Rygning af ål
Fra : Marberg

Dato : 08-09-02 19:02

Min ven Carsten ælsker røget ål.! ( og det gør vi andre med, Rene og Mogens)
Han har anskaffet sig en rygeovn og går meget op i det. Sidst tog vi ham med
ud for at fiske ål, og det blev ikke til så meget med ham, men vi sørgede da
for, han fik lidt gang i rygeovnen..
Et eller andet gør han forkert, ( smagen er for så vidt god nok) for sidst
han eksperimenterede med vores fangster, fik han røget ålen så den bliver
for løs i kødet.
Den er ikke til at løsne fra benet,og han forstår ikke hvad han gør forkert.
Er der nogle i denne gruppe der har et bud??

Er røgeovnen for varm?
Er selve rygningen for kort?

Det er jo helt klart at vi ikke bliver ved med at forsyne ham med ål når
resultatet ikke bliver bedre, han har truet med, at han fremover vil fange
ålene selv!! HA HA

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 08-09-02 23:27

"Marberg" skrev:

> Er røgeovnen for varm?
> Er selve rygningen for kort?

Der er nok en procedure-fejl et sted

Søgte lidt på det, og fandt bl.a:
http://www.aalesiden.subnet.dk/roegning.htm
http://www.karupaa.dk/opslagstavle/roegning.asp

Mvh, Lars

Fra : hansi.christiansen

Dato : 09-09-02 15:21

"Marberg" skrev d. 08-09-02 19:02 dette indlæg :
> [...]
fange
> ålene selv!! HA HA
> Du skal starte med at give ålene godt med varme ca.100 grader de
første 10. minutter,og så sænke varmen til ca60-70 grader, herved får du
ålene til at åbne sig, så de også bliver røget helt ind til benene. hvor
længe de skal røges afhænger af varme og størrelse, men når de har den
ønskede farve er de færdige!

http://www.kandu.dk/