Hvilket wireless?
Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-09-02 12:40

Hej

Jeg har et AP men mangler et PCMCIA-kort til min Mac.

Hvilket ville I vælge?

Mine kriterier er pris, rækkevidde og størrelsen på antennen.

Er der andet man skal kigge efter?
Ud over lige driver til Mac der understøtter kryptering.

Mvh
Jesper

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-09-02 13:33

Jesper Rasmussen <nej@til.spam> wrote:

> [...]
>
> Er der andet man skal kigge efter?
> Ud over lige driver til Mac der understøtter kryptering.

På MacBrugers workshop i oktober er et af temaerne trådløst og her vil
der være mulighed for helt gratis at prøve en masse forskellige
fabrikater................

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-09-02 13:43

"[2900] Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message

> På MacBrugers workshop i oktober er et af temaerne trådløst og her vil
> der være mulighed for helt gratis at prøve en masse forskellige
> fabrikater................

OK - cool - jeg skal bare have bestilt et idag

Er der ikke et der hedder AVAYA eller lignende, som folk er glade for?

Mvh
Jesper

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-09-02 15:17

> [...]

> OK - cool - jeg skal bare have bestilt et idag
>
> Er der ikke et der hedder AVAYA eller lignende, som folk er glade for?

Ok, du får så her en hurtig gennemgang. Jeg har testet 2 Avaya kort - et
silver og et gold samt et D-Link access point.

Hvis dit access point og klient ikke er af samme fabrikat, så virker
krypteringen ikke. I så fald er det underordnet om du køber silver eller
gold cardet fra Avaya.

Derudover virker Avaya's software ikke. Den er i øvrigt heller ikke på
CD'en selvom det står der.

Til gengæld virker Orinoco's software upåklageligt med Avaya kortene.

Du kan godt få et Avaya access point, men om det kan konfigureres via
din browser ved jeg ikke. Det kan D-Link'en til gengæld - et super
lækkert access point by the way.

Såfremt du ikke kan bruge krypteringen, så SKAL du låse MAC adresserne
ellers kan enhver der er i nærheden af dit access point surfe på dit
netværk. Det er selvfølgelig et problem hvis vedkommende eksempelvis
udveksler børneporno eller andre filer som kan bringe dig i problemer.

Selvom du låser MAC adresserne så kan en habil hacker læse din trafik og
dermed udsætter du dig for en stor risiko, hvis du fx. benytter netbank
via dit trådløse netværk.

Håber at du er blevet klogere ?!

Kortene er testet på en Wall Street med Mac OS 9.2.2 US

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-09-02 17:13

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Hvis dit access point og klient ikke er af samme fabrikat, så virker
> krypteringen ikke. I så fald er det underordnet om du køber silver eller
> gold cardet fra Avaya.

Underligt. Jeg bruger dagligt et D-Link DWL-650 mod et NetGear ME-102
accesspoint, med 128 bits kryptering.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-09-02 18:05

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200207@gen-v.net> wrote:

> Underligt. Jeg bruger dagligt et D-Link DWL-650 mod et NetGear ME-102
> accesspoint, med 128 bits kryptering.

Jamen det er da kanon. Kan du deltage i MacBrugers workshop, da vi gerne
vil have en masse forskelligt udstyr til test ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 17-09-02 17:31

> Hvis dit access point og klient ikke er af samme fabrikat, så virker
> krypteringen ikke. I så fald er det underordnet om du køber silver eller
> gold cardet fra Avaya.

Der er jeg ikke enig.
F.eks. Lucents kort virker med kryptering mod et ZyXEL AP.

> Derudover virker Avaya's software ikke. Den er i øvrigt heller ikke på
> CD'en selvom det står der.
>
> Til gengæld virker Orinoco's software upåklageligt med Avaya kortene.

Mystisk - men de satser vel på PC markedet...

> [...]
>
> Selvom du låser MAC adresserne så kan en habil hacker læse din trafik og
> dermed udsætter du dig for en stor risiko, hvis du fx. benytter netbank

Ikke rigtigt.
Ovenstående er i øvrigt det samme råd jeg gav dig, da du ville have to
routere på samme netværk
http://makeashorterlink.com/?W2E1322D1

Jeg savner mest en vurdering af, om Silver eller Gold er det bedste efter
din mening.
Men om ikke andet tager jeg et Avaya, da det åbnbart fungerer med Mac.
De andre kort jeg har er der ikke skrevet Mac-drivere til...

Mvh
Jesper

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 17-09-02 18:04

> Der er jeg ikke enig.
> F.eks. Lucents kort virker med kryptering mod et ZyXEL AP.

Det er sikkert rigtigt, men den test jeg lavede med Avaya kortene og
D-Link dér virkede krypteringen ikke.

> Mystisk - men de satser vel på PC markedet...

Næ, det tror jeg ikke. Dér findes en Avaya driver til Mac på deres site,
men det virker bare ikke.

> Ikke rigtigt.
> Ovenstående er i øvrigt det samme råd jeg gav dig, da du ville have to
> routere på samme netværk
> http://makeashorterlink.com/?W2E1322D1

Det kan jeg så ikke lige huske, men det er en jungle.

> [...]
> Men om ikke andet tager jeg et Avaya, da det åbnbart fungerer med Mac.
> De andre kort jeg har er der ikke skrevet Mac-drivere til...

Efter min vurdering er der ikke nogen forskel på de 2 kort andet end
prisen.

Jeg synes du skal vente med dit køb til efter MacBrugers workshop - her
kommer der både en PC leverandør samt en Mac leverandør med hver deres
udstyr og så tester vi på kryds og tværs.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-09-02 22:01

On Tue, 17 Sep 2002 18:30:52 +0200,
Jesper Rasmussen <nej@til.spam> wrote:
> Jeg savner mest en vurdering af, om Silver eller Gold er det bedste efter
> din mening.

De er ens. Og hvis man sætter et Silver i en 128-bit airport
basestation, så bliver det til en Gold. Basestationen opgraderer
kortets identitet med en ny firmware.

> Men om ikke andet tager jeg et Avaya, da det åbnbart fungerer med Mac.
> De andre kort jeg har er der ikke skrevet Mac-drivere til...

Heller ikke Cisco ? De koster en bundegård, men er de bedste.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 17-09-02 22:00

On Tue, 17 Sep 2002 16:16:52 +0200,
> Jesper Rasmussen <nej@til.spam> wrote:
> Hvis dit access point og klient ikke er af samme fabrikat, så virker
> krypteringen ikke. I så fald er det underordnet om du køber silver eller
> gold cardet fra Avaya.

Det var da det værste vås...

Jeg har et Apple Airport kort, og en 3COM Officeconnect Wireless
Cable/DSL Gateway til lidt under 2000 kr (har indbygget 4 port
switch og firewall). Det kører perfekt.

Problemet er, at hver fabrikant har sin metode til at oversætte
password til et hexadecimalt kodeord. Så på min Mac og mit
accesspoint kan jeg ikke anvende password, men skal på min
Mac intaste den oversatte hexadecimale kode med et dollartegn
foran, eksempelvis:
$3b176dd5c51948ff9fa118c397ea0c1a

En hurtigt one-liner til et kreativt password er:
cat </dev/random | od -x | head -1 | awk ' {print $2$3$4$5$6$7$8}'

> Til gengæld virker Orinoco's software upåklageligt med Avaya kortene.

Men det er vel piratkopiering ?

> Du kan godt få et Avaya access point, men om det kan konfigureres via
> din browser ved jeg ikke. Det kan D-Link'en til gengæld - et super
> lækkert access point by the way.

3COM Access punktet konfigureres også gennem en browser, er også lækkert,
og har en kraftigere signal end de 2 billige AP'er jeg testede. Og så
har den høj hastighed, også med 128-bit kryptering.

Over 550 kbyte/sec. Og så sidder der et PCMCIA kort i AP'et, så det
kan opgraderes...

> [...]
> netværk. Det er selvfølgelig et problem hvis vedkommende eksempelvis
> udveksler børneporno eller andre filer som kan bringe dig i problemer.

MAC adresser sendes uanset kryptering i klar tekst, og er derfor ikke
noget der holder andre end begyndere væk.

> Selvom du låser MAC adresserne så kan en habil hacker læse din trafik og
> dermed udsætter du dig for en stor risiko, hvis du fx. benytter netbank
> via dit trådløse netværk.

Man skal ikke være habil for at spoofe MAC adresser. Debil er nok :)
Netbank brydes ikke uden videre, medmindre man bruger Internet Explorer.
Ved ikke om SSL bug'en også er på MacOS.

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 18-09-02 01:08

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote in message

> MAC adresser sendes uanset kryptering i klar tekst, og er derfor ikke
> noget der holder andre end begyndere væk.

Kan du beskrive det nærmere?
Jeg har en del venner og bekendte som aldrig ville overveje kryptering, da
de mener MAC-filteret er mere end rigeligt.

Jeg ville godt nok gerne vise dem, at man kunne sniffe deres MAC-adresser

Mvh
Jesper

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-09-02 07:22

http://www.ethereal.com

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-09-02 10:55

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Det var da det værste vås...

Det er da ikke noget vås. Du skriver jo selv at hvert fabrikat har deres
måde at oversætte password på. I de manualer der fulgte med til de
respektive produkter jeg havde i udlån stod der ikke en skid om hvordan
man løste dette problem. Dér kunne man taste et password ind i access
pointet og så taste det samme password ind i klient programmet of dét
virker ikke.

> [...]
>
> En hurtigt one-liner til et kreativt password er:
> cat </dev/random | od -x | head -1 | awk ' {print $2$3$4$5$6$7$8}'

Aha - det lyder da godt, men det står som sagt ikke i manualerne.

> Men det er vel piratkopiering ?

Nej.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-09-02 19:39

On Wed, 18 Sep 2002 11:55:01 +0200,

> [...]
> man løste dette problem. Dér kunne man taste et password ind i access
> pointet og så taste det samme password ind i klient programmet of dét

Alt hvad jeg har set af access points, og Windows drivere har der
været mulighed for at indtaste hex-koderne direkte. Man kunne typisk
også taste et password, som så resulterede i, at der kom hex koder
ned i disse felter. Disse hex koder med et $ tegn foran gør at Mac'en
forbinder uden problemer.

> Aha - det lyder da godt, men det står som sagt ikke i manualerne.

Det står i Apple dokumentationen til Airport kortet, og i alle mulige
FAQ'er på nettet.

> Nej.

Hvis du køber et Avaya kort og ikke får Orinoco software med, så har
Avaya vel ikke købt licens til det ? Mit bud er, at det er ulovligt, og
svarer til at du installerer Windows på en PC købt uden styresystem
fordi det er måden den kan komme til at virke på.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-09-02 09:07

> [...]

> også taste et password, som så resulterede i, at der kom hex koder
> ned i disse felter. Disse hex koder med et $ tegn foran gør at Mac'en

Det D-Link access point jeg testede var konfigurerbart via en browser og
der kunne man taste en 10 eller 26 (så vidt jeg husker) cifret kode ind.
Der stod ikke skid om hex-koder og deslige. Der stod hvilke tegn der
IKKE måtte bruges. Tast og brug..........

> Det står i Apple dokumentationen til Airport kortet, og i alle mulige
> FAQ'er på nettet.

Jeg har ikke testet Airport kortet eller Apple's UFO. Desuden er det vel
ikke meningen at man skal kværne alle mulige sites og FAQ'er igennem for
at tage et trådløst netværk i brug ?

> [...]
> svarer til at du installerer Windows på en PC købt uden styresystem
> fordi det er måden den kan komme til at virke på.

Jeg ved ikke hvilken planet du er fra, men der er da for pokker intet
ulovligt i at gå ind på Orinoco'site og downloade en gratis driver, som
du så bruger sammen med dit Avaya kort ?

Det er vel ikke anderledes end at bruge en Epson driver til din Lexmark
printer ???????

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-09-02 10:32

On Sat, 21 Sep 2002 10:07:28 +0200,

> [...]
> du så bruger sammen med dit Avaya kort ?
>
> Det er vel ikke anderledes end at bruge en Epson driver til din Lexmark

Det er vel heller ikke lovligt ?

Som jeg sagde, så ser jeg det som at hente den "driver" der hedder
Windows for at få din PC til at køre.

Har du læst licensbetingelserne ?

Jeg siger ikke, at jeg ikke kunne finde på det samme ...

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-09-02 10:40

In article <slrnaoof5b.k3.nospam@povlhp-ibook.local>,
"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Som jeg sagde, så ser jeg det som at hente den "driver" der hedder
> Windows for at få din PC til at køre.

Kan man bare hente den hos MS?

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-09-02 12:18

On Sat, 21 Sep 2002 11:40:28 +0200,

> Kan man bare hente den hos MS?

Ja, men der er en bug så den efter et stykke tid holder op
med at virke. Man kan så finde en patch på nettet...

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-09-02 15:16

Povl H. Pedersen <nospam@home.terminal.dk> wrote:

> Det er vel heller ikke lovligt ?

Vel ! Jamen ved du det eller gætter du bare ?

> Som jeg sagde, så ser jeg det som at hente den "driver" der hedder
> Windows for at få din PC til at køre.

Jeg aner ikke skid om Windows og kan derfor heller ikke tage stilling.

> Har du læst licensbetingelserne ?

Næ, hvad skulle jeg da det for ? Orinoco's driver som er freeware og kan
downloades fra deres site og det virker med Avayas kort. Jeg kan kun se
at der er en med et problem her - Avaya som har lavet et lækkert kort
hvortil driveren ikke virker på Mac.

> Jeg siger ikke, at jeg ikke kunne finde på det samme ...

Hvis du er interesseret ville jeg sætte stor pris på din deltagelse i
MacBrugers workshop den 12. oktober hvor et af temaerne er trådløse
netværk.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 21-09-02 16:46

On Sat, 21 Sep 2002 16:15:58 +0200,
> [...]
>
> Hvis du er interesseret ville jeg sætte stor pris på din deltagelse i
> MacBrugers workshop den 12. oktober hvor et af temaerne er trådløse

Jeg er ikke medlem, og bor i Århus. Det er lidt langt at tage til
København, specielt da jeg nok ved hvad der er værd at vide, og
har erfaring langt ud over det normale her i gruppen. Har bl.a.
også kørt Linux som et Access Point etc.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-09-02 17:19

> [...]

> har erfaring langt ud over det normale her i gruppen. Har bl.a.
> også kørt Linux som et Access Point etc.

Nu var det ikke for at du skulle lære, men derimod lære fra dig......
Der er jo mange som ikke er så dygtige/kompetente som både dig og os
andre her i gruppen !

Er du egentlig Mac mand ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-09-02 09:57

In article <1fivhhy.h7h3ot193u3qqN%jesper@gylling.net>, [2900] Jesper Haaber Gylling wrote:

> Er du egentlig Mac mand ?

Har brugt, supporteret og programmeret Mac fra 1989 -> ca. 1999/2000.
Har lige købt en iBook for et par måneder siden.

Men har af gamle maskiner:
SE/30 50MHz med ekstra videokort, 7200/75 samt 8200/120.
Derudover har jeg en Apple Network Server 700/200 som kun kan
køre IBMs UNIX AIX samt Linux.

Har professionelt været sysadm og/eller programmør på alt
muligt fra Windows 3.11 til Windows 2000, OS/2, MacOS, A/UX, HP/UX,
SunOS, Solaris, IRIX, AIX, Linux samt et antal andre varianter.

Har en svaghed for unix som styresystem, og det er en grund til at
jeg anskaffede mig en iBook. Kombinationen af unix og MacOS er hvad
der tiltrækker.

Herhjemme har jeg af maskiner der anvendes jævnligt:
Billig 2000 kr PC fra ComputerCity med OpenBSD som mailserver etc.
1200MHz PC som spillemaskine, og ind imellem Linux.
iBook. Primær maskine til produktive ting.