt dem 2½ m oppe af samme grund men skulle måske flytte
et par stykker længere ned.

> Da mejserne i en vis grad har deres eget territorium i ynglesæsonen, skal
> kasserne ikke placeres for tæt, i modsætning til stære, som gerne vil bo
> koloni.

Det kan være årsagen for de 3 kasser, der sidder med 6-8 m afstand, mens
resten er placeret rimelig for sig selv.

Så, jeg vil eksperimentere mere med dem.
Vibeke

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 26-09-02 21:12

"Georg" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> nu? Kan der være unger i den ultimo september?

Det er SKOVSPURVE. De ligner gråspurve-hanner, men skovspurven er lidt
mindre og har netop hvide kinder med en sort plet på hver side. Desuden har
den chokoladebrun isse, og hos skovspurven er han og hun ens i fjerdragten.
Skovspurven er MEGET SPECIEL ved at den som den eneste danske fugleart
bygger en vinter-rede. Det er netop det de er igang med nu - også i vores
have i øvrigt. Nogle gange yngler de i reden året efter, men andre gange
bygger de en ny rede i en anden kasse. Du skal altså ikke pille deres rede
op nu og heller ikke til foråret synes jeg.
Ellers er det på høje tid at rense fuglekasserne nu. Det gøres bedst i
august måned. De gamle reder skal tages ud og man skal sikre sig, at
kasserne hænger godt og solidt, så de ikke pludselig falder ned.

Mejsekasser hænges bedst op i 1,5-2,5 meters højde. Hvis man hænger dem
lavere er de meget udsatte for katte, og hænger man dem højere, så skal man
bruge stige, når de skal tømmes.
Stærekasser skal hænges op i mindst 3 meters højde, men gerne højere

I en villahave på 1000 kvm. kan man roligt ophænge 3-5 mejsekasser. I disse
kan der yngle fx musvitter, blåmejser, broget fluesnapper og skovspurve.
Stærekasser kan man ophænge i tilsvarende antal, men hvis der er mange
græsarealer i nærheden kan man sagtens få endnu flere stære til at bo i sin
have.

mvh.
Knud Flensted
biolog i Dansk Ornitologisk Forening