OS 10.2 og printere
Fra : Henrik Lindskou

Dato : 05-09-02 02:36

Her er et lille tip til jer der har en printer der ikke er understøttet
af Jaguaren.
Jeg hentede drivere fra Gimp-Print og vupti så virkede min Canon-BJC
3000 igen.
Følg vejledningen på siden, den virker.

http://www.allosx.com/1030154694/posting_html

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-09-02 17:07

Henrik Lindskou <sydjyderFjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> af Jaguaren.
> Jeg hentede drivere fra Gimp-Print og vupti så virkede min Canon-BJC

Fedest, jeg har længe kigget langt efter en printerdriver til BJC-3000.
Nu må vi så se om jeg kan få det til at spille.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 05-09-02 22:22

Nicolai Brandt wrote:

>Fedest, jeg har længe kigget langt efter en printerdriver til BJC-3000.
>Nu må vi så se om jeg kan få det til at spille.

Lad høre fra dig hvis du får problemer.

Mvh. Henrik.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 06-09-02 21:18

> Lad høre fra dig hvis du får problemer.

Jeg tror bare lige jeg vil sige at det virker bare... Det kører i
olie... Jeg er vildt glad, men nok mest på min mors vegne. Det var hende
der havde en Canon printer og som gerne ville med på OS X.

Tak for tippet.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-02 02:19

Hej

Alt det der er jo meget godt, men hvad så med os andre? Vi er stadig nogle,
der bruger en go' gammeldaws TT laserprinter med de gamle runde 8-polede DIN
stik, - ingen ethernet, - ingen PS, - ingen LTB porte osv..

Hvordan får vi dem til at virke i X.2?

mvh. Erik Richard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-09-02 05:59

> [...]
> der bruger en go' gammeldaws TT laserprinter med de gamle runde 8-polede DIN
> stik, - ingen ethernet, - ingen PS, - ingen LTB porte osv..

I første omgang skal de sluttes til ethernettet gennem en bro. Min gamle
HJP DeskWriter kunne klare det uden problemer [der mangler dog driver
til X, så man kan kun udskrive fra Classic {og Windows!}]
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-02 15:46

Hej Per Erik

Alt sammen meget godt, men en Laserwriter 300 kan ikke tilsluttes
LocalTalk->Ethernet. Der er absolut kun seriel RS-232 tilslutning.

mvh. Erik Richrd

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-09-02 17:29

> Alt sammen meget godt, men en Laserwriter 300 kan ikke tilsluttes
> LocalTalk->Ethernet. Der er absolut kun seriel RS-232 tilslutning.

Jeg kan huske at man også kunne få en bro i OfficeLine som ikke krævede
localtalk, men som var beregnet til serielle printere. Der kan så kun
sluttes én enhed på, mens der til den bro jeg har kan sluttes et helt
localtalk [PhoneNet] på, altså også ethernetkortløse maskiner.

Prisen var nu også ens. En halvandet tusind kroner.

Fra : Martin Edlich

Dato : 06-09-02 19:36

In article <1fi3pqe.1h6o1f85hs0qkN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Jeg kan huske at man også kunne få en bro i OfficeLine som ikke krævede
> localtalk, men som var beregnet til serielle printere.

Det er vel ikke en bro, men en printserver.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-09-02 09:32

On Fri. d. 06 Sep. 2002 kl. 01:18 GMT, Erik wrote:

> [...]
> der bruger en go' gammeldaws TT laserprinter med de gamle runde 8-polede DIN
> stik, - ingen ethernet, - ingen PS, - ingen LTB porte osv..

Går ud fa at printeren ej heller har localtalk: Det får i ikke!

Går ud fra den /har/ localtalk: Smidder +1500kr efter en localtalk ->
ethernet bro

alternativet er ny printer eller en gammel MAc OS 7-9 maskine der
fungerer som localtalk-> ethernet bro via Apples sw.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 06-09-02 14:13

> alternativet er ny printer eller en gammel MAc OS 7-9 maskine der
> fungerer som localtalk-> ethernet bro via Apples sw.

De fårs på mere eller mindre gratis ...

Jeg har da personligt en LC og en LCII der bare fylder op ...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-02 00:29

In article <1fi3giq.1oq2sob1cfntfkN%serse@diku.dk>,

> De fårs på mere eller mindre gratis ...
>
> Jeg har da personligt en LC og en LCII der bare fylder op ...

løsningen er ikke brugbar for Erik idet hans printer ikke er en
netværksprinter.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 07-09-02 04:59

> løsningen er ikke brugbar for Erik idet hans printer ikke er en
> netværksprinter.

Nu har jeg kun haft en ikke-netværksprinter til min gamle Amstrad
cp/m-80 maskine [den med kassettebånd i tastaturet], men hvad mener du
egentlig med det?

Sætter man en seriel printer i printerudgangen på en sådan mac,
tilslutter mac'en til ethernettet [enten ved en ethernetudgang eller
gennem en phonenet/ethernet bridge], og åbner man for printerdeling på
mac'en, hvad forhindrer så at den kan bruges fra andre maskiner,
forudsat at de har den fornødne driver?

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-09-02 15:50

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Går ud fa at printeren ej heller har localtalk: Det får i ikke!

Laserwriter 300, så ingen LTB indgange...

> Går ud fra den /har/ localtalk: Smidder +1500kr efter en localtalk ->
> ethernet bro

Nåh, jeg er nu heller ikke helt skør... - endnu!

> alternativet er ny printer eller en gammel MAc OS 7-9 maskine der
> fungerer som localtalk-> ethernet bro via Apples sw.

Njah... Det kunne jo være en mulighed at bruge den ene af mine 7600 som en
'printserver' her....

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-02 00:28

In article <3D78C095.CECD58EC@mail1.stofanet.dk>,

> Laserwriter 300, så ingen LTB indgange...

Desværre er eneste brugbare løsning: at flytte dine filer over netværk
til Mac OS 7-9 maskine og printe dem derfra.

Den "letteste" løsning er nok at eksportere til PDF (kan gøres fra alle
carbon og cocoa programmer der kan udskrive) og gemme dem i en mappe på
netværket, med en tilknyttet folder-action (script) som åbner filen i
acrobat reader og udskriver den.

Alkternativet hedder "ny printer"

> Nåh, jeg er nu heller ikke helt skør... - endnu!

Det vil ej heller hjælpe dig idet din printer ikke er en
netværksprinter.

> Njah... Det kunne jo være en mulighed at bruge den ene af mine 7600 som en
> 'printserver' her....

du vil stadig mangle en driver på Mac OS X maskinen, så det er ikke en
brugbar løsning.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-09-02 02:47

Hej Morten

> Desværre er eneste brugbare løsning: at flytte dine filer over netværk
> til Mac OS 7-9 maskine og printe dem derfra.

Tja, så får jeg yderligere problemer, hvis jeg skal bruge fx. en gl. System 7.x
maskine. Jeg bruger kun et enkelt program, der ikke kræver mindst OS 8 eller
8.5...

> [...]
> carbon og cocoa programmer der kan udskrive) og gemme dem i en mappe på
> netværket, med en tilknyttet folder-action (script) som åbner filen i

Jeg har aldrig været så glad for at udskrive fra hverken Acrobat eler Acrobat
Reader, - jeg synes kvaliteten er for ringe.

> Alkternativet hedder "ny printer"

Ja, og 'baglommen' har allrede smækket døren i - bare ved tanken...

> Det vil ej heller hjælpe dig idet din printer ikke er en
> netværksprinter.

Det véd jeg da godt... - Det er jo også derfor, jeg siger, jeg ikke er helt
skør endnu. - Men det er da bare stadig surt show, - at have en laserwriter,
der kun har printet omkring 10-12.000 ark, og som på trods af dens kun 300dpi
laver noget aldeles flot arbejde - også med grafik, som jeg printer ca. 305 af
til brug for bladudgivelser.

> du vil stadig mangle en driver på Mac OS X maskinen, så det er ikke en
> brugbar løsning.

Det var meget bevidst, jeg satte 'printserver' i anførselstegn, da jeg har
nogle idéer om at sætte en 7600 op med lige netop kun de programmer, der er
nødvendige til brug for udskrivning og så via et kommende netværk aktivere de
programmer på den maskine og lade programmet dér udskrive ved at det er
programmet, der henter filerne fra min G3.

Men i øvrigt så har jeg ingen X'ede TB eller DB programmer endnu, så jeg vil
under alle omstændigheder være tvunget til at arbejde i classic, når/hvis jeg
installerer X.2, og i både OS 9.1 og 9.2.x er der driver til Laserwriter
300/LS, så den må da på en eller anden måde kunne bruges.

...og så stod der noget om ældre printere i guiden til den nyeste version af
xPostFacto, så det skal jeg også have kigget mere på. Jeg mener det netop var
noget med, at ældre - især laserprintere nu også var understøttet i X.2 på
visse ældre maskiner.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-09-02 08:30

On Sat. d. 07 Sep. 2002 kl. 01:46 GMT, Erik wrote:

> Jeg har aldrig været så glad for at udskrive fra hverken Acrobat eler Acrobat
> Reader, - jeg synes kvaliteten er for ringe.

Det kommer helt an på PDF's kvalitet

> [...]
> installerer X.2, og i både OS 9.1 og 9.2.x er der driver til Laserwriter
> 300/LS, så den må da på en eller anden måde kunne bruges.

desværre nej - Mac OS X og dermed også Classic kan ikke se serielporten

Fra : Ukendt

Dato : 08-09-02 05:11

Hej Morten

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Det kommer helt an på PDF's kvalitet

Det er rigtig, og desværre synes jeg tit, at PDF filer, jeg får udefra
er af meget dårlig kvalitet.

> desværre nej - Mac OS X og dermed også Classic kan ikke se serielporten

Iflg. xPostFacto manualen, så er det ikke det, der er problemet. - X.2
_kan_ se parallelporten, men der findes ingen drivere til printere, der
benytter parallelportsforbindelse. Og der står intet som helst om, at
'classic mode' ikke kan se, registrere eller bruge tilkoblede enheder på
parallelportene, så jeg synes egentlig, det er lidt mærkværdig, - at
portene på den ene side kan ses og registreres f 2 mn attilold enheder
ikke kan anvendes.

Jeg har sendt en mail til manden bag xPostFacto for at høre ham ad, om
han har en løsning, der kan bruges, - jeg er jo slet i de eneste, der
stadig brue en parallelportsprinter.

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 08-09-02 06:19

Hej igen

Jeg prøver lige en gang til... Den første mail var fyldt med fejl, så den er
cancelled...ERS

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 09:03

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 04:10 GMT, Erik wrote:

> Det er rigtig, og desværre synes jeg tit, at PDF filer, jeg får udefra
> er af meget dårlig kvalitet.

Det skyldes ikke pdf, men den der generer den. Ideén er at du selv
genererer den på Mac OS X. -svarende til hvis du genererede en EPS.

> [...]
> parallelportene, så jeg synes egentlig, det er lidt mærkværdig, - at
> portene på den ene side kan ses og registreres f 2 mn attilold enheder

Jo det er det der er problemet. Classic er en viturel maskine og af
gode grunde kan denne VM kun se de porte som Darwin kernen kan se.
Darwin kernen kan hverken se serielport eller paralelport. Det vil
kræve en kerne udvidelse...

> Jeg har sendt en mail til manden bag xPostFacto for at høre ham ad, om
> han har en løsning, der kan bruges, - jeg er jo slet i de eneste, der
> stadig brue en parallelportsprinter.

Før du skriver til ham er det måske en ide at du lige ændrer det til
serielport - ingen af dine Mac'er har en parallelport.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-09-02 21:17

> Før du skriver til ham er det måske en ide at du lige ændrer det til
> serielport - ingen af dine Mac'er har en parallelport.

For at være krakilsk: En SCSI-port er vel en slags parallelport, men
naturligvis mere avanceret end den simple printerport på en PC.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 21:22

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 20:16 GMT, Thorkil wrote:

> For at være krakilsk: En SCSI-port er vel en slags parallelport, men
> naturligvis mere avanceret end den simple printerport på en PC.

korrekt, og både USB og firewire porte er en serielporte...

Hvad er det lige du vil med dit indlæg?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-09-02 22:29

> korrekt, og både USB og firewire porte er en serielporte...
>
> Hvad er det lige du vil med dit indlæg?

Det skrev jeg jo: Være krakilsk.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-09-02 22:48

On Sun. d. 08 Sep. 2002 kl. 21:28 GMT, Thorkil wrote:

> Det skrev jeg jo: Være krakilsk.

så er jeg med

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-09-02 02:18

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> korrekt, og både USB og firewire porte er en serielporte...

Og hvad så med ADB, hvad vil du kalde dem?

> Hvad er det lige du vil med dit indlæg?

Jeg tror nok at Thorkil vil sige, at du er ordkløver...

- Og i øvrigt så har jeg hverken brugt ordet 'parallel' eller 'serial' i min
mail til OWC, - derimod brugt betegnelsen '8-pin DIN4507 connections', så
der skulle ikke være tvivl om, hvad der menes.... Nå, men nu vil du nok også
'krakilere' over, at jeg har glemt et 's' i '8-pin(s)'...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-09-02 12:37

> Og hvad så med ADB, hvad vil du kalde dem?

Også seriel!
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Carsten Dut Larsen

Dato : 06-09-02 02:37

"Henrik Lindskou" wrote in message:
> [...]
> af Jaguaren.
> Jeg hentede drivere fra Gimp-Print og vupti så virkede min Canon-BJC

1000 tak for linken!
Desværre var der hellere ikke der nogen hjælp at hente, hvis man som jeg har
været dum nok til at købe en Canon BJC 6500.
Det er simplethen for dårligt at Canon ( og andre) ikke vil skrive drivere
til os glade osx brugere.
Især når man tænker på at public beta VAR på gaden da jeg købte den...
Hvis der er nogen der har løst problemet med BJC 6500 hører jeg gerne om
det.

Mvh.
Carsten