brune bønner
Fra : cg

Dato : 22-09-02 22:02

Er der nogle der kan svare på flg:

-Kan der købes brune bønner i alm- supermarkeder?
-Kan de købes moste i forvejen eller skal man selv gøre det?
(hvordan gør man det? Bruger man en blender?)

Tak på forhånd!

Fra : Peter Westh

Dato : 23-09-02 06:38

"cg" <99dat717@tron.lyngbyes.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der kan svare på flg:
>
> -Kan der købes brune bønner i alm- supermarkeder?

Ja - sjældent i discountbutikkerne, men steder som Iso, Irma, Brugsen, Føtex
osv har dem altid.

> -Kan de købes moste i forvejen eller skal man selv gøre det?

Jeg er ikke helt siker på, hvad det er du vil bruge dem til. Du kan få
forskellige typer bønner på dåse, men den mest almindelige er røde
Kidneybønner. De er så kogte, og kan nemt moses til f.eks. Refried Beans.

Man kan også købe færdigmosede "Refried Beans" - se på hylden med mexikanske
specialiter - men jeg vil ikke anbefale det, det er rasende dyrt og ikke
specielt lækkert.

> (hvordan gør man det? Bruger man en blender?)

Hvis du har små mængder kan en gaffel gøre det, eller en træske, forudsat at
de er kogt godt møre. Men en blender er også en mulighed.

Jeg laver Refried Beans sådan her:

- Udblød 1/2 kg brune bønner eller kidneybønner i koldt vand natten over.
- Bring dem i kog i friskt vand, der sår et par centimeter over dem.
- Hvis det er kidneybønner: Kog i 20 minutter, hæld vandet fra, kom nyt vand
ved og kog op igen. Dette forbedrer smagen meget, og gør bønnerne meget
lettter for maven.
- Tilsæt et stort hakket løg, 3-4 fed hvidløg, et par flåede, hakkede
tomater, 2-3 tørrede chili eller efter smag samt 2 spsk olivenolie eller
svinefedt.
- Kog under låg til bønnerne er nærmest udkogte, 2-3 timer.
- Hak to store løg og et par hvidløgsfed, og steg dem klare i olivenolie
eller fedt på en stor pande elelr stegegryde.
- Tilsæt bønnerne en slevfuld ad gangen, rør rundt og mos dem ud og steg på
middel varme. Der udvikler sig efterhånden en himmelsk duft. Man tor
bønnerne vil brænde på, men det gør e ikke.
- Smag til med salt, peber og måske mere chili. Hvis blandingen bliver for
tør, så kom lidt vand ved.

Portionen er for stor til at spise på en gang, men bønnerne kan fint varmes
op ved at stege dem en gang til - jo længere de steges, jo bedre smager de
faktisk.

MVH

Peter

Fra : cg

Dato : 23-09-02 14:00

Jeg siger tak for det fyldige svar.
Jeg tror nu ikke bønnerne skal spises alene, men
jeg har tænkt mig at efterligne en ret, jeg har afprøvet engang
i mexico med flg. ingredienser:
moste brune bønner på en majspandekage sammen med 2 æg og mexikansk
salsa (retten hedder huevos rancheros!)

Fra : Peter Westh

Dato : 23-09-02 14:29

"cg" <gus@hjemliebe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i mexico med flg. ingredienser:
> moste brune bønner på en majspandekage sammen med 2 æg og mexikansk

Den opskrift, jeg gav, er perfekt til Huevos Rancheros!

Har du en god opskrift på tortilla'en, dem synes jeg er svære at lave?

MVH

Peter

Fra : cg

Dato : 29-09-02 12:53

"Peter Westh" <pwesth@worldonline.dk> wrote in message news:<lyEj9.20024$Qk5.910536@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> Den opskrift, jeg gav, er perfekt til Huevos Rancheros!
>
> Har du en god opskrift på tortilla'en, dem synes jeg er svære at lave?

Det er også derfor jeg har gemt opskriften! Jeg har netop været i Iso,
men
der havde de kun de samme bønner som man kunne få i Netto. Så snart
jeg har fundet mine bb skal jeg have det lavet, ellers må jeg forsøge
mig med kidney bønner.

Tortilla ? Jeg må lige sige at jeg bare køber Bakersfield
hvedetortilla i
Netto. De koster kun 10 kr. Jeg tror ikke det er billigere at lave dem
selv, så
udfordringen må jeg lade være op til dig

HIlsen
cg

Fra : Peter Westh

Dato : 01-10-02 07:25

> [...]
> selv, så
> udfordringen må jeg lade være op til dig

Nåh ja, hvedetortillaer er også okay. Jeg tænkte på majstortillaer.

/P

Fra : Heidi

Dato : 01-10-02 07:24

Peter Westh wrote:
> "cg" <gus@hjemliebe.dk> skrev i en meddelelse
>
> Nåh ja, hvedetortillaer er også okay. Jeg tænkte på
> majstortillaer.

Står der ikke en opskrift på posen, hvis man køber en pose
majsmel?
Jeg mener jeg engang har prøvet at lave et par stykker selv, og
de blev ok, bortset fra at det var svært at rulle dem så de blev
rimelige i størrelse.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes i gruppen,

Fra : LowLifeDK

Dato : 23-09-02 15:22

> [...]
vand
> ved og kog op igen. Dette forbedrer smagen meget, og gør bønnerne meget

Brugte en dåse Kidney Beans i mild chilisause (vi ville smage det i dag)

> - Tilsæt et stort hakket løg, 3-4 fed hvidløg, et par flåede, hakkede
> tomater, 2-3 tørrede chili eller efter smag samt 2 spsk olivenolie eller
> svinefedt.

1/2 stort løg, 2 fed hvidløg, 1 dåse flåede, hakkede tomater

> - Kog under låg til bønnerne er nærmest udkogte, 2-3 timer.

De fik 1 time, da det var dåsebønner

> - Hak to store løg og et par hvidløgsfed, og steg dem klare i olivenolie
> eller fedt på en stor pande elelr stegegryde.

1 meget stort løg, 1 fed hvidløg

> - Tilsæt bønnerne en slevfuld ad gangen, rør rundt og mos dem ud og steg

> middel varme. Der udvikler sig efterhånden en himmelsk duft. Man tor
> bønnerne vil brænde på, men det gør e ikke.

Nope, de holdt til det

> - Smag til med salt, peber og måske mere chili. Hvis blandingen bliver for
> tør, så kom lidt vand ved.

Fin konsistens

> Portionen er for stor til at spise på en gang, men bønnerne kan fint
varmes
> op ved at stege dem en gang til - jo længere de steges, jo bedre smager de
> faktisk.

Vi var kun to i dag, og de justerede mål var nok til os. Blev serveret med
blødt, hvidt Sandwichbrød med rigeligt smør på.

En rigtig, rigtig GOD opskrift

Tak for tippet .... (bøvs)

Low

Fra : Peter Westh

Dato : 24-09-02 07:12

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> En rigtig, rigtig GOD opskrift
>
> Tak for tippet .... (bøvs)

Godt du kunne lide det. Når jeg en sjælden gang bruger dåsebønner til
Refried Beans plejer jeg at bruge kidneybønner i vand - jeg synes dem i
chilisauce er alt for søde - og at gå direkte til stege-stadiet.

Prøv med tørrede bønner en dag, der er en verden til forskel.

Iøvrigt kan du også bruge de såkaldte "Pintobønner", det er så vidt jeg kan
smage dem de bruger i The Taco Shop, som serverer nogle udmærkede bønner.

http://www.thetacoshop.dk

MVH

Petere

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 07:40

Peter Westh skrev:

> Prøv med tørrede bønner en dag, der er en verden til forskel.

Prøv med friske bønner en dag - der er en verden til forskel.

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 24-09-02 07:56

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+8c45624d-1431-4494-85f1-d1b2872ee589@news.szn.dk...

> Prøv med friske bønner en dag - der er en verden til forskel.

Det tror jeg gerne. Men hvor får du fat i friske bønner?

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 09:48

Peter Westh skrev:

> Det tror jeg gerne. Men hvor får du fat i friske bønner?

Dem dyrker man selv i haven. Så bønnerne nær et par bønnestager
når blommetræerne blomstrer og jorden er lun, så er der bønner
til de kolde aftner senere på året.

// Klaus

Fra : LowLifeDK

Dato : 24-09-02 18:11

> Dem dyrker man selv i haven. Så bønnerne nær et par bønnestager
> når blommetræerne blomstrer og jorden er lun, så er der bønner
> til de kolde aftner senere på året.

NU kan jeg huske hvorfor vi så gerne vil ha' et hus

Fra : LowLifeDK

Dato : 24-09-02 19:25

> Godt du kunne lide det. Når jeg en sjælden gang bruger dåsebønner til
> Refried Beans plejer jeg at bruge kidneybønner i vand - jeg synes dem i
> chilisauce er alt for søde

Ja, det var sødt, men det skyldes også karameliseringen af løgene.

>- og at gå direkte til stege-stadiet.

No No ! Når finthakket løg koges 1 times tid med bønnerne, vil konsistensen
blive tæt på flydende, men smagen intakt. Bønnerne optager denne smag under
kogningen. Det mener jeg (med min ret begrænsede viden om refired beans) er
vigtigt.

Iøvrigt overvejer vi lige nu at gentage succes'en fra i går

Low

Fra : LowLifeDK

Dato : 24-09-02 20:21

> Iøvrigt overvejer vi lige nu at gentage succes'en fra i går
>
> Low

Svar til mig selv.:

Kidney-beans på dåse SKAL koges mindst 1 time.

Ufff.... direkte på panden smager det af Na Da... (ingenting) De
forskellige ingredienser får ikke muligheden for at udfolde sig, og massen
har en meget "opdelt" konsistens.

Brug min 2 personers-opskrift hvis dit eksperiment skal ende med et rimeligt
resultat.

Low

Fra : Peter Westh

Dato : 25-09-02 06:38

> Svar til mig selv.:
>
> Kidney-beans på dåse SKAL koges mindst 1 time.

Jamen, hvis de skal koges en time har jeg svært ved at se pointen med at
bruge dåsebønner. Så kan man da lige så godt koge bønnerne selv.

Peter

Fra : LowLifeDK

Dato : 25-09-02 10:48

> Jamen, hvis de skal koges en time har jeg svært ved at se pointen med at
> bruge dåsebønner. Så kan man da lige så godt koge bønnerne selv.

Ja, men vi har/havde ikke lige de tørrede bønner i huset.

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 23-09-02 14:18

> [...]
> -Kan de købes moste i forvejen eller skal man selv gøre det?
> (hvordan gør man det? Bruger man en blender?)

Hvis ikke det gør noget, de er på dåse kan du købe 400 g. brune bønner i
Netto i denne uge for 5. kr.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : cg

Dato : 24-09-02 20:02

Hmm jeg skal kigge igen. Jeg fandt kun flg i Netto:
Hvide bønner i tomatsovs,
Kidney Bønner,
Chili Bønner
Mixed Beans ..

Men så ved jeg heller ikke om Kidney bønner er det samme som
brune bønner?

Tak, ellers!