Scalare med sygdom ?
Fra : Aardvark

Dato : 22-02-01 21:56

Har en Marmor-Scalare der har lissom en 'bums' i mellem øjenene....er det
bare et sår, eller er det sygdom ? Ingen andre fisk i baljen har noget....

/Brian

Fra : Kent Christensen

Dato : 23-02-01 00:30

"Aardvark" <aardvark@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:P%el6.88$gE2.2515@news101.telia.com...
> Har en Marmor-Scalare der har lissom en 'bums' i mellem øjenene....er det
> bare et sår, eller er det sygdom ? Ingen andre fisk i baljen har noget....
>

> /Brian

Hej Brian

Ja, det kan jo være mange ting, så du må give mig nogle flere oplysninger.

Jeg kan gætte på, at der måske kan være tale om hulsyge, som forårsages
af en indvendig parasit (Hexamita). Sygdommen ses især hos Scalarer, Diskos og
andre store cichlider. Det kan også sagtens være et inficeret sår, som du selv
nævner. Men som sagt er dette meget usikkert, så du må fortælle noget mere om
fiskens tilstand. Har fisken fx skælrejsning, hvor stor er "bumsen" sådan ca., er der
mere end én "bums", virker fisken opsvulmet m.m. (skælrejsning og opsvulmethed
er ikke tegn på hulsyge).

Vh
Kent

Fra : Aardvark

Dato : 23-02-01 00:43

Fisken virker ok...intet 'kløen' mod objekter i baljen...'udvæksten' er 2 mm
høj...ca....fisken virker på alle måder normal..ingen skæl-rejsning eller
noget.
Er nervøs, da jeg har en ynglende mundruger-hun i samme akvarie.

Fra : Kent Christensen

Dato : 24-02-01 02:24

"Aardvark" <aardvark@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:wshl6.130$gE2.5730@news101.telia.com...
> [...]
> noget.
> Er nervøs, da jeg har en ynglende mundruger-hun i samme akvarie.

Hej Aardvark

Ja, så er der sandsynligvis tale om "hulsyge". Ved "hulsyge" får fisken først
bylder i øjen- og nakkeregion, hovedsageligt, som senere igen udvikler sig
til huller. Sygdommen er meget smitsom.

Du behøver dog nok ikke være nervøs for din ynglende mundruger-hun, for
"hulsyge" skader normalt ikke fisken, efter hvad jeg ved, hvis fisken ellers ikke
er svag af andre grunde. På den anden side kan det ikke være rart for fisken, så
skynd dig hellere at købe noget egnet medicin hos dyrehandleren.

Udfra dine oplysninger kan "bumsen" også være et sår, der er gået svamp i.

Vh
Kent

Fra : Aardvark

Dato : 24-02-01 11:41

Den 'udvækst' er nu forsvundet ? Mystisk.....

Fra : Kent Christensen

Dato : 25-02-01 00:42

"Aardvark" <aardvark@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:ZaMl6.363$aJ.12410@news101.telia.com...
> Den 'udvækst' er nu forsvundet ? Mystisk.....

Tjaaeh

Vh
Kent