Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan jeg selv lave DIAS?
Fra : ronny

Dato : 21-09-02 10:13

Hej alle

Jeg skal hjælpe med at underholde nogen til et sølvbryllup, og min eneste
visuelle mulighed vil være en diasfremviser. Jeg skal derfor lave nogle dias
billeder. Jeg har ca. 40 originale billeder fra deres ungdom, som jeg
forestiller mig at scanne ind og redigere på min PC. Men was nun kleiner
Mann?? Kan jeg printe ud på en transperent og klippe til for derefter af
sætte dem i en dias ramme, eller skal jeg bruge et eller andet
specielt/snedigt?

Håber at I kan hjælpe

Venlig hilsen
Peter

Fra : KNL DtP

Dato : 21-09-02 11:41

"ronny" <m11000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har ca. 40 originale billeder fra deres ungdom, som jeg
> forestiller mig at scanne ind og redigere på min PC.

ok

> Kan jeg printe ud på en transperent

Jeg har selv prøvet dette, hvor jeg stod i samme situation - fandt dog hurtigt ud af,
at opløsningen på det lille 24 x 36 mm område - selv på en ret go' printer - aldrig
vil kunne give et tilfredsstillende resultat. Tænk på at det lille område blæses op i
200 x 75 cm.

Fandt ud af at eneste brugbare mulighed var, at affotografere billederne. Du kunne jo
indscanne billederne, redigere dem, uploade dem til en fotohandler/supermarked og få
dem til at printe dem ud som 10x15 eller 13x18 cm. Så sætter du en diasfilm i
kameraet, affotograferer billederne og sætter de færdige diaser i rammer.

Hvis du er låst fast på en diasfremviser - og ikke har mulighed for at låne/leje en
projektor, så ser jeg det som eneste mulighed - med mindre du er klar til at bruge en
formue på at få det lavet hos en prof.

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : ole thofte

Dato : 21-09-02 12:40

> [...]
> Mann?? Kan jeg printe ud på en transperent og klippe til for derefter af
> sætte dem i en dias ramme, eller skal jeg bruge et eller andet

Jeg var engang i samme situation og kunne ikke få det med dias til at virke.
I stedet tegnede jeg med en fineline farvetusch (permanent!) små tegninger
på et transperent ark og satte tegningerne i diasrammer. Det så faktisk
sjovt ud, når disse lidt ubehjælpsomme tegninger blev blæst op i stor
størrelse på diasfremviseren. Og det vakte stor lykke i salen på 150
mennesker, da tegningerne var illustrationer til en tale jeg holdt.
Det var måske en ide - evt kan tegningerne være kalker af dine fotos. Jeg
vil gerne høre hvordan det går hvis du prøver den metode!
vh ole thofte

Fra : Leif Elsborg

Dato : 21-09-02 14:21

"ole thofte" <ole.thofte@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det var måske en ide - evt kan tegningerne være kalker af dine fotos. Jeg
> vil gerne høre hvordan det går hvis du prøver den metode!

Hej Peter

Når du har redigeret dem på din computer kan du får lavet dias ud fra en
fil. Jeg har set at www.colorgruppen.dk tilbyder denne service. Jeg har
ingen ide om hvad det koster og jeg kender ikke deres kvalitet.

Mvh. Leif

Fra : Langgaard

Dato : 21-09-02 16:11

Hej

Hvorfor redigere/ændre/forfalske de herlige gamle billeder !

Affotografer dem som de er, det virker mest naturligt, og giver den rigtige
stemning.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Frank Larsen

Dato : 21-09-02 21:48

de kan indscannes og derefter køres ud som transparenter der kan vises via
en overhead projektor, dette giver en udmærket kvalitet til dit formål, men
det kræver selvfølgelig at du kan låne en projektor på arbejdet eller en
skole

--
Mange hilsner fra
Frank Larsen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-09-02 23:53

ronny wrote:

> Kan jeg printe ud på en transperent og klippe til for derefter af
> sætte dem i en dias ramme, eller skal jeg bruge et eller andet
> specielt/snedigt?

Nej den løsning du foreslår vil aldrig gå godt, men der findes flere
fotolaboratorier som kan lave rigtige dias på film direkte fra en
data-fil, men det er vist nok ikke helt billigt.

Fra : Langgaard

Dato : 23-09-02 10:07

Ebbe skrev:

> Nej den løsning du foreslår vil aldrig gå godt

Og når Ebbe siger det er det rigtigt, hvis han da kender de krav der stilles
i den givne situation ?

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Frank Larsen

Dato : 25-09-02 21:07

"Langgaard" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Og når Ebbe siger det er det rigtigt, hvis han da kender de krav der
stilles
> i den givne situation ?
>
> --
> Venlig hilsen / Best regards
>
> Leif Langgaard. E- Mail: langgaard@klarupnet.dk

det kunne nu være rart at få oplyst om Ronny fik nogle ideer til løsning af
opgaven???

--
Mange hilsner fra
Frank Larsen