Brusekabine
Fra : Tom Manczak

Dato : 16-09-02 19:16

Hej NG

Min brusekabine er ved at drive mig til vanvid. Eller rettere, dens
afløb. Problemet er at pumpen pumper kun ud efter den er blevet hjulpet
med en gummi-"svupper". Pumpen er helt OK. Men, findes der nogle
retningslinier for hvordan afløbet via pumpen skal tilsluttes
WC-afløbet, fx. mindste anbefalede rørtykkelse, maks. længde, hældning,
osv. Installationen er som følger: Kabinens firkantede "vandlås", et
40mm plastrør, der munder ud til et 40->32 overgangsstykke, som sidder
på pumpen. Pumpens indløb har 25mm som inderste mål. Efter pumpen et
kort stykke gummislange, en vinkel (metalstudser, og vinkelrør) og så en
udløbsgummislange til WC-afløbet. Afløbet sidder ret højt oppe.

Er det meningen at pumpen skal have hjælp hver gang man skal i bad?

MVH

Tom Manczak.

Fra : Erik Olsen

Dato : 16-09-02 20:13

Tom Manczak wrote:

> [...]
> "vandlås", et 40mm plastrør, der munder ud til et 40->32
> overgangsstykke, som sidder på pumpen. Pumpens indløb har 25mm som

Der skal være fald hele vejen fra afløb til pumpe, den kan næppe suge
selv.

> Efter pumpen et kort stykke gummislange, en vinkel
> (metalstudser, og vinkelrør) og så en udløbsgummislange til
> WC-afløbet. Afløbet sidder ret højt oppe.

Hvor højt oppe? Der er grænser for hvor stort tryk en alm. pumpe kan
yde.

> Er det meningen at pumpen skal have hjælp hver gang man skal i bad?

Nej, selvfølgelig ikke. Check også for utætheder, især på tilgangen til
pumpen (sugesiden). Måske suger den luft ind.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tom Manczak

Dato : 16-09-02 23:45

> Der skal være fald hele vejen fra afløb til pumpe, den kan næppe suge
> selv.

hvor stort skal dette fald være? ca. 40 cm fra kabineafløb til pumpe.

> Hvor højt oppe? Der er grænser for hvor stort tryk en alm. pumpe kan
> yde.

Det er et standard buet WC-tilslutningsstykke til faldstamme, med ekstra
udløb på toppen af buen, ca.30 cm over pumpens udløb.

> Nej, selvfølgelig ikke. Check også for utætheder, især på tilgangen til
> pumpen (sugesiden). Måske suger den luft ind.

Hvordan tjekker jeg om pumpen suger luft?

MVH /Tom

Fra : Erik Olsen

Dato : 17-09-02 05:56

Tom Manczak wrote:

> hvor stort skal dette fald være? ca. 40 cm fra kabineafløb til pumpe.

Så kan en del af røret godt være vandret, uden at der sker noget. Vandet
skal kunne flyde frit til pumpen og fylde denne, og uden at der dannes
luftlommer før og i pumpen.

> Det er et standard buet WC-tilslutningsstykke til faldstamme, med
> ekstra udløb på toppen af buen, ca.30 cm over pumpens udløb.

Det burde ikke give problemer.

> Hvordan tjekker jeg om pumpen suger luft?

Lad sugerør og pumpe stå vandfyldt et døgn og check om der siver vand
ud. Læg evt. blankt hvidt papir under, så er evt. vanddråber meget nemme
at se selvom de skulle tørre.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Tom Manczak

Dato : 17-09-02 10:02

> Så kan en del af røret godt være vandret, uden at der sker noget. Vandet > skal kunne flyde frit til pumpen og fylde denne, og uden at der dannes
> luftlommer før og i pumpen.

OK...det betyder at der er nogen galt med min installation. Fordi
problemet er nok at der dannes luftlommer før pumpen. Det så sådan ud da
jeg skiftede installationen ud, for da var der en lidt gennemsigtig slange.

> Lad sugerør og pumpe stå vandfyldt et døgn og check om der siver vand
> ud. Læg evt. blankt hvidt papir under, så er evt. vanddråber meget nemme
> at se selvom de skulle tørre.

Det prøver jeg en af dagene.