Tilkørsel af ny knallert
Fra : Michael Jensen

Dato : 20-09-02 15:31

Hej med jer drenge og piger :)

Jeg køber en ny Aprilia SR 50 Ditech 30km/t udgave, her på Torsdag. Det er
naturligvis en dyr maskine, og derfor vil jeg gerne køre den så godt til som
man kan på de første kilometer.

Men hvordan gør man egentlig dette, kom med nogle gode råd om hvordan man
skal køre, og også hvordan man ikke skal :)

På forhånd tak!

--
Venlig Hilsen

Michael Jensen

Fra : PHK

Dato : 20-09-02 15:54

"Michael Jensen" <michael@freezzFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men hvordan gør man egentlig dette, kom med nogle gode råd om hvordan man
> skal køre, og også hvordan man ikke skal :)

Når det nu er en Aprilia, har jeg et råd til dig angående kørsel i det hele
taget:

Lad være med at køre mange km på den resulterende i at du skal have skiftet
f.eks. støddæmper eller udstødningsrør, da importøren TMP (og dermed
forhandleren) så ikke vil opfylde sine garantiforpligtelser i henhold til
købeloven.

Jeg har selv været udsat for det 2 gange. Første gang vandt jeg sagen hos
forbrugerstyrelsen. Anden gang vil jeg gå direkte i retten med, så har
taberen af sagen - forhandleren - nemlig fornøjelsen af at betale sagens
udgifter. Går man igennem forbrugerstyrelsen, slipper de faktisk gratis fra
det.

Ja, jeg ved godt jeg ikke skulle have købt en Aprilia anden gang (det var
ikke samme slags), men de krav jeg havde til scooteren blev kun opfyldt af
Aprilia´en. Jeg valgte en anden forhandler, det hjalp altså ikke trods guld
og grønne skove.

Fakta: Ved 11.300 gik min støddæmper nr. 2. Scooteren var 8 måneder gammel,
12 måneder efter købet får jeg at vide at garantien ikke dækker.

Fakta: Ved 18.000 km (10-11 måneder) går udstødningen (rasler forfærdeligt
indvendigt), efter et par måneders ventetid får jeg at vide at garantien
ikke dækker.

Koblingen gik ved 13.000 km sammen med en knækket koblingsfjeder - importør
og forhandler tror tilsyneladende at man kan grounde en scooter i uendelig
tid uden at vil fortælle om der er garanti på eller ej, så efter lidt over
en uge opgav jeg at vente.

Stinklappen er endelig kommet. Den manglede ved leveringen. Leveringstid: 12
måneder og 3 uger.

Endelig vil jeg advare imod at købe scootere hos deciderede cykelhandlere:
De er simpelthen ikke gearede til det.

--
_
|_|

Fra : Kim Larsen

Dato : 20-09-02 16:42

Nu ville han have nogle gode råd til sin nye knallert, og ikke dine
livsoplevelser med en uheldig knallert. Vi har næsten alle sammen læst om
det uheldige ved din knallert, men det har ikke meget med tilkørsel at gøre.
Jeg har en anden model Aprilia, og der har ALDRIG være problemer med den som
skulle ind over garantien, og det der er skiftet, det er på grund af ælde og
slid.

Kim Larsen

Fra : PHK

Dato : 20-09-02 17:38

"Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nu ville han have nogle gode råd til sin nye knallert,

Og det var lige nøjagtigt det han fik.

> og ikke dine
> livsoplevelser med en uheldig knallert. Vi har næsten alle sammen læst om
> det uheldige ved din knallert, men det har ikke meget med tilkørsel at
gøre.

Nej, det har noget at gøre med at købe en Aprilia.

> [...]
som
> skulle ind over garantien, og det der er skiftet, det er på grund af ælde

Nå - så er det nok fordi du ikke kører så mange km på årsbasis. Gjorde du
det, ville du stå med håret i postkassen, hvis du skal have skiftet
Aprilia-stumper.

Den oplysning synes jeg er værdifuld, hvis man køber en ny knallert.

--
_
|_|

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-09-02 08:34

"PHK" <phk_STOPSPAM@esenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Aprilia-stumper.
>
> Den oplysning synes jeg er værdifuld, hvis man køber en ny knallert.

Du har da ikke givet ham nogle gode råd, du hælder ud af DINE erfaringer med
DIN knallert, om hvor dårligt du har haft det med den og din forhandler, og
ikke andre her fra gruppen har haft samme problemer som dig. Så en ten er
det en kedelig udgave du har fået dig, eller også er det selvforskyldt på en
eller anden måde.
Jeg ved ikke hvor meget man skal køre om året for at opnå det samme skidt
som dig, men jeg kan da sige så meget, at min nu nærmer sig 27.000 km, og
stadig ikke problemer med holdbarheden, ud over de dele der slides på, så
det er nok ikke det der er problemet.
Hvis det er at man ikke overholder den service der er forbundet med en ny
knallert, og selv piller og roder med den, så ryger gratinen på den, og det
er måske det der i grunden er dit problem med din Aprilia, og derfor du har
problemer med TMP og andre.

Kim Larsen

Fra : PHK

Dato : 21-09-02 17:05

> [...]

og
> ikke andre her fra gruppen har haft samme problemer som dig.

Hvis du nu havde læst mit indlæg ordentligt, ville du have opdaget at det er
2 forhandlere. Og at det sådan set ikke er forhandlerne, der er problemet,
idet de ikke kan få stumperne erstattet hos TMP fordi TMP ikke kan få dem
erstattet i Italien. Men det er fuldstændig irrelevant. Forhandlerne skal
stadig overholde købeloven.

Eller hvad mener du?

> Så en ten er
> det en kedelig udgave du har fået dig, eller også er det selvforskyldt på
en
> eller anden måde.

Eller også er bl.a. støddæmpere og udstødningsrør lavet for klein.

Kunne du ikke prøve at forklare hvordan det kan være selvforskyldt at en
støddæmper begynder at lække olie?

Kunne du ikke prøve at forklare hvordan det kan være selvforskyldt at en
udstødning begynder at rasle, fordi det indvendige er gået løs?

> [...]
> stadig ikke problemer med holdbarheden, ud over de dele der slides på, så

Jaså. Har du skiftet støddæmpere? Hvis ja, hvornår?

Mener du at en udstødning hhv. en støddæmper ikke skulle kunne klare at køre
i et år uden at gå i stykker?

Tror du at en udstødning eller en støddæmper bliver skiftet på en bil, hvis
det er inden for garantien?

Jeg kan fortælle dig at jeg har fået skiftet uoriginale støddæmpere som var
over et år gammel - og som der kun var et års garanti på - uden beregning.

Hvordan ser TMP´s mangel på overholdelse af sine garantiforpligtelser så ud?

> [...]
det
> er måske det der i grunden er dit problem med din Aprilia, og derfor du

Hvad er det helt nøjagtigt jeg skal gøre for at få en støddæmper til at
lække olie?
Hvad er det helt nøjagtigt jeg skal gøre for at få indvoldene i en
udstødning til at ryste løs?

Hvorfor kan uoriginale koblinger køre betydeligt længere uden at blive slidt
end den originale kobling?
Hvorfor kan uoriginale bremseklodser køre ca. dobbelt så langt som Aprilia´s
egne? Oven i købet nogle af T.Hansens!

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-09-02 20:15

Fra : Kim Larsen

Dato : 21-09-02 20:29

> [...]

slidt
> end den originale kobling?
> Hvorfor kan uoriginale bremseklodser køre ca. dobbelt så langt som

Jeg er da godt klar over at det drejer sig om 2 forhandlere, jeg læser skam
hvad du skriver, og det er netop derfor jeg undre mig over at du kan have
disse problemer, og undre mig over hvordan du kan opnå disse problemer du
har med din knallert. Jeg mener også det er forkert af dig at skære alle
over en kam, fordi du har haft problemer med Aprilia. Jeg kender flere der
kører på Aprilia, og de har endnu ikke haft problemer, du er faktisk den
eneste jeg har hørt om der har haft problemer af den slags med en Aprilia.
Det får så mig til at tro (bemærk, jeg beskylder dig ikke for noget) at du
er en gris med din knallert, men det kan jeg af gode grunde ikke vide noget
om.
På de papirer jeg fik i sin tid, de er væk nu, der stod der at garantien
ville være dækkende i et år, eller ved et antal km. Så hvis der også der
står sådan i dine papirer, så kan jeg godt forstå at der ikke er nogen der
vil dække sagerne, hvis andet er tilfældet, så er det dårligt af dem, uanset
hvem det er du har købt den af.
Så derfor mener jeg ikke at du skal generalisere at Aprilia er et dårligt
køb, uanset model, det er andre køb heller ikke, det er forhandlerne i flere
tilfælde der burde skiftes ud.
Hvordan din støddæmper kan komme til at lække olie, det ved jeg ikke, det
ved min forhandler heller ikke, han har aldrig stødt på det, ikke på andre
en de der Cross-artige udgaver, og det er vel ikke det den bruget til ?
Det med din udstødning, det er sikkert ikke som den er i stykker inden i,
der er simpelthen alt det der ikke bliver brændt ordentligt af i
udstødningen, og da der er katalysator på, så kan den ikke komme af med
sagerne. De hober sig så op inden i udstødningen og rasler til tider løs.
Det kan du takke myndighederne for, for det er dem der har sagt de ikke må
kører hurtigere end 45, og så opnår udstødningen ikke den temperatur der
skal til for at brænde rent.

Kim Larsen

Fra : PHK

Dato : 22-09-02 10:49

> [...]
> har med din knallert. Jeg mener også det er forkert af dig at skære alle
> over en kam, fordi du har haft problemer med Aprilia.

Jeg skærer ikke alle over en kam. Jeg skærer TMP over en kam. Problemerne
med garantien skyldes udelukkende TMP.

> Jeg kender flere der
> kører på Aprilia, og de har endnu ikke haft problemer, du er faktisk den
> eneste jeg har hørt om der har haft problemer af den slags med en Aprilia.

Som jeg ser det er problemet at støddæmpere og udstødningsrør ikke er bygget
til at køre 20.000 km. Især ikke støddæmperne.

> Det får så mig til at tro (bemærk, jeg beskylder dig ikke for noget) at du
> er en gris med din knallert, men det kan jeg af gode grunde ikke vide
noget
> om.

Nej - og du kan nok heller ikke fortælle mig hvad det er jeg gør forkert for
at få støddæmperne til at lække olie ;)
Eller hvad jeg gør forkert for at få udstødningsrøret til at rasle fordi
indmaden ikke kan holde til det.

> På de papirer jeg fik i sin tid, de er væk nu, der stod der at garantien
> ville være dækkende i et år, eller ved et antal km.

Er du sikker på det? En forhandler kan ikke stille dig dårligere end
købeloven, det gør han hvis det er rigtigt det du skriver.

Og så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvad det er for en kværn og hvor
mange km de vil dække.

> [...]
> Så derfor mener jeg ikke at du skal generalisere at Aprilia er et dårligt
> køb, uanset model, det er andre køb heller ikke, det er forhandlerne i

Nej, det er ikke forhandlerne, det er TMP der ikke vil dække. Når TMP ikke
vil dække, vil forhandleren heller ikke. Og forhandlerne er nogle kyllinger,
der er bange for at miste indtægten fra kommende salg, så de er bange for at
sige fra ved TMP.

> [...]
> en de der Cross-artige udgaver, og det er vel ikke det den bruget til ?

Nej.

> [...]
> der er simpelthen alt det der ikke bliver brændt ordentligt af i
> udstødningen, og da der er katalysator på, så kan den ikke komme af med

Der er ikke katalysator på. Det er en 4-takter.

> [...]
> kører hurtigere end 45, og så opnår udstødningen ikke den temperatur der

:) Det er en 250 cc, så den løber lidt mere end 45 ;)

--
_
|_|

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-09-02 11:16

> [...]
>
> Nej.

> Der er ikke katalysator på. Det er en 4-takter.

> :) Det er en 250 cc, så den løber lidt mere end 45 ;)

Det lyder underligt det med garantien og TMP, for jeg har ikke haft nogle
problemer med hverken det ene eller andet. Nu har jeg så heller ikke haft
brug for garantien, men ellers ikke noget.
Støddæmperen har jeg ikke haft skiftet i løbet af de snart 27.000 km, men
jeg overvejer det, for den er rusten, og det ser ikke pænt ud, det er mit
problem med den.
Det med at garantien er jeg sikker på, jeg kan bare ikke huske hvor mange
km. det var der var i det, men jeg er da ikke ringere end som en der køber
bil, der er der jo noget med 3 år eller et antal km, så de to ting er ret
ens.
I øvrigt så forstår jeg ikke hvad du laver i denne gruppe, det er jo ikke en
knallert du har ?

Kim Larsen

Fra : PHK

Dato : 22-09-02 13:29

> [...]
> jeg overvejer det, for den er rusten, og det ser ikke pænt ud, det er mit

Problemet kan være at de støddæmpere der bruges på min er
underdimensioneret - 45-støddæmpere, måske. Bremserne på min 150´er var også
45-bremser a la suzuki AN 50 (tror jeg den hedder).

> [...]
> bil, der er der jo noget med 3 år eller et antal km, så de to ting er ret

Nej, 3 års garanti er bedre end købeloven.

> I øvrigt så forstår jeg ikke hvad du laver i denne gruppe, det er jo ikke
en
> knallert du har ?

Advarer imod TMP´s metoder.

Og får mig et billigt grin over jeres knalle-45 ;))

--
_
|_|

Fra : PHK

Dato : 22-09-02 14:18

> Og får mig et billigt grin over jeres knalle-45 ;))

Jeg må hellere lige specificere:

Jeg har haft en knalle 45. Jeg solgte den igen ret hurtigt fordi jeg fandt
den for farlig at køre på (bilister kører for tæt efter min smag).

En anden grund var at kaskoforsikringen koster mere end for en scooter (jeg
giver idag 2.400, da den er steget fra 1.080, begge priser elitebilist
niveau) (Top Danmark rulez).

--
_
|_|

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-09-02 14:18

> Advarer imod TMP´s metoder.
>
> Og får mig et billigt grin over jeres knalle-45 ;))
>

> --
> _
> |_|

Hæ hæ, her er det åbenbart os der får et billigt grin over en
underdimensioneret scooter

Kim Larsen

Fra : PHK

Dato : 22-09-02 17:12

> Hæ hæ, her er det åbenbart os der får et billigt grin over en
> underdimensioneret scooter

Protest!

Motoren er ikke underdimensioneret.

--
_
|_|

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-09-02 19:28

> "Kim Larsen" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Nææ, det er den nok ikke, men så er det sikkert også det eneste, og det gør
at jeg er glad for min "undervurderede" EU'ert

Kim Larsen

Fra : Henning Lund

Dato : 20-09-02 20:21

PHK skrev:

> Stinklappen er endelig kommet.

Hva lugter sådan en af (kunne ikke dy mig).

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Kim Larsen

Dato : 20-09-02 16:46

> [...]
>
> Men hvordan gør man egentlig dette, kom med nogle gode råd om hvordan man
> skal køre, og også hvordan man ikke skal :)

Jeg vil foreslå dig at du ikke bruger fuld gas de første 500 km, og ellers
overholder de service der er forbundet med en ny maskine. Jeg ved godt der
er mange der springer dem over, og dem kan du sikkert stifte bekendtskab med
her i gruppen, det er som regel dem der har problemer med de mest
almindelige ting.
Overholder du service på maskinen, så skulle der ikke komme problemer af det
alvorlige. Brug også en god olie, det kan i længden godt betale sig at ofre
lidt mere på en god olie, for så holder det længere.

Kim Larsen

Fra : Hans-Jacob

Dato : 20-09-02 17:04

> [...]
> Men hvordan gør man egentlig dette, kom med nogle gode råd om hvordan man
> skal køre, og også hvordan man ikke skal :)

Hmm tjek din instruktions bog..
Ved at på Typhoon'en står der en instruktion til hvordan man tilkører en
(okay afdroslet men alligevel) ny Typhoon..
Kan ikke huske det i hovedet..
Men lad være med at blæse afsted de første 500km.......

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : Neser

Dato : 20-09-02 18:26

> [...]
> naturligvis en dyr maskine, og derfor vil jeg gerne køre den så godt til

Tillykke, og go' idé

> Men hvordan gør man egentlig dette, kom med nogle gode råd om hvordan man
> skal køre, og også hvordan man ikke skal :)

Tjah, der er nok ligeså mange gode råd, som der er forhandlere. Jeg sagde at
jeg ville havde den uden begrænsningerne. Så gjorde jeg det at jeg kørte ca.
400 km. uden at tage hensyn til om jeg kørte med fuld gas eller ikke. Da den
havde kørt de ca. 400 km. fik jeg lavet det første eftersyn, hvor jeg samtig
fik smidt en Polini kit3 cylinder på. Siden blev mere og mere skiftet, men
det er vel sagen uvedkommende.

Jeg har altid sørget for at køre med en god 2-takts olie, og har aldrig haft
problemer med min scooter, andet end slidte bremseklodser o.lign. normale
slid-dele.

- Neser

Fra : Henrik Ø

Dato : 24-09-02 10:12

Peugeot anbefaler følgende (det er godt nok til en 45` men i bund og grund
er det ligemeget. Essensen i problematikken er ens for alle små
2-taktsmotorer) :
De første 150 km køres med højst 1/3 gas. Og fra 150 km op til 500 køres med
2/3 gas. Det er dræbende, men det virker!!!
Derefter små, stigende til stadig længere strækninger med fuld gas.
Det er også en god ide når den koldstartes at lade den køre tomgang i 1/2
min. inden du kører afsted, så der kan komme smøring rundt i hele systemet
inden belastning.
Kører du den til på denne måde - og ikke noget med lige at se hvor hurtigt
den nu kan rende - får du en meget tæt motor og et sæt lejer hvor der er
meget stor sandsynlighed for aldrig skal skiftes. Heller ikke selvom du
senere får lust til at fjerne begrænserne!
Og så et råd omkring olie : Køb ikke fuldsyntetisk olie (til ca 100,- pr
liter) - men den "næstbedste" olie (til ca 75,- kr pr liter).
Din neddroslede motor tager faktisk skade af den fuldsyntetiske olie som er
beregnet for højtydende maskiner - og det er din ikke.

Venlig hilsen : Henrik Øst

Fra : Michael Jensen

Dato : 24-09-02 10:34

"Henrik Ø" <pwt@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> beregnet for højtydende maskiner - og det er din ikke.

Hvordan kan det være at en fuldsyntetisk olie, kan være skadelige for
motoren, det har jeg godt nok aldrig hørt om før ?

Fra : Kim Larsen

Dato : 24-09-02 11:10

"Michael Jensen" <michael@FJERNDETTEfreezz.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Ø" <pwt@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> er
> >

> Hvordan kan det være at en fuldsyntetisk olie, kan være skadelige for
> motoren, det har jeg godt nok aldrig hørt om før ?

Den har jeg heller ikke hørt. Jeg har et par gange prøvet de "halvt
syntetiske" og jeg skal love for tændrøret så ud der efter, og motorgangen
blev mærkbart dårligere, så jeg vil da anbefale den dyre olie.

Kim Larsen

Fra : Michael Jensen

Dato : 24-09-02 12:36

> [...]
> syntetiske" og jeg skal love for tændrøret så ud der efter, og motorgangen
> blev mærkbart dårligere, så jeg vil da anbefale den dyre olie.

Det er nemlig helt det samme jeg har hørt fra andre, som har sparet på
olien. Har heller aldrig fået andet at vide hos forskellige forhandlere, end
at de anbefaler man invisterer lidt ekstra penge i en god olie.

Fra : Kim Larsen

Dato : 24-09-02 12:50

> [...]
end
> at de anbefaler man invisterer lidt ekstra penge i en god olie.

Jeg kan endda tilføje, at da jeg var hos min forhandler, hvor han havde
cylinder og topstykke af, så sagde han, godt nok mangler der halvdelen af
godset på ydersiden på grund af rust, men som det så ud inden i, så skulle
den næsten til olie producenten så de kunne bruge den som bevis for hvor
godt det er med en olie til lidt højere pris end standard olier

Kim Larsen

Fra : Henrik Ø

Dato : 27-09-02 00:21

Jamen, det var værkstedet hvor jeg for et par år siden fik lavet min
Aprillia Rally:
Mekanikeren var af den overbevisning at den bedre (og dyrere) olie var bedst
til "pumpede" motorer fordi viskoiteten (oliens evnen til at hænge fast)
kontra smøreevnen (den tykkelse oliefilm den kommer på ved smøring) ikke kom
til sin ret i en standard / neddroslet motor. En standard motor vil så ikke
kunne forbrænde den ubenyttede olie - med det resultat at den kokser til og
sviner olie ved cylinder og udstødning.
Denne forklaring er hvad jeg fik, og jeg kan godt se det rigtige i.

Resume : Olien kan både blive for god og for dårlig. Olien skal vælges efter
motorydelse og belastning.
Det var det som var pointen omkring olie.
(Forøvrigt køber jeg altid Castrol olie til mine 45`ere)