Tyskland
Fra : Mikkel Pagh

Dato : 19-09-02 10:21

Kære Gruppe

Så er jeg flyttet til Das Vaterland, hvor jeg skal studere et semester
på Humboldt-Universitetet i Berlin.

Det er på mange måder dejligt, men det har også medført nogle
problemer/udfordringer i computermæssig forstand, som jeg håber, I kan
hjælpe med.

1: Jeg kan ikke sende mails, kun modtage. (Dog er det lykkedes mig at
sende et par mails fra min - snart hedengangne - mac.com-adresse)
Fejlmeldingen er ca., at den angivne email-adresse ikke eksisterer.

2: Mine newsreadere fungerer ikke, dvs. hverken MacSOUP eller
MT-NewsWatcher. Fejlmeldingen er noget i retning af, at den ikke kan
finde news.darenet.dk.

3: Mit skriftlige tysk stinker, hvilket er et problem når jeg skal
skrive 25-siders opgaver til en lærer, som synes at grammatik er meget
vigtigt (eller måske endda "geil"). Så spørgsmålet er: Findes der
tysk/danske (& vice versa)-ordbøger til Mac'en? Og/eller findes der
grammatikkontrol? P.t. bruger jeg AW og LaTeX.

Jeg håber I allesammen har det godt.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-09-02 10:34

In article
<92e436049197fad746433c89e1a2417e.28251@mygate.mailgate.org>,
"Mikkel Pagh" <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> [...]
>
> 2: Mine newsreadere fungerer ikke, dvs. hverken MacSOUP eller
> MT-NewsWatcher. Fejlmeldingen er noget i retning af, at den ikke kan

Du mangler noget DNS-opsætning.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-09-02 13:01

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> writes:

> Du mangler noget DNS-opsætning.

Og at benytte en gyldig afsenderadresse.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 19-09-02 18:58

"Mikkel Pagh" <mpagh@imv.au.dk> wrote in

> [...]
> sende et par mails fra min - snart hedengangne - mac.com-adresse)
> Fejlmeldingen er ca., at den angivne email-adresse ikke eksisterer.

Dit mailprogram er stadig sat til din danske udbyders SMTP-server. Det
fungerer ikke, når du befinder dig på en tysk udbyders net. Skift til den
nye udbyders SMTP-server, så virker det, og det har ingen indflydelse på
dine mails.

> 2: Mine newsreadere fungerer ikke, dvs. hverken MacSOUP eller
> MT-NewsWatcher. Fejlmeldingen er noget i retning af, at den ikke kan
> finde news.darenet.dk.

Hvis det er din danske udbyders news-server, så vil de nok ikke finde sig
i, at en tysker brugers deres server. Find en server i Tyskland (eller
måske Sunsite), som du kan bruge.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 26-09-02 17:44

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> nye udbyders SMTP-server, så virker det, og det har ingen indflydelse på

Det er hermed gjort - og det funker!

> Hvis det er din danske udbyders news-server, så vil de nok ikke finde sig
> i, at en tysker brugers deres server. Find en server i Tyskland (eller
> måske Sunsite), som du kan bruge.

Jeg har tilmeldt mig Freie Universitäts server, og det går i hvert fald
fint med at modtage news. Hvis I læser det her, går det åbenbart også
fint med at sende.

Dejligt, tak for hjælpen til jer alle.

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 19-09-02 20:40

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> Kære Gruppe
>
> Så er jeg flyttet til Das Vaterland, hvor jeg skal studere et semester
> på Humboldt-Universitetet i Berlin.
Skal du så også op i Marxisme-Leninisme?

> [...]
> sende et par mails fra min - snart hedengangne - mac.com-adresse)
> Fejlmeldingen er ca., at den angivne email-adresse ikke eksisterer.
se Renés svar

> 2: Mine newsreadere fungerer ikke, dvs. hverken MacSOUP eller
> MT-NewsWatcher. Fejlmeldingen er noget i retning af, at den ikke kan
> finde news.darenet.dk.
se Renés svar

> [...]
> vigtigt (eller måske endda "geil"). Så spørgsmålet er: Findes der
> tysk/danske (& vice versa)-ordbøger til Mac'en?
med en pc emudulator kan du bruge den bedste:
Munksgaards (de grønne) Ordbøger
http://www.gyldendal.dk

Henrik Bergstrøm-Nielsen , Henry Verner Larsen , Henrik Lange
Dansk-Tysk Ordbog
100.000 opslagsord, 50.000 faste udtryk og vendinger.

Dansk-Tysk Ordbog på cd-rom er en elektronisk udgave af Dansk-Tysk
Ordbog (Munksgaards Elektroniske Ordbøger). Bogskab 3.1 af TEXTware A/S.

Systemkrav til 1-bruger-version:

* IBM-kompatibel pc. 8 MB ram. Cd-rom-drev.
* Windows® 3.11, Windows® 95/98/ME eller Windows® NT/2000.
* 3,5 MB ledig harddisk (ved minimal installation).
* 12 MB ledig harddisk (ved maksimal installation).

2nd choice er
Gyldendals røde
http://www.gyldendal.dk
Jens Erik Mogensen , Elisabeth Møller , Helmuth Molly , Holm Fleischer
Dansk-Tysk/Tysk-Dansk Ordbog

Systemkrav til 1-bruger-version:
IBM-kompatibel pc. 8 MB ram. 256 farver. Cd-rom-drev.
Windows® 3.11, Windows® 95/98/ME eller Windows® NT/2000
2 MB ledig harddisk (ved minimal installation)
21 MB ledig harddisk (ved maksimal installation)

If your English ain't too bad, you can use the ultralingua
english-german dictionary. Fully functional shareware at
http://www.ultralingua.com/en/index.html

> Og/eller findes der
> grammatikkontrol? P.t. bruger jeg AW og LaTeX.
Mindstblød lavede en gang et forsøg i forbindelse med Word 6 til PeeZee.
Det var bare helt til grin. Kun Babelfish er sjovere. Tidligere
diskuterede vi i gruppen hvor svært det er at skrive en grammatikkontrol
til tysk.

Keine Arme keine Kekse, så nemt er det. Du skal nok bide i det sure æble
(Peter Jørgensen: Tysk Grammatik I-III; København 1973)

Jeg havde en gang en link til en fransk side, hvor en del ordbøger kunne
til ApfelArbeit kunne hentes. Men den kan jeg desværre ikke finde.

Ellers er der jo Excalibur.

hils Rosa & Karl

Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 19-09-02 21:49

Sebastian Loeck <thorfinn@forum.dk> wrote:

[snip meget kvalificerede forslag]

> Jeg havde en gang en link til en fransk side, hvor en del ordbøger kunne
> til ApfelArbeit kunne hentes. Men den kan jeg desværre ikke finde.

Der er vist tale om flg:

<http://www.mapomme.com/telecharger/dictionnaires.shtml>

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 23-09-02 17:00

Mogens Thyregod <mothsoft@mac.com> wrote:

> <http://www.mapomme.com/telecharger/dictionnaires.shtml>
qui exactement

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Mikkel Pagh

Dato : 26-09-02 17:44

Sebastian Loeck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Skal du så også op i Marxisme-Leninisme?

Ikke direkte, men jeg bor i et ret venstreoritenteret
østtysker-kollektiv, (hvor de bla. stemmer PDS eller det der er længere
til venstre, samt læser revolutionsavisen "Junge Welt". )

Lige indenfor universitetets hovedindgang er der også et gigantisk
Marx-citat, noget i retning af dette: "Filosofferne har forsøgt at
forstå verden, det det gælder om nu, er at ændre den!"

Såå... lidt påvirkning bliver det da til.

> med en pc emudulator kan du bruge den bedste:
> Munksgaards (de grønne) Ordbøger
> http://www.gyldendal.dk

Mener du ikke pc-emulgator? Hvilket jeg desværre ikke har, men det
går nok også uden.

[snip mange ordbogs-referencer + systemkrav]

> [...]
>
> Keine Arme keine Kekse, så nemt er det. Du skal nok bide i det sure æble
> (Peter Jørgensen: Tysk Grammatik I-III; København 1973)

OK, jeg har også via google fundet en ret god (og gratis) "Elementær
tysk grammatik" lagt ud som PDF af Ole Due.

> Jeg havde en gang en link til en fransk side, hvor en del ordbøger kunne
> til ApfelArbeit kunne hentes. Men den kan jeg desværre ikke finde.

Jeg forsøger snarest muligt linkene der gives senere i tråden.

> hils Rosa & Karl

Rosa ser jeg næsten hver dag, og Karl løber jeg ind i (eller skulle jeg
sige kører over?) mindst en gang om ugen - så jeg skal nok sige hej. Jeg
kan dog kun sige, at de med årene er blevet mere ekstremt tunge at have
med at gøre og mere og mere forstenede. Man kan vel nærmest kalde dem
beton- (eller asfalt-?) kommunister.

Har du boet i Berlin, eller har du på anden måde et forhold til byen?

Venlig hilsen Mikkel

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 26-09-02 18:55

> [...]

> østtysker-kollektiv, (hvor de bla. stemmer PDS eller det der er længere
> til venstre, samt læser revolutionsavisen "Junge Welt". )
og så lytter de sikkert dt64

> Lige indenfor universitetets hovedindgang er der også et gigantisk
> Marx-citat, noget i retning af dette: "Filosofferne har forsøgt at
> forstå verden, det det gælder om nu, er at ændre den!"
det skal vi nok Karl, skal det være i dag eller har det tid til næste
uge?

> OK, jeg har også via google fundet en ret god (og gratis) "Elementær
> tysk grammatik" lagt ud som PDF af Ole Due.
Haben Tun Sein Gewesen til sidst.

> Har du boet i Berlin, eller har du på anden måde et forhold til byen?
Overhovedet ikke. Sidste gang jeg var i byen og havde lidt tid til at se
noget andet et konferancested indefra var i 1986. Siden byensmest
markante bygningsværk blev fjernet, kan jeg slet ikke orientere mig i
Berlin. Og så blev det så forfærdelig dyrt at spise på Prenzelberget.
Nå men nu kommer vi for langt ud.

Jeg vil bare anbefale at du lytter lidt til antologien
"Die Partei hat immer Recht - eine dokumentation in Liedern" BMG Katalog
nr. 74321394862.
T Steno forærede den til gæsterne i D DR2.

Freundschaft!
/Sebastian
--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Karl Antz

Dato : 27-09-02 08:01

Sebastian Loeck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> "Filosofferne har forsøgt at
> det skal vi nok Karl, skal det være i dag eller har det tid til næste
> uge?

åhhh - i ka' godt vente lidt endnu

hilsen karl
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-10-02 22:41

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> åhhh - i ka' godt vente lidt endnu
>
> hilsen karl

Det var da ikke dig, der er tale om? Det er vel Karl iMacs?

I mellemtiden kan man gå hen og lægge en cigar på Bert Brechts grav, det
sætter han pris på - siger man.
Der ligger ofte indtil flere. Den af mine er vist regnet væk - eller
røget af en forbipasserende?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 19-09-02 19:30

spam02@tdcadsl.dk writes:

>Hvis det er din danske udbyders news-server, så vil de nok ikke finde sig
>i, at en tysker brugers deres server. Find en server i Tyskland (eller
> [...]

Han kan da sagtens bruge sin danske udbyder, hvis han sætter0045 foran sit
gamle telefon nr, men det er en dyr løsning at ringe op til Danmark først.
Men indtil du får ordnet dig emd en tysk udbyder så er det vel OK. Hilsen
Hanne

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Henrik Münster

Dato : 25-09-02 23:43

Mikkel Pagh <mpagh@imv.au.dk> wrote:

> Så er jeg flyttet til Das Vaterland, hvor jeg skal studere et semester
> på Humboldt-Universitetet i Berlin.

Held og lykke. Hils dinosaurerne fra mig. Jeg nåede desværre ikke at se
til dem, da jeg var i Berlin for et par uger siden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-10-02 22:41

> Held og lykke. Hils dinosaurerne fra mig. Jeg nåede desværre ikke at se
> til dem, da jeg var i Berlin for et par uger siden.

Du boede da vel ikke på et hotel uden spejle?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-10-02 00:12

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Du boede da vel ikke på et hotel uden spejle?

Jeg er vist ikke just et skelet for tiden. Min kone har foreslået mig at
begynde at løbe lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg