Leafnode spørgsmål
Fra : Jonas Voss

Dato : 22-09-02 15:47

[Bemærk: Dette indlæg er postet til dk.edb.mac samt
dk.edb.system.unix. FUT er sat til dk.edb.system.unix]

Jeg har netop kompileret Leafnode 1.9.25 på min OS X 10.2. Jeg har
overført mine gamle .newsrc'ere til min ny installation, men når jeg
forsøger at at starte slrn med leafnode som server får jeg følgende
meddelelse:

% slrn -C -h localhost
slrn 0.9.7.4 [2002-03-13]

Reading startup file /Users/voss/.slrnrc.
Using newsrc file /Users/voss/.jnewsrc-leafnode for server localhost.
Connecting to host localhost ...connection to 127.0.0.1, port
119:Connection refused
Unable to make connection. Giving up.
slrn fatal error:
Failed to initialize server.

Jeg har husket at sætte min NNTPSERVER variabel i .cshrc, og jeg har
tjekket at min ildvæg er som den skal være. Jeg har også rebootet et
par gange, samt genstartet inetd op til flere gange, men uden held.

Nogle gode forslag til hvad der kunne være galt?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-09-02 16:08

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> Connecting to host localhost ...connection to 127.0.0.1, port
> 119:Connection refused

Det kan tyde på at din leafnode ikke er startet korrekt. Prøv til at
starte med blot at bruge telnet til localhost på port 119. Det er godt
til at debugge med.

Er du sikker på at du har fået startet leafnode rigtigt fra inetd? Det
kan du evt. se med ps. På min maskine ser det fx således ud:

$ ps -auxw|grep leafnode
news 31710 0.4 2.4 7172 6260 ? SN 17:02 0:00 leafnode
jbn 32028 0.0 0.2 1760 600 pts/0 S 17:05 0:00 grep leafnode

> Nogle gode forslag til hvad der kunne være galt?

1. Din firewall driller
2. Indholdet af /etc/hosts.{allow|deny} driller
3. Du har ikke startet leafnode korrekt fra inetd.

Prøv at checke din logfil. Måske kan leafnode ikke starte af en eller
anden mærkelig årsag.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are taking yourself far too seriously.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-09-02 16:58

On Sun, 22 Sep 2002 17:08:23 +0200, Jacob <spam@bunk.cc> wrote:

> Det kan tyde på at din leafnode ikke er startet korrekt. Prøv til at
> starte med blot at bruge telnet til localhost på port 119. Det er godt
> til at debugge med.

OK, her er hvad jeg får at vide når jeg telnetter til localhost port
119:

% telnet localhost 119
Trying ::1...
telnet: connect to address ::1: Can't assign requested address
Trying 127.0.0.1...
telnet: connect to address 127.0.0.1: Connection refused
telnet: Unable to connect to remote host

Hvis jeg telnetter til 127.0.0.1 119 i stedet er der ingen hul
igennem og ej heller nogen besked.

Selv om jeg slår ipfw fra (ifølge gui-panelet i hvert fald) kan jeg ej
heller forbinde udefra til port 119. Jeg får blot:

$ telnet 62.198.70.62 119
Trying 62.198.70.62...
telnet: connect to address 62.198.70.62: Connection refused
telnet: Unable to connect to remote host

Noget kunne tyde på det var ildvægen den er gal med.

> [...]
> news 31710 0.4 2.4 7172 6260 ? SN 17:02 0:00 leafnode
> jbn 32028 0.0 0.2 1760 600 pts/0 S 17:05 0:00 grep leafnode

Ovenstående resulterer i dette ouptut hos mig:

% ps -auxw|grep leafnode
voss 750 0.0 0.0 1116 4 std R+ 5:25PM 0:00.00 grep leafnode

Noget kunne også tyde på at den ikke kørte ordentligt. Har prøvet at
starte den manuelt, og derefter starte slrn med leafnode som server,
men det er samme fejlmeddelelse jeg får.

> 1. Din firewall driller

Ja, kan bestemt ikke udelukkes. Den er rimelig sær, mildest talt.

> 2. Indholdet af /etc/hosts.{allow|deny} driller

Min allow indeholder:
leafnode: localhost

mens deny indeholder
all: all

Kunne være man skulle ændre i dem?

> 3. Du har ikke startet leafnode korrekt fra inetd.

Leafnode startes fra inetd med følgende linie:

nntp stream tcp nowait news /usr/libexec/tcpd /sw/sbin/leafnode

Jeg har tjekket stierne, og de er gode nok.

> Prøv at checke din logfil. Måske kan leafnode ikke starte af en eller
> anden mærkelig årsag.

Den kan i hvert fald ikke starte fetchnews:

Sep 22 17:45:02 localhost fetchnews[5526]: cannot open /sw/etc/config

Og config filen findes dér. Er vi ude i noget med nogle
rettighedsproblemer måske?

Tak for det hurtige svar.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-02 13:31

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Leafnode startes fra inetd med følgende linie:
>
> nntp stream tcp nowait news /usr/libexec/tcpd /sw/sbin/leafnode
>
> Jeg har tjekket stierne, og de er gode nok.

Er du sikker - Har du kompileret leafnode med prefix i /sw/bin? (ikke
standart i din opsætning) Tror du ikke den skulle hedde
/usr/local/sbin/leafnode?

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-09-02 17:10

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> Selv om jeg slår ipfw fra (ifølge gui-panelet i hvert fald) kan jeg ej
> heller forbinde udefra til port 119. Jeg får blot:

Så er det nok ikke firewallen der driller.

> Noget kunne tyde på det var ildvægen den er gal med.

Nej, det tror jeg ikke. Hvis jeg fx prøver at telnette til denne
maskine (som ikke kører nogen newsserver) på port 119 får jeg:

$ telnet localhost 119
Trying 127.0.0.1...
telnet: connect to address 127.0.0.1: Connection refused

> % ps -auxw|grep leafnode
> voss 750 0.0 0.0 1116 4 std R+ 5:25PM 0:00.00 grep leafnode

Altså kører leafnode ikke. Der har du problemet. Se at få startet
leafnode. Prøv at kigge i /var/log/messages eller hvor den nu logger
til på dit system.

> Min allow indeholder:
> leafnode: localhost
>
> mens deny indeholder
> all: all
>
> Kunne være man skulle ændre i dem?

Nej, det er vist OK.

> Den kan i hvert fald ikke starte fetchnews:
>
> Sep 22 17:45:02 localhost fetchnews[5526]: cannot open /sw/etc/config

Husk at fetchnews skal køre som enten root eller brugeren news (eller
hvilken bruger leafnode nu kører som).

> Og config filen findes dér. Er vi ude i noget med nogle
> rettighedsproblemer måske?

Ja, det kan meget vel være.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you're not careful, you're going to catch something.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-09-02 17:28

In article <spamdrop+m3admaatu8.fsf@paven.bunk.cc>, Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Altså kører leafnode ikke. Der har du problemet. Se at få startet
> leafnode. Prøv at kigge i /var/log/messages eller hvor den nu logger
> til på dit system.

Det kan du altså ikke regne med, da den er startet fra (x)inetd så kører
leafnode processen kun når der bliver ringet op på den rigtige port...
og da han jo ikke kan forbinde så er det ret sikkert at der heller ikke
skal køre nogen process.

Prøv hurtigt at fjerne ALL: ALL i /etc/hosts.deny, genstart (x)inetd og
se om det giver noget, gør det ikke så sæt den bare ind igen, ellers
skal vil lige lure hvad der skal smides mere i /etc/hosts.allow

--
../Jesper Krogh, jesper@linuxpusher.dk
webshop: http://www.linuxpusher.dk - Mandrake 8.2 PowerPack er nu i hus.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-09-02 17:58

On Sun, 22 Sep 2002 18:28:11 +0200, Jesper <jesper@linuxpusher.dk> wrote:

> Prøv hurtigt at fjerne ALL: ALL i /etc/hosts.deny, genstart (x)inetd og
> se om det giver noget, gør det ikke så sæt den bare ind igen, ellers
> skal vil lige lure hvad der skal smides mere i /etc/hosts.allow

Som det fremgik af mit svar til Jacob Bunk er det nok mig der har
været det største problem. Kompileringen af Leafnode foregik
smertefrit, men jeg tror jeg har nosset i nogle stier og rettigheder
et sted.

Jeg rullede leafnode på med Fink <http://fink.sf.net/> i stedet, og nu
er der ingen problemer. Undskyld ulejligheden og tak for din hjælp.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-09-02 17:45

On Sun, 22 Sep 2002 18:10:23 +0200, Jacob <spam@bunk.cc> wrote:

> Så er det nok ikke firewallen der driller.

OK, jeg kryber til korset. Jeg tror min fejl er, at jeg har været lidt
for kæk. Jeg har hentet sovsen til den nyeste leafnode, og prøvet at
rulle den på OS X.

Nu har jeg så hentet den med det udmærkede Fink <http://fink.sf.net/>
og det virkede med det samme. Jeg er dog ret overbevist om, at det har
været en blanding af rettigheder og stier der udgjorde mit problem,
men nu kører det altså som Hans i Grethe.

Undskyld ulejligheden og tak for din hjælp.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 22-09-02 18:01

Jesper Krogh <jesper@linuxpusher.dk> writes:

> Det kan du altså ikke regne med, da den er startet fra (x)inetd så kører
> leafnode processen kun når der bliver ringet op på den rigtige port...

Ja, det er rigtigt - jeg testede bare på min egen maskine, hvor min
Gnus selvfølgelig havde en forbindelse åben.

Men Jonas bør dog alligevel checke sin logfil, for noget tyder på at
den ikke bliver startet rigtigt.

--
Jacob - www.bunk.cc
the daemons! the daemons! the terrible daemons!

Fra : Alex Holst

Dato : 22-09-02 17:30

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:
> Connecting to host localhost ...connection to 127.0.0.1, port
> 119:Connection refused

Har du laest fejlmeddelsen? Proev at starte leafnode foer du starter din
newsreader.

Fra : Jonas Voss

Dato : 22-09-02 17:40

On Sun, 22 Sep 2002 17:30:00 +0100, Alex <a@mongers.org> wrote:

> Har du laest fejlmeddelsen? Proev at starte leafnode foer du starter din
> newsreader.

Ja, men det gav samme fejlbesked. Ellers tak for forslaget.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-02 19:25

On Sun. d. 22 Sep. 2002 kl. 14:46 GMT, Jonas wrote:

> Nogle gode forslag til hvad der kunne være galt?

Har du tjekket brugerrettighederne samt at din news user har samme ID
som på den gamle installtion?

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-09-02 21:09

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> 119:Connection refused

Serveren kører ikke. Hvis den startes fra inetd så check logfiler,
ellers så start den manuelt de første par gange.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn