Terminal er død!
Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-09-02 14:51

Ved den seneste security update afgik min Terminal ved døden.
Jeg har mit system (10.2) liggende på en seperat partition og henviser
til Users og Applications mapperne med Symbolic links. Jeg har lagt
mærke til, at når man installerer vha Software Update, så oprettes der
en ny Applicationsmappe på min Systemdisk og Symbolic links til den
oprindelige Applicationsmappe på min Userdisk fjernes. Jeg har hidtil
ordnet dette ved at kopiere de installerede programmer til den
oprindelige Applicationsmappe og så lave et nyt Symbolic link.
Er dette en del af problemet og er det mig der lavet en fejl?
Og vigtigst: Hvordan genopliver jeg Terminal?

/Thomas

Fra : Thomas Hansen

Dato : 23-09-02 14:55

Jeg skal lige tilføje Terminal ikke længere har sit normale ikon, men
har fået standardikonet for et program...

Fra : Morten

Dato : 24-09-02 00:23

thomash@skydebanen.net (Thomas Hansen) wrote in message news:<1fiz052.1l1bavvj4y89gN%thomash@skydebanen.net>...
> Jeg skal lige tilføje Terminal ikke længere har sit normale ikon, men
> har fået standardikonet for et program...

Min Terminal er også gået i udu efter opgraderingen. Når jeg forsøger
at quitte programmet lukkes alle vinduer, men programmes lukkes ikke.
Eneste måde at afslutte det på er ved at dræbe det.

- Morten

Fra : Jonas Voss

Dato : 23-09-02 22:45

On Mon, 23 Sep 2002 15:51:01 +0200, Thomas <thomash@skydebanen.net>
wrote:

> Ved den seneste security update afgik min Terminal ved døden.

Jeg har samme setup som dig, med min user-mappe på en separat
partition. Synes at kunne huske jeg har været ude for noget lignende
og, at en genstart klarede problemet. Dog først efter, at jeg som dig,
flyttede de nys installerede apps over på min user-partition og
gendannede mit symlink.

Ellers kan det muligvis have noget at gøre med, at terminal.app er
blevet opgraderet ved SW-opdateringen. Tjek terminal.apps
versionsnumre, og evt. oprettelsesdato.

Har du stadig den terminal.app der blev installeret af 10.2, og virker
den?

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-09-02 00:34

On Mon, 23 Sep 2002 23:45:02 +0200, Jonas <usenet@verture.net> wrote:

> Synes at kunne huske jeg har været ude for noget lignende
> og, at en genstart klarede problemet.

Der var jeg lidt hurtig, har også netop installeret opdateringen, og
min terminal.app er også død, dvs. den opdaterede der blev installeret
er død, også efter genstart.

Min oprindelige fungerer stadig fint, men det er jo ikke så rart hvis
den ikke er sikker.

Fra : Michael Holm

Dato : 24-09-02 10:02

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> [...]
> er død, også efter genstart.
>
> Min oprindelige fungerer stadig fint, men det er jo ikke så rart hvis
skal jeg prøve at maile min terminal (1.3.1) til jer ?

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Thomas Hansen

Dato : 24-09-02 10:56

Michael Holm <kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:
> skal jeg prøve at maile min terminal (1.3.1) til jer ?

Tja, jeg prøvede at kopiere fra Terminalen fra min bærbare (der ikke er
sat op på dennne måde), men den led samme kranke skæbne...
Kan det være fordi systemet forventer at Terminal ligger på samme disk,
af et eller andet sikkerhedshensyn?

/Thomas

Fra : Jesper

Dato : 24-09-02 19:37

> [...]

> sat op på dennne måde), men den led samme kranke skæbne...
> Kan det være fordi systemet forventer at Terminal ligger på samme disk,

Nu er det sådan i OS X at systemet forventer at tingene ligger nogle
ganske bestemte steder og mange installere incl. Apple's System Update
anderkender ikke en symlink af Applications mappen, den forventer at
finde Applications på OS X system partitionen/disken.
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Jonas Voss

Dato : 24-09-02 20:08

On Tue, 24 Sep 2002 11:02:16 +0200, Michael
<kiaikidoREMOVE@REMOVEmac.com> wrote:

> skal jeg prøve at maile min terminal (1.3.1) til jer ?

Ellers tak, men jeg har fået den til at virke nu. Jeg fjernede mit
symlink, Omdøbte den oprindelide mappe fra Applications-old til
Applications og kørte derefter installeren. Det var det der skulle
til.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 25-09-02 00:19

> [...]
> symlink, Omdøbte den oprindelide mappe fra Applications-old til
> Applications og kørte derefter installeren. Det var det der skulle
Hvilken installer? Security Updaten eller hur?

/Thomas

Fra : Jonas Voss

Dato : 25-09-02 08:09

On Wed, 25 Sep 2002 01:18:51 +0200, Thomas <thomash@skydebanen.net> wrote:

> Hvilken installer? Security Updaten eller hur?

Yips!

Når du kører security updaten efter at have gjort ovenstående, så
placerer den den nye terminal.app i Utilities-mappen, lige til at
fiske ud.

Jeg genskabte bagefter mit symlink og omdøbte den oprindelig
Applications mappe igen.