Halloumi - og hva' så?
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-09-02 19:07

Hej gruppe

Jeg fandt en pakke halloumi-ost i supermarkedet i dag, og jeg var
nysgerrig nok til at købe den. En tegning uden på pakken antyder
at man kan grille skiver af osten - er det rigtigt? Eller er der
nogen her der har bedre forslag?

På forhånd tak.

// Klaus

Fra : netper

Dato : 07-09-02 20:48

"Klaus Alexander Seistrup" skrev d. 07-09-02 19:07 dette indlæg :
> [...]
> nysgerrig nok til at købe den. En tegning uden på pakken antyder
> at man kan grille skiver af osten - er det rigtigt? Eller er der

Hej Klaus

Nigela har lavet denne opskrift

HALLOUMI MED CHILI (ca. 30 stk.)

2 spsk rød chili, finhakket og evt. udkernet
2 spsk ekstra jomfru-olivenolie
500 g halloumiost i tynde skiver, ca. ½ cm (halloumi er en fast og meget
salt ost. Den er vanskelig at få i Danmark, men prøv at spørge hos
ostehandleren)
saft af ¼ citron

Bland chili og olie i en skål og lad det trække, mens osten steges. Brug
en pande med sliplet-belægning og steg osten uden fedtstof i ca. 2
minutter på hver side. Man kan også bruge en grill-pande eller grille
den. Arrangér de stegte osteskiver på et fad og dryp med chili og frisk
citronsaft.

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-02 16:28

Netper skrev:

> HALLOUMI MED CHILI (ca. 30 stk.)

Tak, det lyder lækkert - den opskrift må jeg prøve en af dagene.

// Klaus

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 08-09-02 17:12

Klaus Alexander Seistrup <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:jakabov+35dcf6a4-5d8b-4836-9871-6ce0305ab3c8@news.szn.dk...

> Tak, det lyder lækkert - den opskrift må jeg prøve en af dagene.
>

> // Klaus
>
> --

Hej Klaus
Måske skulle du poste en anmeldelse af osten, når du har smagt den til alle
os, der end ikke har hørt om den før nu
KH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-02 17:41

Rikke Bachmann skrev:

> Måske skulle du poste en anmeldelse af osten, når du har smagt
> den til alle os, der end ikke har hørt om den før nu

Ja, det er da en god idé.

// Klaus

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 07-09-02 20:43

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message
> [...]
> nysgerrig nok til at købe den. En tegning uden på pakken antyder
> at man kan grille skiver af osten - er det rigtigt? Eller er der

Haloumni med spinat... Jeg fik det på restaurant Bombay i Aalborg, og det
smagte yum yum. Aner ikke hvordan man laver det, men en google-søgning kunne
måske give et resultat.
I min store vegetarkogebog er der en opskrift på marineret og grillet
haloumni:
500 g haloumni duppes tør med køkkenrulle. Skæres i tykke skiver og lægges i
et lavt fad. 2 fed hvidløg i tynde skiver tilsættes sammen med 2 spsk
friskhakket basilikum, 1 tsk limesaft, 60 g soltørr. tomater + 2,5 dl
olivenolie. Fadet dækkes til og står i køleskabet natten over. Dagen efter
tager du ost og tomater op af marinaden - arrangerer herligheden på
stenovnbagt brød, hvorefter det hele grilles i ovnen til osten er blød og
gylden. De fædrige brød dyppes i limesaft og drysses m friskkværnet peber...
Jeg har ikke selv prøvet, men det lyder da OK ik?!
-Gitte

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-02 16:29

Gitte J. Lock skrev:

> I min store vegetarkogebog er der en opskrift på marineret og
> grillet haloumni: [opskrift udeladt]
> Jeg har ikke selv prøvet, men det lyder da OK ik?!

Jo, det lyder lækkert - tak for opskriften.

// Klaus

Fra : Eric Bentzen

Dato : 06-09-02 07:14

Yep. Det har jeg fået på Cypern - bare med brød til, uden dikkedarer.
Lækkert!

Der er mere eller mindre salte varianter. Osten er fast, og en hurtig tur på
grillen eller panden fremhæver smagen. God fornøjelse!

Eric

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+b79e586a-56f0-47e6-b370-8701ac8ff3b1@news.szn.dk...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-09-02 16:31

Eric Bentzen skrev:

> Det har jeg fået på Cypern

Den halloumi jeg har er faktisk produceret på Cypern, ser jeg nu.

> Osten er fast, og en hurtig tur på grillen eller panden fremhæver
> smagen. God fornøjelse!

Tak. Jeg glæder mig til at smage osten en af dagene.

// Klaus