Fisk fisk fisk
Fra : Torben Frandsen

Dato : 09-09-02 15:48

Hej gruppe

Vi skal fejre min kones fødselsdag til november (man må jo forberede sig i
god tid ...) I den forbindelse planlægger jeg at lave en buffet med temaet
alt godt fra havet. Jeg forestiller mig en eller to store retter, fx
pighvarre, som skal laves på dagen og mange små som kan laves i forvejen.
Jeres forslag modtages med tak.

Torben

Fra : Christina Geisler

Dato : 09-09-02 16:57

> [...]
> alt godt fra havet. Jeg forestiller mig en eller to store retter, fx
> pighvarre, som skal laves på dagen og mange små som kan laves i forvejen.

Til min fødselsdag lavede min kæreste en Chilikrabbe og Tomatdip, som var
vidunderlig!

1 lille moden tomat
2x 170g afdryppet krabbe fra dåse
200 g Neufchatel ost (en mild flødeost, kan erstattes med Buko natural)
2 spsk chilisauce
2 tsk tomatpure
1 tsk reven citronskal
2 tsk citronsaft
1 lille fintrevet løg
2 fintsnittede forårsløg

1. Skær et kryds i bunden af tomaten. Læg den i en ildfast skål og dæk
tomaten med kogende vand. Lad den stå i 30 sekunder. Læg den i kold vand,
lad den dryppe af og træk skindet væk fra krydset. Skær tomaten i halve,
grav frøerne ud med en teske og hak kødet fint.
2. Tryk al væske ud af krabbekødet med hænderne. Gnid osten blød i en skål
med en træske, til den er glat. Rør krabbekød, chilisauce, tomatpure,
citronskal, citronsaft og revet løg i. Krydr det godt med salt og peber.
Bland det godt sammen og kom det i en serveringsskål.
3. Drys med snittet forårsløg og hakket tomat. Dæk det til og sæt det på køl
før serveringen. Kan serveres med tyndt skive brød eller let ristet brød.

Prøv at søg efter tråden "Tapas-ideer til en middag...". Mrs Krabappel har
bland meget andet rigtig lækker (tak for de mange gode opskrifter!) postet
en opskrift på "paprika-ansjose-ruller".
Min mor kan slet ikke få nok af det!

God fornøjelse,
Christina

Fra : mcloud

Dato : 09-09-02 18:36

"Torben Frandsen" skrev d. 09-09-02 15:48 dette indlæg :
> [...]
> alt godt fra havet. Jeg forestiller mig en eller to store retter, fx
> pighvarre, som skal laves på dagen og mange små som kan laves i

Hvad med en lækker laksetatar og små brød til at smørre det på : dette
er til 4 personer.

300 gr røget laks
1 tsk dijonsennep
2 æggeblommer
1/2 dl creme fraiche
1 bdt purløg
Salt og friskkværnet peber

Hak laksekødet fint med en god kniv . Bland de andre ingredienser i.
Anret pænt på et fad. Server små lune flute eller et andet godt brød
.Kan pyntes med lækre slikasparges

Store hvidløgsrejer :

Rejer lægges i en marinade af olivenolie,hvidløg friskhakkede
krydderurter ,kværnet peber og salt ,samt saften fra citron eller lime,
½ tsk god balsamico eddike. Marinaden må gerne smage af citron .

ellers den klassiske :

laksefiletter dampes og pyntes af med store rejer ,asparges,kaviar og
en god dressing. pyntes med dild og citron

velbekommen og god fornøjelse

mvh mcloud

Lav marinaden først ,smag den til kom rejerne i og lun det hele op ,

http://www.kandu.dk/