Vildsvinekølle
Fra : Clas Påbøl

Dato : 21-09-02 21:05

Hej
Har nogen her en god opskrift på vildsvinekølle?

På forhånd tak!

Hilsen Charlotte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 21-09-02 21:12

"Clas Påbøl" <paaboel@mail.tele.dk> writes:

> Har nogen her en god opskrift på vildsvinekølle?

Mariner den i rødvin, enebær og laurbærblade. Hvis der ikke er tid til
det, så ligger du den bare i en bradepande og hælder rødvinen over og
ligger enebærrene og laurbærbladene ved. Langtidssteg den i ovnen ved
100 grader, den skal vel have 4? timer, i hvert fald indtil den er ca.
70 grader i midten.

Lav en rigtig god sovs af skyen og spis det med kartofler og
waldorfssalat til. Husk at invitere mig.

Mvh Trine

PS. Du kan også bare bardere den med bacon og stege den som en
flæskesteg.

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : netper

Dato : 21-09-02 22:01

"Clas Påbøl" skrev d. 21-09-02 21:05 dette indlæg :
> Hej
> Har nogen her en god opskrift på vildsvinekølle?
>
> På forhånd tak!
>
> Hilsen Charlotte

Hej Charlotte

Hvad med denne her

1 gulerod
1/4 knoldselleri
2 løg
25 g. smør
10 hele sorte peberkorn
2 nelliker
6 enebær
2 knuste laurbærblade
3-4 kviste timian
1 spsk. salt
1/4 l. eddike
3/4 l. vand
1½ kg. vildsvinekølle
50 g. smeltet smør
2 spsk. ribsgelé
salt
peber
6-14 friske figner
1 lille bæger creme fraiche 18%
evt. lidt kulør

Begynd 2 - 3 dage før serveringen: Skræl gulerod, selleri og løg og snit
det alt sammen i grove skiver. Svits skiverne i smør i en gryde, til de
er blanke. Tilsæt krydderier, eddike og vand, lad det hele koge sagte i
10 minutter og lad det så køle af.

Læg køllen i et dybt fad, der slutter ret tæt om den, og hæld den kolde
lage med alt dens indhold over den. Dæk den til og lad den stå køligt i
2 - 3 dage. Vend den i lagen af og til.

Vi er nu nået frem til dagen, da stegen skal spises:
Tænd for ovnen (250). Tag køllen op af lagen og tør den af. Pensl
bradepanden med lidt smeltet smør, læg køllen i og held resten af det
smeltede smør over den. Sæt den i ovnen og lad den stå, til den er brun,
ca. et kvarter. Dæmp så varmen til 200. Si marinaden og hæld ca. 1/3 af
den over kø11en. Hæld resten over den i to omgange, hver med ca. et
kvarters mellemrum.

Tilsæt salt, peber og ribsgelé og lad stegen passe sig selv i 3 kvarter.
Dryp den med skyen nu og da. Vask fignerne forsigtigt. Rør cremefraiche
i skyen og læg fignerne ned omkring stegen. Lad det hele stege ca. ½
time til. Dryp stadig køllen! Den må ikke blive tør. Kom evt. mere vand
i bradepanden.

Tag stegen op og lad den hvile et par minutter. Tag forsigtigt fignerne
op med en ske. Giv evt. skyen lidt kulør, hvis den trænger. Smag den
til.

Nok til 6 personer

Mvh
Per Klausen
http://www.dk-kogebogen.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Henning Lindeberg

Dato : 22-09-02 10:53

Husk nu at drikke en ordentlig rødvin til - Cote du Rhone Village, Barbera
eller Amarone - alt for mange køber tynde, syrlige og "spidse"
sekunda-bordeaux'er - *SUK*

Henning

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-09-02 15:46

"Henning Lindeberg" <hlindeberg@fjernodont.au.dk> wrote in message
> Husk nu at drikke en ordentlig rødvin til - Cote du Rhone Village, Barbera

Rimeligt nok.

> eller Amarone

Til vildsvinekølle? Så må det da forudsætte en usædvanlig
kraftig sovs, ellers vil en Amarone totalt overdøve alt,
hvad der har med svinekød at gøre. Og IMHO er vildsvin
mere svinekød end det, jeg normalt opfatter som vildt (hare,
rådyr, hjortekød mm.).
Jeg vil faktisk hævde at man med ganske få undtagelser får
mere ud af en Amarone som meditationsvin eller til f.eks
en kraftig ost, end hvis man vil bruge den som ledsager til
almindelig mad.

- alt for mange køber tynde, syrlige og "spidse"
> sekunda-bordeaux'er - *SUK*

Ikke iflg. bønderne fra Bordeaux - de har enorme problemer
med at afsætte al sprøjtet, hvorimod topkvaliteterne sagtens
kan afsættes

vh
Jan