Problem med vandhane
Fra : Kim

Dato : 08-09-02 09:38

Min Vandhane til vaskemaskinen har fået det problem at den ikke kan lukke
for vandet. Det har indtil videre ikke været noget problem, da vaskemaskinen
altid er tilsluttet.
Problemet er nu at vaskemaskinen er gået i stykker, og den kan ikke laves på
stedet. - De kommer derfor på tirsdag og henter den. Jeg vil selvfølgelig
prøve at få fat i en blikkenslager til at skifte vandhanen, men da tiden er
knap kan det være det bliver svært.
Jeg har derfor tænkt på om det er muligt at montere en stopventil
(ballofix, - staves det sådan?) på vandhanen. Kan de fås med gevind som
passer til vandhanen (Der er pt. monteret en "adapter" på vandhanen så
gevindet passer til vaskemaskinen).

På forhånd tak.

Mvh Kim

Fra : Mogens

Dato : 08-09-02 09:47

On Sun, 8 Sep 2002 10:38:06 +0200, "Kim" <kim.b@REMOVEmail.dk> wrote:

> [...]
>(ballofix, - staves det sådan?) på vandhanen. Kan de fås med gevind som
>passer til vandhanen (Der er pt. monteret en "adapter" på vandhanen så

Var det ikke nemmere bare at lukke ved indløbsventilen hvor vandet
kommer ind i huset?

Mogens

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-09-02 10:12

On Sun, 08 Sep 2002 08:46:41 GMT, m_lunde@post8.tele.dk (Mogens)
wrote:

>Var det ikke nemmere bare at lukke ved indløbsventilen hvor vandet
>kommer ind i huset?

Og så åbne igen fjorten dage senere når de har fikset vaskemaskinen

--
Jens

Message contents may settle during downloading.

Fra : mcloud

Dato : 08-09-02 10:26

"Kim" skrev d. 08-09-02 09:38 dette indlæg :
> [...]
som
> passer til vandhanen (Der er pt. monteret en "adapter" på vandhanen så

Din vandhane har sat sig fordi den skal åbnes og lukkes en gang imellem,
men prøv at tage ordentligt fat på hanen,du skal dreje til ,håndtaget
skal nok give sig ,hvis det ikke lykkedes er du næsten nødt til at få
hanen skiftet,da den kontraventil som er indbygget i hanen heller ikke
virker .
Men tag godt fat evt,forsigtigt med en tang og HUSK at hanen skal lukkes
med uret.
En nødløsning er at montere en ballofix,pil adaptoren af ,så passer
ballofixen lige på hanen og monter derefter adaptoren på ballofixen
igen,
Husk at pakke med garn eller teflon.
Hvis du er i tvivl så lad ham der kommer for at reparere maskinen gøre
det, han er vant til den slags genstridige haner.
mvh mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim

Dato : 08-09-02 15:49

> [...]
> Hvis du er i tvivl så lad ham der kommer for at reparere maskinen gøre
> det, han er vant til den slags genstridige haner.

Hej mcloud ,

Tak for svaret.

Jeg har prøvet at dreje på håndtaget, det virker ok, men der kommer lige
meget vand ud, uanset hvor håndtaget står..
Hvis jeg ikke kan få fat i en blikkenslager monterer jeg en ballofix som du
har beskrevet det...

Mvh Kim

Fra : Tommy Hansen

Dato : 08-09-02 16:51

> [...]
> meget vand ud, uanset hvor håndtaget står..
> Hvis jeg ikke kan få fat i en blikkenslager monterer jeg en ballofix som

Husk nu at få lavet den før den nye maskine kommer. D.v.s. at få hanen
skiftet.
På en sådan hane er der en indbygget kontraventil, som forhindrer det
snavsede vand i vaskemaskinen at løbe tilbage og ud vandrørene.
Denne kontraventil virker ikke når hanen har sat sig fast og det er ulovligt
at montere ny maskine på en sådan defekt hane.
Du kan i yderste konsekvens komme til at betale en stor erstatning, hvis du
er skyld i forurening af vandet p.gr.a. defekt/ulovligt udstyr.

Tag at få skiftet selve hanen - den koster ikke en "bondegård" ;-o)

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Kim

Dato : 08-09-02 17:07

"Tommy Hansen" <tommy.hansen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er skyld i forurening af vandet p.gr.a. defekt/ulovligt udstyr.
>
> Tag at få skiftet selve hanen - den koster ikke en "bondegård" ;-o)

Hej Tommy,

Jeg skal have skiftet hanen, uden tvivl. Problemet er bare om jeg kan få fat
i en blikkenslager inden tirsdag eftermiddag. Det er jo lidt surt at jeg
skal lukke for mit vand indtil de får rep'et maskinen.
Men indtil videre har jeg jo altid haft hanen stående med fuld tryk på. Vil
det sige at man skal slukke for hanen hver gang man er færdig med at vaske ?
Hvorfor sidder kontraventilen ikke i vaskemaskinen ?

Mvh Kim

Fra : Tommy Hansen

Dato : 08-09-02 17:49

Hej Kim

> [...]
> i en blikkenslager inden tirsdag eftermiddag. Det er jo lidt surt at jeg
> skal lukke for mit vand indtil de får rep'et maskinen.

Jamen - det forstår jeg godt. ;-o)

> Men indtil videre har jeg jo altid haft hanen stående med fuld tryk på.
Vil
> det sige at man skal slukke for hanen hver gang man er færdig med at vaske
?

Nej, hanen vil selv lukke (når den er i orden), hvis der sker et tilbageløb.
Dette kan ske hvis vandværket eller andre lukker for vandet.

> Hvorfor sidder kontraventilen ikke i vaskemaskinen ?

Fordi hanen er en del af din installation og fordi det gælder alle armaturer
hvor der kan tilsluttes en slange. I princippet kunne du jo vælge at montere
en slange på samme hane og smide slange op i en spand for at blande noget
gift eller lign.
OK - det er en tænkt situation, men det er for at forhindre at du sviner
vandværksvandet til ved et tilbageløb. Tænk bare hvad der lige er sket i
Århus med kogning af vandet m.m.

God fornøjelse med projektet.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 08-09-02 17:53

"Kim" <kim.b@REMOVEmail.dk> skrev i en meddelelse

.. Det er jo lidt surt at jeg
> skal lukke for mit vand indtil de får rep'et maskinen.

Nårh I vender jer nok til lugten lidt efter lidt .

> [...]
Vil
> det sige at man skal slukke for hanen hver gang man er færdig med at vaske

Tja, jeg gør ikke. Den er groet til i kalk så ventilen ikke følger med
spindlen, luk for vandet skil hanen ad, smør den m. silikonfedet, skift
pakningen. Jeg havde samme prob.

Fra : M@rk

Dato : 09-09-02 11:24

Sun, 8 Sep 2002 18:07:10 +0200, berigede "Kim" <kim.b@REMOVEmail.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Jeg skal have skiftet hanen, uden tvivl. Problemet er bare om jeg kan få fat
>i en blikkenslager inden tirsdag eftermiddag. Det er jo lidt surt at jeg
>skal lukke for mit vand indtil de får rep'et maskinen.

Hvorfor gør du så ikke følgende:

   * Lukker for hovedvandforsyningen.
   * Afmonterer den gamle vandhane.
   * Monterer en balofix, hvor den gamle vandhane sad.
   * Lukker for balofixen.
   * Åbner for hovedvandforsyningen.
   * Ringer og bestiller en ny vandhane.
   * Drikker et par kander kaffe mens du venter.

Og så i øvrigt nyder livet )

/Mark
- som ikke er en autoritet på området

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : M@rk

Dato : 09-09-02 11:20

Sun, 08 Sep 2002 09:25:46 GMT, berigede "mcloud" <mcloud.news@kandu.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>skal nok give sig ,hvis det ikke lykkedes er du næsten nødt til at få
>hanen skiftet,da den kontraventil som er indbygget i hanen heller ikke

Sidder der en sådan kontraventil i alle vandhaner?

/Mark

Fra : mcloud

Dato : 09-09-02 12:38

"M@rk" skrev d. 09-09-02 11:20 dette indlæg :
> Sun, 08 Sep 2002 09:25:46 GMT, berigede "mcloud"
<mcloud.news@kandu.dk>
> dk.fritid.hus-og-have med:

Hej mark
Du kan købe en ballofix med indbygget kontraventil i
byggemarkederne.hvis du køber en spulehane som sådan en svend hedder
,skal der være et lille stempel på hanen der hedder va godkendelse
,dette skal være der så er hane godkendt til at montere en slange på .Så
ikke alle haner har indbygget kontraventiler.
mvh mcloud

Fra : M@rk

Dato : 09-09-02 12:53

Mon, 09 Sep 2002 11:38:27 GMT, berigede "mcloud" <mcloud.news@kandu.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>,dette skal være der så er hane godkendt til at montere en slange på .Så
>ikke alle haner har indbygget kontraventiler.

Okay, så blev jeg da lidt klogere - mit "problem" er i midlertid, at
vores vaskemaskine er sluttet på en ganske almindelig hane, med et
kææææmpe stort drejehåndtag. Jeg kan dog ikke forestille mig, at der kan
være et problem med tilbageløb, da vandhanen sidder helt oppe under
loftet i vores kælder (h= ca 230cm) og vaskemaskinen står på gulvet.

Kan der genereres så meget sug, at der skal en kontraventil i mellem?

/Mark

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-09-02 15:05

On Mon, 09 Sep 2002 13:53:16 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

> [...]
>loftet i vores kælder (h= ca 230cm) og vaskemaskinen står på gulvet.
>
>Kan der genereres så meget sug, at der skal en kontraventil i mellem?

Man kan da aldrig suge en vaskemaskine tom via tilløbsslangen. Vandet
skal jo gennem sæbeskuffen for at komme ned i tromlen, og hvis man
suger i slangen vil man bare suge luft fra sæbeskuffen. Og der kommer
heller ikke sæbe med, der er afstand fra dysen til sæben.

--
Jens

I'm happiest when someone else is doing the cooking.

Fra : M@rk

Dato : 09-09-02 15:19

Mon, 09 Sep 2002 16:04:37 +0200, berigede Jens Petersen <jp@c.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

> [...]
>suger i slangen vil man bare suge luft fra sæbeskuffen. Og der kommer
>heller ikke sæbe med, der er afstand fra dysen til sæben.

Det glæder mig - men så fatter jeg slet ikke noget af hele den
kontraventil-problematik )

/Mark

Fra : Jens Petersen

Dato : 09-09-02 15:26

On Mon, 09 Sep 2002 16:19:16 +0200, "M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>Det glæder mig - men så fatter jeg slet ikke noget af hele den
>kontraventil-problematik )

Det var også nemmere hvis der bare sad én kontraventil ved hovedhanen.
--
Jens

Not all questions worth asking have answers...

Fra : mcloud

Dato : 09-09-02 16:26

"M@rk" skrev d. 09-09-02 15:19 dette indlæg :
> [...]
> dk.fritid.hus-og-have med:

> Det glæder mig - men så fatter jeg slet ikke noget af hele den

hej igen Mark
her er et udrag af vandregulativet som skal følges ellers er ændring
eller udskiftning på installationen ulovlig.

7 Installationer i bygninger

7.1. Alt arbejde ved vandinstallationer skal udføres af autoriserede
vandmestre eller af vandforsyningen og skal overholde gældende
forskrifter. Udførte arbejder skal bl.a. med henblik på eventuel
besigtigelse færdigmeldes til vandforsyningen, der underretter
bygningsmyndigheden.

7.2. Apparater, filtre og armaturer m.v., der tilsluttes
vandledningsnettet, skal være godkendt af Boligministeriet, Bygge- og
Boligstyrelsen (VA-godkendelse eller eventuel EU-godkendelse).

7.3. Hvis vandforsyningen finder, at trykforholdene i en ejendom kan
ventes at blive utilfredsstillende og at dette kan henføres til særlige
forhold vedrørende den pågældende ejendom, kan vandforsyningen forlange,
at der opstilles trykforøgeranlæg i forbindelse med ejendommens
ledningsnet efter vandforsyningens nærmere forskrifter, men ved ejerens
foranstaltning og for hans bekostning.

7.4. Ved ombygning af en ejendom kan vandforsyningen forlange, at
vandinstallationerne ændres ved ejerens foranstaltning og for hans
bekostning, når dette skønnes af betydning for det kommende vandforbrug.

7.5. Vandinstallationerne skal udføres, benyttes og vedligeholdes på en
sådan måde, at der ikke er fare for forurening af vandet eller findes
utætheder eller på anden måde voldes ulemper. Hvis det konstateres eller
må formodes, at der er utætheder eller andre fejl, skal ejeren sørge
for, at installationerne snarest muligt gennemgås og i fornødent omfang
bringes i orden for hans bekostning.
Brugeren af en vandinstallation skal snarest anmelde enhver fejl til
ejeren.
Hvis en fejl har haft betydning for ejendommens vandforbrug, skal ejeren
straks underrette vandforsyningen om forholdet.
Vandforsyningen kan pålægge ejeren at lade foretage de foranstaltninger,
som vandforsyningen finder ønskelige af hensyn til vandinstallationernes
forsvarlige funktion. Sådanne foranstaltninger skal til stadighed holdes
i god stand, og de må ikke fjernes eller ændres uden vandforsyningens
tilladelse.
Vandforbruget skal aftages på en sådan måde, at trykstød ikke forekommer
og således at pludselige, kraftige og unødvendige variationer undgås.
Ejeren er forpligtet til at holde ubenyttede installationer aflukket og
tømt for vand. Vandforsyningen kan forlange installationer i ubenyttede
bygninger afbrudt på forskriftsmæssig måde på grundejerens bekostning.

7.6. Når en ejer forsømmer de forpligtelser, som efter ovenstående
påhviler ham med hensyn til vandinstallationerne, kan
kommunalbestyrelsen efter indstilling fra vandforsyningen lade arbejdet
udføre for dennes bekostning.

hilsen mcloud

http://www.kandu.dk/

Fra : mcloud

Dato : 09-09-02 16:26

Fra : René Hansen

Dato : 10-09-02 12:06

"mcloud" <mcloud.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> påhviler ham med hensyn til vandinstallationerne, kan
> kommunalbestyrelsen efter indstilling fra vandforsyningen lade arbejdet

Hej mcloud
Jeg læste lige det citat igennem, som du postede.
Jeg kom til at tænke på om det ville være lovligt for "menigmand" at rode
med sin vandinstallation, hvis vandet kommer fra en privat brøndboring på
egen grund.
Som jeg læser det, er man jo så selv "vandforsyningen."
Grunden til spørgsmålet er, at jeg skal til at udvide mit eget anlæg ganske
betragteligt (trykvand på værkstedet, vaskemaskine samme sted til
arbejdstøj, og et par udtag rundt om på grunden), og det ville jo være
herligt om det ligefrem var lovligt, i en senere salgssituation.
Jeg tænkte at det kunne have almen interesse, derfor postet til gruppen, og
det lader til at du ved noget om emnet.
Ren

Fra : Tommy Hansen

Dato : 09-09-02 20:07

Hej.

> [...]
> suger i slangen vil man bare suge luft fra sæbeskuffen. Og der kommer
> heller ikke sæbe med, der er afstand fra dysen til sæben.

Enig.
Men hele pointen er som tidligere nævnt at man på alle haner kun tilslutte
en slange, som man så lader hænge ned i en eller anden beholder. Ja, som kan
der forekomme et sug eller en såkaldt "hævertvirkning" hvis lukkes for
vandforsyningen et eller andet sted i byen.
Køb der altid en VA-godkendt hane.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth
- Om campinglivet...

Fra : kjeldn@ddf.dk

Dato : 09-09-02 18:27

Den 09/09-2002 klokken 16:25, skrev Jens Petersen <jp@c.dk>
i <tobpnu0s73m0uj5d8pjoqjenq4l32nck4j@4ax.com>:

>Det var også nemmere hvis der bare sad én kontraventil ved hovedhanen. --
>Jens

Dette er der skam også nogle kommuner, der praktiserer, samtidig med planlagt udskiftning af vandmåler.

Med venlig hilsen,
Kjeld