Slibning af kniv
Fra : Fly Christensen

Dato : 15-09-02 19:46

Vores store køkkenknive er ved at være lidt sløve i betrækket, så vi
kunne godt tænke os at slibe dem. Er det bedst at bruge en elektrisk
sliber eller skal jeg til det per håndkraft? Hvilke remedier er de
bedste til et sådant projekt?

Fly

Fra : Villy Erichsen

Dato : 16-09-02 05:42

Fly Christensen wrote:

> [...]
> kunne godt tænke os at slibe dem. Er det bedst at bruge en elektrisk
> sliber eller skal jeg til det per håndkraft? Hvilke remedier er de

Brug en "håndsten". Købes i byggemarkeder 10 - 20 kr. Grov på den ene
side og fin på den anden.
Dyp stenen i vand og start på den grove side gnid æggen mod stenen i
cirklende bevægelser og læg trykket imod æggen.
Når du har fundet den rigtige vinkel og tryk kan du ligesom høre stålet
synge.
Vend stenen og slib færdig på den fine side - husk at dyppe stenen i
vand jævnligt.
Evt. kan man slutte af med en skifer sten - med den kan man polere
kniven.
Om kniven er skarp nok prøver man ved at barbere hårene på armen -
lykkes det er kniven i orden.
Pas på med elektriske slibere - de kan nemt få stålet til blive for
varmt og dermed miste noget af hærdningen.
Dog kan man få en sliber hvor stenen kører i vandbad - den kan fint
bruges til grovslibning - og slut så med håndstenen.

--
Venlig hilsen
Villy Erichsen

Fra : Thïngmand

Dato : 16-09-02 09:09

> [...]
> kunne godt tænke os at slibe dem. Er det bedst at bruge en elektrisk
> sliber eller skal jeg til det per håndkraft? Hvilke remedier er de

Brug de småpenge de koster at få en proff. til at slibe dem...

Fra : hansi.christiansen

Dato : 16-09-02 15:57

"Fly Christensen" skrev d. 15-09-02 19:46 dette indlæg :
> [...]
> kunne godt tænke os at slibe dem. Er det bedst at bruge en elektrisk
> sliber eller skal jeg til det per håndkraft? Hvilke remedier er de

Bedste resultat er en professionel sliber, eller prøv din slagter, han
kan muligvis hjælpe dig.
Når du så har fået slebet dem, er det meget vigtigt at knivene ikke
ligger hulter til bulter i en skuffe, men ligger pænt , så skæret ikke
kommer i kontakt med andre knive og lign.Hver gang du så fremover skal
bruge kniven, skal den lige have en lille omgang med strygestålet, så
har du altid en skarb kniv!

http://www.kandu.dk/