Isolering af krybekælder
Fra : chrib

Dato : 09-09-02 11:09

Hej

Vi har en krybekælder på 15-30 cm. højde. Bunden af krybekælderen er støbt.
Huset er fra 1925.

Hvordan isolerer man krybekælderen?
I praksis kan der ikke krybes der, så det må vel være indblæsning?
Hvad kræver det ellers (dampspær, hvordan)?
Hvad koster det for ca pr. m2 ?

PFT Chris

Fra : arkitekten

Dato : 09-09-02 12:01

"chrib" skrev d. 09-09-02 11:09 dette indlæg :
> [...]
> I praksis kan der ikke krybes der, så det må vel være indblæsning?
> Hvad kræver det ellers (dampspær, hvordan)?

Kontakt Rockwool, de har en slags klodser der blæses ind. Det er vigtigt
at der fortsat er ventilation over isoleringen, ellers kan alle
blælkerne rådne. Få et autoriseret firma til at udføre arbejdet og kræv
garanti.
Mvh. arkitekten

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-09-02 13:03

"arkitekten" <arkitekten.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at der fortsat er ventilation over isoleringen, ellers kan alle
> blælkerne rådne. Få et autoriseret firma til at udføre arbejdet og kræv

Der skal ikke være vent. over isoleringen....Men under isoleringen.

- Martin

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 09-09-02 14:34

"arkitekten" <arkitekten.news@kandu.dk> wrote in

> [...]
> at der fortsat er ventilation over isoleringen, ellers kan alle
> blælkerne rådne. Få et autoriseret firma til at udføre arbejdet og kræv

Da der er tale om en krybekælder, må det være rimeligt at antage, at der
ligger et gulv over den kommende isolering, og så må det være UNDER
isoleringen, at ventilationen skal ske.

For mig lyder det som om, den rigtigste måde at udføre projektet på ville
være at tage det eksisterende gulv op isolere mellem gulvbjælkerne, sikre
at der er ventilation mellem isolering og det støbte gulv i krybekælderen.
Oven på bjælkjerne og isoleringen lægges en dampspærre i 0,2 mm folie, og
her oven på kan det gamle gulv monteres igen, hvis det var et bræddegulv.

Venlig hilsen
Lars Pedersen

Fra : arkitekten

Dato : 09-09-02 14:56

> [...]
> I praksis kan der ikke krybes der, så det må vel være indblæsning?
> Hvad kræver det ellers (dampspær, hvordan)?

Vedr. ventilation - normalt ja men her er det praktiskt ikke muligt.
Kontakt Rockwool før det udvikler sig til en påstand mod påstand.
Hilsen arkitekten

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-09-02 15:59

> Vedr. ventilation - normalt ja men her er det praktiskt ikke muligt.

Hvad er ikke praktisk muligt.?

- Martin

> Hilsen arkitekten

Hvilken arkitekt.?

Fra : Snip

Dato : 11-09-02 08:30

Den "nemmeste" løsning er selvfølgelig at puste
Rockwool ind i krybekælderen. Jeg har også krybekælder under en del af
huset som er isoleret med måtter. Ikke desto mindre overvejer jeg at
brække gulvet op og støbe fast gulv og lægge plankerne på igen, da det
trækker gudsjammerligt om vinteren i kanterne. Det er vel det optimale?
--
Hilsen fra Snip

snip@post8.tele.dk

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-09-02 08:53

"Snip" <snip@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Den "nemmeste" løsning er selvfølgelig at puste
> Rockwool ind i krybekælderen.

Man kan ikke puste Rockwool ind, da der så ingen ventilation vil være under
isoleringen. Dette vil betyde en stor risiko for råd og svamp.

> [...]
> brække gulvet op og støbe fast gulv og lægge plankerne på igen, da det
> trækker gudsjammerligt om vinteren i kanterne. Det er vel det optimale?

Ja. Man skal huske at min. 60-70 % af isoleringen skal ligge under det nye
betondæk. En god løsning vil være at lægge 160 mm polystyren ud (virker
samtidigt som kapillarbrydende lag), 8-10 cm beton, fugtspærre, 50 mm
mineraluld og så trægulv på 2" eller 4" strøer.

- Martin

Fra : arkitekten

Dato : 11-09-02 10:45

Endnu en gang: Kære Chris, kontakt Rockwools tekniske afdeling. Jeg har
ikke specielt lyst til at bruge tid på at kommentere alle de forslag du
bliver overdynget med. Kun: jeg syntes at kunne læse i dit spørgsmål at
du ville undgå at skulle brække hele gulvet op. Hos Rockwool kan du få
en god snak om forskellige fremgangsmåder, så gør det. Og de er ikke kun
ude på at ville sælge deres isolering.
Hilsen arkitekten.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Christiansen

Dato : 11-09-02 11:04

> [...]
> du ville undgå at skulle brække hele gulvet op. Hos Rockwool kan du få
> en god snak om forskellige fremgangsmåder, så gør det. Og de er ikke kun

Jeg har lige snakket med Rockwool's tekniske afdeling, og de havde ikke
nogle vidunderprodukter som kunne fungere som dampspærre og samtidigt holde
isoleringen svævende, således at det sikres at der som minimum er 50-75 mm
ventilation under isoleringen og sørge for at dampspærren kommer ovenpå
isoleringen mod gulvet.

Det er ikke fysisk muligt når man kun har 15 cm at arbejde på. Man må gå ud
fra at huset har en bredde på 7-8 meter, dvs man skal 3-4 ind fra hver side.
Det kan man ikke på 15 cm.

> Hilsen arkitekten.

Så må du jo også vide at det i bygningsregelmentet er påkrævet at
krybekælder af fugtfølsomt materiale (f.eks. træ) skal være ventilerede.

- Martin

Fra : chrib

Dato : 13-09-02 08:38

Hej

Tak for alle svarene.

Jeg tog en snak med Rockwool og de bekræftede en del af det jeg har hørt
her. Man puster ikke længere ind i krybekældre. Det er primært fordi det
blokerer ventilationen. Det er noget skidt - ike så meget for fugt, råd,
svamp o.l. men fordi den radon der trækker op af undergrunden ikke blæser
væk, men siver op i huset i stedet. Så der er ikke noget at gøre - op med
gulvet, isolering med ventilation under, gulvvarmeplader og nyt (eller samme
gulv) på igen.

Hilsen Chris