vil ikke lukke ??
Fra : Erling Hansen

Dato : 15-09-02 06:17

Hej.
Jeg er helt ny på mac. Købte en brugt Powerbook G3 med OS 9. virkede fint da
den kom, men nu har jeg gjort et eller andet galt, for den vil ikke lukke
ned. Den kom op en enkelt gang og sagde, at der var et program, som stadig
kørte, men nu 'leverer' den bare den sædvanlige pop op om jeg virkelig vil
'shut down', den klikker jeg, og så lukker den sgu ikke alligevel, men går
bare i dvale efter lidt tid.

Hvad kan man dog gøre?

Erling

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 15-09-02 08:16

Erling Hansen <erling.korsoer@mail.dk> wrote:

> [...]
> 'shut down', den klikker jeg, og så lukker den sgu ikke alligevel, men går

Prøv at løsne batteriet samt strømforsyningen, så slukker den. Sæt så
strøm på igen og start den op, hvis den fortsætter me at opføre sig
sådan har du fået pillet ved noget vitalt.

Er du i Storkøbenhavn ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-09-02 01:23

Hej Erling

Erling Hansen wrote:

> Jeg er helt ny på mac. Købte en brugt Powerbook G3 med OS 9.

Hvilken version af OS 9? - 9.0.x, 9.1 eller 9.2.x?

> virkede fint da den kom, men nu har jeg gjort et eller
> andet galt, for den vil ikke lukke ned. Den kom op en enkelt
> gang og sagde, at der var et program, som stadig kørte,

Er du på netværk?

> men nu 'leverer' den bare den sædvanlige pop op om jeg virkelig vil
> 'shut down', den klikker jeg, og så lukker den sgu ikke alligevel, men går
> bare i dvale efter lidt tid.

Prøv det, som Jesper foreslår. Tag batteriet ud og tag også netkablet fra og
lad den stå et par minutter, før du sætter batteriet i igen. Jeg har set det
samme fænomen på andre PB, og det hjalp oftest ved at fjerne batteriet.

> Hvad kan man dog gøre?

Prøv at kigge i mappen 'Servere' / 'Server' i systemmappen. Ligger der noget i
den, der fx. har med evt. netværk at gøre, så tøm mappen. Prøv også at kigge i
mappen 'Startemner' / 'Startup Items' i systemmappen, om du har noget liggende
dér, der kan forårsage det. Det kan fx. være en henvisning til AIM Instant
Messenger, Iomega Promotion eller andet lignende. Slet dem fra mappen.

Har du noget Palm Desktop software liggende? - Der er en fil i selve Palm
mappen, der har en tendens til ikke at ville lukke, hvis du har udvidelsen
'HotSync Manager' i udvidelsesmappen. Hvis du ikke har/bruger en Palm Pilot, så
kan du roligt slå den udv. fra. i Udvidelseskontrol / Extensions Manager.

mvh. Erik Richard