"Søren Houlberg" <skodfilter@mail.dk> wrote in message
news:3d74d360$0$59308$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej Bjarne!
>
> Du lyder virkeligt somom du ved hvad du taler om Både hvad angår adfærd og
> fysik hvem er du?
Tak for de pæne ord, og jeg kan da godt skriv lidt om mig selv, blot vil jeg
nødig have at alle mine meninger og standpunkter automatisk skal blive taget
for den endegyldige sandhed, så bliver det da en kedelig diskussion.
Og en af de ting jeg har lær af at beskæftige mig professionelt med
hundeadfærd i mere en 20 år er at man kan så gruelig nemt tage fejl af
hunden.
Begreber, så som ulært og færdiguddannet er begreber man skal omgås med
ydmyghed når man taler om hundetræning, men det gælder vel alle fag.
Jeg har uddannet mig som landmand, klejnsmed, datamatiker og som
hundeførerinstruktør.
Civilt arbejder jeg nu som programmør.
Jeg er 50 år gammel og har de sidste 22 år været ledende
hundeførerinstruktør for hjemmeværnsdidtrikt Djursland.
Jeg fratrådte stillingen den 1/7.2002 og er nu kun tilknyttet som rådgiver
og faglærer på uge og weekend kurserne og som afløser på træningspladserne.
Som instruktør gjorde jeg hundepsykologi til mit speciale fag, men jeg er
udannet til at undervise i alle fag, herunder også hundens røgt og pleje
samt førstehjælp til hunde.
Det er et krav at skulle kunne dette for alle hundeførerinstruktører i
forsvaret.
Min instruktørjob har gjort at jeg hver år er på to efteruddannelser i
hundetjeneste. i disse efteruddannelser udveksler instruktørene erfarringer
med hinnanden og vi har næsten altid en gæstelærer med fra anfre enheder
eller det civile hunde miljø til at undervise os.
Ligeledes har jeg deltaget i utallige forsøg på nye indlærringsmetoder for
hunde. og det er ikke forfærdlige dyreforsøg men meget seriøse øvelser hvor
vi forsøger en ny indlæringsmetode på nogle hunde og sammenligner
ressultatet med tidligere metoder.
Når metoden er beskrevet og dokumenteret tilstrækkeligt og godkendet af
diverse myndigheder indstilles den til at indgå i pensum for
hundeføreruddannelsen.
En proces der nemt tager 10 år fra at vi begynder forsøgene og til de står i
lærebogen.
En af mine kæpheste er at jeg f.eks fik indført foder som motivationsmiddel
i indlærring af tjenestehunde og indskrevet denne metode i lærebogen i 1991
Nå men mit job som hundeførerinstruktør gør også at jeg via forsvaret altid
får opdateret min viden fra andre grene af hundetjenester i Nato og
indlærringsmetoder rundt om i verden.
Hver gang jeg støder på en ny metode der ser lovende ud har jeg indført den
på mine egne træningspladser hvor vores hovedtræningsplads er Flyvestation
Tirstrup, måske nu bedre kendt som Århus lufthavn.
To gange om året underviser jeg i ugekurser hvor der kommer hundefører fra
hele landet og her udveksler vi jo en masse viden, og jeg tror faktisk jeg
har rundet de 1000 elever nu, så jeg har hørt om de fleste hundeproblemer
mere en en gang.
Det gjorde faktisk at jeg i omkring 1992 satte mig for at afdække de 40 mest
nævnte problemer med hunde og herudfra lave en problemsløsnings manual.
Dette ressulterede i indførelsen af et helt nyt fag på kurserne der kaldtes
for problemløsning.
Er en stor succes og det har virkeligt lært mig noget om indlærring af hunde
at skulle stå med 40 elever af gangen som alle kun kom for at få løst deres
eget specielt problem.
Nå nok om det, det vigtigste i alle omgang med hunde er ikke en masse
læredom, man kan få meget ud af sin hund uden absolut at skulle studere
noget som helst.
Blot lær at holde af jeres dyr for det som det er, nemlig en klog kærlig og
altid tilgivende ven.
Uden den holdning til hunden nytter ingen uddannelse. og man kan få et
rigtig godt liv sammen med sin hund uden nogen side at åbne en bog eller
vise sig på nogen træningsplads, blot man holder af sin hund og behandler
den anstændigt.
Min gamle afdøde far lærte mig følgende.
Bjarne sagde han du skal behandle dyrene som du ønsker at din gud skal
behandle dig, for dyrene har ikke andre guder en os.
Nå det var altså lidt om min hundemæssige baggrund.
Og jeg ved godt at nogle af mine tanker omkring hundetræning kan virke
utradionelt og anderledes men jeg har prøvet hver eneste metode selv og på
mange hunde samt deres fører.
Jeg har et motto, alle metoder er tilladte når blot at både hund og fører
samt deres instruktøt har det sjovt under træningen. er der tvivl skal der
prioiteres nedefra.
Det er hunden der skal lære mest og arbejde hårdest, så det er også den der
skal have det sjovest.
F.eks kan vi godt lade alle hund løbe løs i en flok og så blot begynde at
eftersætte et spor med en hund samtidigt med at alle de andre 10-15 stk
stadig løber med omkring hunden der går spor både forand bagved og rundt om.
Vi leder aldrig efter egnet terræn vi kigger blot ned på fødderne og de står
altis lige oven på det terræn vi skal træne på.
Jomfrulig teræn er noget vrøvl i vores termonologi.
Det er skide skægt og både hundene, folkene og mig har de sjovt hver gang.
Metoderne har gjort at fra en gennemsnits tid i træning på 2 år for at
uddanne en hund til de færdigheder den skulle kunne til prøven da jeg
startede i jobbet og dengang gik kun 4 ud af 10 igennem, Så er vi nu nede på
en gennemsnitlig uddannelsestid for hunden på 9 måneder og de sidste 6 år
har jeg ikke haft en elev der ikke har kunnet bestå.
Måske er det pral, men det er også fakta, og det er ikke min skyld allene,
men derimmod de indlærringsmetoder vi har anvendt.
Så ja jeg tror på moderne indlærringsmetoder og jeg tor stadigvæk på at de
bliver bedere i takt med at vi lærer at forstå hundens psyke bedere og
bedere.
Man skal efter min mening aldrig fornægte at man ved at få mere at vide også
kan lære at blive bedere til sit fag, og det gælder bestemt i høj grad når
man taler om indlærring af hunde.
Min påstand er at kan hunde ikke lære noget eller har den lært noget forkert
skal man altid se på lærens fralæringsevne før man ser på hundens
indlæringsevne.
Det er næsten altid der problemet er.
Man skal også gør sig klart at blot fordi man ikke ved noget betyder det
ikke at man er dum, blot at man har nogle dumme omgivelser der ikke har
gidet lære en noget og ikke delt sin viden med os.
Dette bør også gælde for en hund, dens omgivelser er os mennesker, og så
længe vi vil påstå at vi er klogere end hunden er det også os der har
informations og fralæringspligten.
Så som udgangspunkt er alt det en hund ikke kan eller gør forkert, det som
vi ikke har lært den.
Ok jeg ved det godt, mine hundefører skælder mig også ud for altid at ta
hundens parti i en hver tvist. og ja det gør jeg, for det må vel være den
klogeste af et par der bør være problemløseren.
He he en gang immellem kan jeg sgu få mine hundefører til at tvivle på om de
nu er så meget klogere end deres hund, som de havde gået og troet, og så har
jeg lært dem meget, nemlig respekt for en anden arts måde at anskue tingene
på.
Mine største læremester ud i forståelsen af hundens adfærd er faktisk hunden
selv.
Prøv at ta en flok hunde med ud i en skov og lad dem løbe løs. sid så lige
så stille og iagttag dem, og tænk så samtidig på at alt det de foretager
sig, hver eneste adfærd har for hundene en betydning, også selv om den samme
adfærd ikke siger et menneske noget.
Efterlign så denne adfærd når du vil lære hunden noget.
Da mennesket er den mest inteligente i forholdet hund menneske, er der
urimeligt at forlange at hunden skal kunne lære vores sprog og adfærd, vil
vi tale eller kommunikere med hunden må vi tillægge os dens sprog.
Når først en hundefører har lært dette er han klar til en hvilken som helst
prøve i hundetræning man kan udtænke og der findes ingen øvelse eller ny
færdighed han ikke kan indlære i hunden på 10 minnutter.
Og det er faktisk en påstand jeg har måttet bevise en del gange for nye
elever.
Jeg har tjent en del øl i vædemål rundt omkring på denne påstand.
Nå men nu håber jeg da at jeg har besvaret spørgsmålet hvem er jeg.
Jeg har lært om hunde i hele mit liv tror jeg, og jeg har stadigvæk meget at
lære og forstå.
Men for pokker hvor er de nogle dejlige dyr at arbejde med.
Med venlig hilsen
Bjarne Østergård
som bare er bidt af hunde
)