|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Køkken og toilet bag Fra : Lars Larsen
 | 
 Dato :  14-09-02 15:50
 | 
 |  | Hej Gruppe
 Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
 vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
 under kørsel.
 kan en stabilisator ikke tage det?
 
 --
 Venlig hilsen
 
 Lars Larsen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Karl-Heinz Hansen (15-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl-Heinz Hansen
 | 
 Dato :  15-09-02 10:32
 | 
 |  | Jeg har nu kørt med min LMC Siesta igennem Tyskland, Tjekkiet til Ungarn og
 gennem østrig og hjem, Det er en vogn på samme størrelse som den du nævner,
 og jeg havde, på trods af, at det er første sæson, ingen vanskeligheder med
 kørslen, den har både køkken og toilet bag i og den vejede ca. 950 kg total
 (en del overvægt), men det var ingen problemer med at trækk den, den er
 udstyret med en stabelisator at Westfaliatypen og den blev trukket af en
 Honda 2,0, og alt gik fint.
 
 Den myte med, at det er mere usikkert, hvad jeg selfølgelig også hørte da vi
 var på udstillingen "Ferie for alle" tror jeg den hed, det passer i alle
 tilfælde ikke, så køb du bare din CV med køkken bag i, det er at foretrække
 fremfor køkken ud til forteltet, med mindre man har en emhætte installeret.
 
 M.vh.
 
 K. H. Hansen
 "Lars Larsen" <larstrampe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:alvhld$1dgr$1@news.cybercity.dk...
 > Hej Gruppe
 > Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
 > vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
 > under kørsel.
 > kan en stabilisator ikke tage det?
 >
 > --
 > Venlig hilsen
 >
 > Lars Larsen
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Carsten Stage (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Stage
 | 
 Dato :  16-09-02 11:59
 | 
 |  | > ...ingen vanskeligheder med
 > kørslen, den har både køkken og toilet bag i
 
 Uanset hvordan du vender og drejer det, så er den dynamiske balance
 ikke  noget du kan komme uden om. Med en relativ stor vægt langt fra
 akslen, er vognen mere følsom overfor svingninger end en vogn, hvor
 det
 tunge er centreret i vognen. Og jo længere vogn, jo større problem.
 
 Af samme årsag er det sædvanligvis bedre at montere en cykelholder på
 trianglen frem for bag på vognen.
 
 > og den vejede ca. 950 kg total
 > (en del overvægt),
 
 Betænkeligt...
 
 > men det var ingen problemer med at trækk den, den er
 > udstyret med en stabelisator at Westfaliatypen
 
 Det er en god ting at køre med stabilisator - blot bør det ikke
 være for at "redde" et ustabilt vogntog - nærmere for at give større
 sikkerhedsmargen for et i øvrigt velkørende vogntog.
 
 > Den myte med, at det er mere usikkert, hvad jeg selfølgelig også
 hørte da vi
 > var på udstillingen "Ferie for alle" tror jeg den hed, det passer i
 alle
 > tilfælde ikke,
 
 Der tager du så grundig fejl - naturlovene gælder os alle, uanset om
 du
 bemærker det eller ej.
 
 >så køb du bare din CV med køkken bag i, det er at foretrække
 > fremfor køkken ud til forteltet, med mindre man har en emhætte
 installeret.
 
 Vi har alle vores forskellige preferencer - men jeg er enig med dig i,
 at køkken og køleskab væk fra teltet er at foretrække.
 
 
 
 
 |  |  | 
   Karl-Heinz Hansen (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Karl-Heinz Hansen
 | 
 Dato :  16-09-02 12:25
 | 
 |  | 
 "Carsten Stage" <stage@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3d85bda6$0$49649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > > ...ingen vanskeligheder med
 > > kørslen, den har både køkken og toilet bag i
 >
 > Uanset hvordan du vender og drejer det, så er den dynamiske balance
 > ikke  noget du kan komme uden om. Med en relativ stor vægt langt fra
 > akslen, er vognen mere følsom overfor svingninger end en vogn, hvor
 > det
 > tunge er centreret i vognen. Og jo længere vogn, jo større problem.
 >
 > Af samme årsag er det sædvanligvis bedre at montere en cykelholder på
 > trianglen frem for bag på vognen.
 
 Mener du, at fabrikanter og konstruktører glemme, at tage højde for denne
 placering, køleskabet ligger jo på akslen, og overfor ligger klædeskabet,
 foran ligger gasfyret (centralvarme) og selfølgelig reservehjul og gasflaske
 og evt. stængerne til forteltet, min nye kuglevægt viste et kugletryk på 60
 kg, og det er hvad det må være ifølge bilens instruktionsbog.
 >
 > > og den vejede ca. 950 kg total
 > > (en del overvægt),
 >
 > Betænkeligt...
 
 Ok, det er ca. 50 kg. i overvægt, lidt, men dog ikke så meget, at det
 overstiger farezonen, ved fornuftig kørsel.
 >
 > > men det var ingen problemer med at trækk den, den er
 > > udstyret med en stabelisator at Westfaliatypen
 >
 > Det er en god ting at køre med stabilisator - blot bør det ikke
 > være for at "redde" et ustabilt vogntog - nærmere for at give større
 > sikkerhedsmargen for et i øvrigt velkørende vogntog.
 
 Nej det har du da ret i, men den var nu monteret da jeg anskaffede vognen,
 derfor bruger jeg den, har ikke prøvet at køre uden.
 >
 > > Den myte med, at det er mere usikkert, hvad jeg selfølgelig også
 > hørte da vi
 > > var på udstillingen "Ferie for alle" tror jeg den hed, det passer i
 > alle
 > > tilfælde ikke,
 >
 > Der tager du så grundig fejl - naturlovene gælder os alle, uanset om
 > du
 > bemærker det eller ej.
 
 Hvad jeg fik beskrevet var, at det var livsfarligt, og med henvisning til
 fabrikant og konstruktør, vil jeg da tro, at de har konstrueret vognen
 rimeligt sikker, den er da blevet godkendt, men ok. jeg kører aldrig med
 mere end max 80 med CV spændt på bilen, bilen bruges, men er jo ikke
 specielt konstrueret til at trække campingvogne, så forsigtighed er en dyd.
 >
 > Vi har alle vores forskellige preferencer - men jeg er enig med dig i,
 > at køkken og køleskab væk fra teltet er at foretrække.
 >
 > Her er vi så helt enige, men vil vi have toilettet ud til forteltet, så
 praktisk at de to køkken og toilet ligger bagerst i vognen.
 
 Og selfølgelig læsse vognen så det er en vis balance, det er forudsætningen
 for rolig kørsel.
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
    Carsten Stage (16-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Carsten Stage
 | 
 Dato :  16-09-02 14:21
 | 
 |  | 
 > Mener du, at fabrikanter og konstruktører glemme,
 > at tage højde for  denne  placering, køleskabet ligger
 > jo på akslen, og overfor ligger klædeskabet,   foran
 > ligger gasfyret (centralvarme) og selfølgelig
 > reservehjul og gasflaske og evt. stængerne til forteltet,
 > min nye kuglevægt viste et kugletryk på 60 kg, og det
 > er hvad det må være ifølge bilens instruktionsbog.
 
 Nej - og dog, måske lidt!
 
 Det handler  ikke om den statiske balance som du
 beskriver, men om den inerti, den dynamiske ligevægt.
 
 Forestil dig et 1 meter langt rør på 5 kilogram - hold det
 vandret foran dig i en hånd, og vend det hurtigt til
 lodret... ingen problemer i det.
 
 Tag nu et lige så langt kosteskaft og monter lodder i
 enderne, så vægten kommer op på de samme 5
 kilogram - hold det vandret foran dig i en hånt, og vend
 det hurtigt til lodret... Det burde være tydeligt, at det
 kræver en del flere kræfter.
 
 Dette scenarie svarer lidt til de påvirkninger
 campingvognen udsættes for under kørsel, for eksempel
 når busser m.v. overhaler - det er det jeg mener med
 den dynamiske balance.
 
 Lidt i stil med, at man førhen afbalancerede bilhjul på en
 pinolagtig ting, hvilket gjorde det muligt, at få det til at
 balancere perfekt - lige indtil det blev monteret, og man
 kørte i bilen. Hurra for nutidens dynamiske
 afbalanceringsapperater!
 
 > Hvad jeg fik beskrevet var, at det var livsfarligt,
 
 Overdrivelse fremmer forståelsen... - mon ikke det er
 det der ligger bag en sådan udtalelse?
 
 > Her er vi så helt enige, men vil vi have toilettet ud til
 > forteltet, så praktisk at de to køkken og toilet ligger
 > bagerst i vognen.
 
 Puha - og tømme det ud via forteltet... ;)
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
  Thore Sorensen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Thore Sorensen
 | 
 Dato :  17-09-02 12:59
 | 
 |  | On Sat, 14 Sep 2002 16:50:28 +0200, "Lars Larsen"
 <larstrampe@vip.cybercity.dk> wrote:
 
 >Hej Gruppe
 >Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
 >vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
 >under kørsel.
 
 Jeg købte i 1996 en Adria 502 LH med køkken og toilet bagerst -
 rundsiddegruppe på midten og enkeltsenge på langs foran.
 Vandtanken (40l - kg) er monteret i det bagerste magasin, altså bag
 akslen. I modsat side er køleskabet (104 l) - altså også bag akslen.
 Bagi er køkkenet på tværs med toilettet i hjørnet.
 I de forreste magasiner (under de langsgående senge) har vi fortelt,
 bord, stole, donkraft - og en hel masse andet..:)
 I gaskassen er der 2 x 11 kg gasflasker, reservehjul + en hel masse
 (kugletryk ca 80-90 kg.)
 Jeg var lidt spændt i 1996 da vi fik vognen....vi kom fra en LMC 485 med
 "standard aptering" - siddegrupper i begge ender og toilet/køkken på
 midten. Der var lidt slinger i den nye ved hastigheder over 75-80 km/t.
 Da jeg så monterede 2 gasflasker og reservehjulet i gaskassen (og jeg
 derved fik hævet kugletrykket til de 80-90 kg) holdt slingeret praktisk
 talt op.
 
 OK...ved 90 km/t (100 på mit speedometer) kan der ved sidevind eller
 overhalende busser/lastvogne være en antydning....men så sætter jeg
 farten ned...- jeg har jo ferie..:)
 
 Jeg ved mit kugletryk er i overkanten af det anbefalede, men....
 Jeg har nu kørt ca 40.000 km rundt i hele Europa (også på dårlige veje i
 Sverige/Norge) med Croma' en foran...uden problemer.
 
 >kan en stabilisator ikke tage det?
 
 Aner det ikke...jeg har ikke nogen. Men en anden ting...jeg fik nogle
 7-lags Bridgestone varevognsdæk med extra stive sider monteret i sommer,
 og jeg synes vogntoget er lidt mere stabilt, eller også er det
 fiktion...:)
 
 --
 Med venlig hilsen / Best regards
 Thore Sorensen  -  DK-2700 Bronshoj
 
 
 |  |  | 
  PHK (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : PHK
 | 
 Dato :  17-09-02 15:55
 | 
 |  | 
 "Thore Sorensen" <dinotec@pc.dk> skrev i en meddelelse
 news:594eoucqu3rktagrv1hsu7nvjgkse3ohk0@4ax.com...
 > On Sat, 14 Sep 2002 16:50:28 +0200, "Lars Larsen"
 > <larstrampe@vip.cybercity.dk> wrote:
 >
 > >Hej Gruppe
 > >Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
 > >vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
 > >under kørsel.
 >
 
 > Jeg var lidt spændt i 1996 da vi fik vognen....vi kom fra en LMC 485 med
 > "standard aptering" - siddegrupper i begge ender og toilet/køkken på
 > midten. Der var lidt slinger i den nye ved hastigheder over 75-80 km/t.
 
 Det kan sagtens være fordi du ikke har vægt nok på trækvognen. Anbring tunge
 ting som campingbord, fortelt, stænger m.m. i bagagerummet på bilen, skubbet
 så langt frem og helst på den anden side af bagakslen, så er man ude over
 mange problemer.
 
 Efter vi gjorde det er vægten på trækkrogen temmelig ligegyldig inden for
 rimelighedens grænse. Dette skyldes formentlig også at vi havde teltet
 anbragt bagerst i campingvognen - ikke anbefærdelsesværdigt!
 
 > OK...ved 90 km/t (100 på mit speedometer) kan der ved sidevind eller
 > overhalende busser/lastvogne være en antydning....men så sætter jeg
 > farten ned...- jeg har jo ferie..:)
 
 Jeg kan mærke, når der kommer en lastbil, bus eller en hovedetunderarmen
 håndværkerbil 3 meter høj med 140 km/t - men det giver sig ikke udtryk i
 slinger, men kun en enkelt bevægelse i sideretningen. Jeg behøver ikke
 korrigere på rattet, når det sker (men jeg når som regel at gøre det
 alligevel :)
 
 > Aner det ikke...jeg har ikke nogen. Men en anden ting...jeg fik nogle
 > 7-lags Bridgestone varevognsdæk med extra stive sider monteret i sommer,
 > og jeg synes vogntoget er lidt mere stabilt, eller også er det
 > fiktion...:)
 
 Det hjælper også. Helt sikkert!
 
 
 --
 _
 |_|
 | er (DK - Esbjerg)
 
 
 
 
 |  |  | 
  Erik M. Nielsen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Erik M. Nielsen
 | 
 Dato :  17-09-02 15:58
 | 
 |  | "Lars Larsen" <larstrampe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:alvhld$1dgr$1@news.cybercity.dk...
 > Hej Gruppe
 > Er der nogen der har erfaring med kørsel af cv med køkken og toilet bag,
 > vi påtænker at købe en Burstner 470 tl., men er bange for at den slingre
 > under kørsel.
 > kan en stabilisator ikke tage det?
 >
 Hej.
 
 Henning Keseler stillede et næsten identisk spørgsmål den 9/9 her i gruppen,
 hvortil jeg bla.a svarede:
 "Har selv haft en Bürstner 450 TM med omtalte indretning. Og - den var
 forfærdelig at køre med. Fra 80 og opefter var den et slingremonster! Jeg
 vidste aldrig hvor jeg havde den. Og det var uanset belæsning og kugletryk.
 Jeg prøvede med forskellige typer dæk uden held. Jeg har senere ladet mig
 fortælle at det blandt andet hang sammen med et trækstangen var for kort i
 forhold til vognlængden."
 
 Min holdning til diverse stabilisatorer er, at kan vognen ikke løbe
 tilfredsstillende bagved uden "krykker", så er den ikke værd at køre med!
 
 Erik M. Nielsen - Odense
 
 
 
 
 |  |  | 
  Tommy Hansen (17-09-2002) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Tommy Hansen
 | 
 Dato :  17-09-02 18:18
 | 
 |  | 
 "Erik M. Nielsen" <genealogiANTISPAM@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse
 news:am7fu7$t0l$1@sunsite.dk...
 > "Lars Larsen" <larstrampe@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 > news:alvhld$1dgr$1@news.cybercity.dk...
 >> Min holdning til diverse stabilisatorer er, at kan vognen ikke løbe
 > tilfredsstillende bagved uden "krykker", så er den ikke værd at køre med!
 De fleste vogne kører fortræffeligt i dag og de fleste har da også den samme
 undervogn fra Alko, men at være så "hellig" at man fraskriver sig muligheden
 for at få et endmu bedre vogntog ved hjælp af en stabilisator, må betegnes
 som usmart.
 Stabilisatoren hjælper ved overhalinger, sidevind, ujævn vej, "spurrillen",
 "niksvingninger" og meget andet. Den giver simpelthen en større
 tryghedsfornemmelse og en større komfort.
 Men man skal selvfølgelig ikke bruge en stabilisator som undskyldning for at
 øge hastigheden generelt.
 Jeg har kørt med Alkos stabilisator i 5 år og jeg kan kun varmt anbefale
 den - også selvom man synes at ens vogntog kører perfekt.
 --
 Med venlig hilsen
 Tommy Hansen
http://home13.inet.tele.dk/kth - Om campinglivet...
            
             |  |  | 
 |  |