Følser skal/skal ikke
Fra : Dennis Petersen

Dato : 16-09-02 20:59

hej i gruppen

ja det er jo nok ikke lige det rette sted men ingen andre grupper lyder som
et godt alternativ så..

Jeg har tit tænk over, hvad man gør når man vågner på et sygehus og en
respirator trækker været for en, med en slange nede i ens luft rør og alt
det der hvad kommer der til og ske(hvad gør læger for en) og hvad skal du
gøre ved godt at det første er jo nok og tilkalde hjælp / gøre andre
opmærksom på at men er vågen, ikke for at jeg håber det kommer til og ske
for mig men jeg tro jeg ville gå i panik og få det rør op men hvad nu hvis
jeg ikke kan trække været uden en maskine??

håber der er nogle der kan give mig et svar (helst fra en læge)

hilsen
DP

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 17-09-02 22:03

"Dennis Petersen" <g-lock@g-lock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke kan trække været uden en maskine??
>
> håber der er nogle der kan give mig et svar (helst fra en læge)

Hvis du skal opereres og er bange, så tal med din egen læge først. Du kan
også spørge her:
http://www.netdoktor.dk

Bortset fra det vil jeg sige, at sygeplejerskene holder godt øje med en, når
man er i den situation du nævner. Der er også en maskine, som bibber højy,
hvis du ikke trækker vejret. Den kan sygeplejerskerne også høre og forøvrigt
er de søde og rare ved en.

Vh Birgitte

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 20-09-02 23:56

Dennis Petersen <g-lock@g-lock.dk> wrote:
> [...]
> kommer til og ske for mig men jeg tro jeg ville gå i panik og få det
> rør op men hvad nu hvis jeg ikke kan trække været uden en maskine??

jeg har netop været under kniven for 4 gang i mit liv ( i onsdags)...... to
af gangene har jeg været rygmarvsbedøvet sammen med narkosen og to af
gangene kun med narkose.....
ingen af gangene har jeg kunne huske noget før jeg er kommet op på
opvågningen sådan rigtigt.....
en gang kan jeg huske en lille smule fra operationsstuen lige inden jeg blev
kørt op, efter jeg var blevet vækket men de andre gange kan jeg intet huske
fra.....
en gang har jeg fået fortalt at jeg havde været ved selv at hive slangen op
af halsen da jeg vågnede, men de stoppede mig og fjernede den for mig....

når man vågner fra en operation er noget af det første de gør at fjerne
slangen fra halsen....så snart man er vågen igen så trækker man jo vejret
selv.....
derefter ligger man på opvågningsafsnittet i nogle timer, indtil man er helt
stabil og vågen.... det meste af tiden bliver brugt på at sove for man er
somregel meget træt efter en operation ( jeg er ihvertfald*G*), mens man er
på opvågningen er der monitorer sat til ens hjerte og iltningen af blodet
bliver konstant tjekket og det bipper og hyler hvis nu man ikke får ilt nok
eller hjertet ikke slår.... derudover bliver der tjekket op på en ca hver 15
minut eller sådan af en sygeplejeske der holder en "plejejournal" hvor de
hele tiden skriver de tal ned monitorerne viser.....
og når man så er rimelig frisk bliver man kørt op på afdelingen igen, hvor
det almindelige plejepersonale kommer og hilser på og man så skal komme sig
oven på operationen....

jeg har aldrig oplevet at nogen bliver efterladt uden nogen form for opsyn
når man er under bedøvelse..... lægerne og sygeplejeskerne er MEGET
opmærksomme på at gøre det til en tryg oplevelse at blive bedøvet......

> håber der er nogle der kan give mig et svar (helst fra en læge)

håber jeg kunne hjælpe lidt selvom jeg ikke er læge... ellers må du gerne
stille uddybende spørgsmål
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk