Uklart vand, hvorfor ?
Fra : Unlimited

Dato : 02-09-02 19:09

Hejsa

Jeg har lige fået en Eheim spandpumpe, hvor jeg indtil nu har kørt med
bundfilter.

Efter jeg har slukket helt for bundfilteret, er det ligesom vandet i
akvariet er blevet lidt uklart. Noget af det brune snask der ligger i
bundlaget, svæver rundt i akvariet. Så lurede jeg lidt på filteret, og da
jeg skilte det ad, lå der en masse brunt snask i toppen af filteret.
Jeg har fået indtrykket at vandet suser ind i bunden af filteret, op gennem
den nederste kurv (Med keramikrør), igennem en blå svamt, videre op til den
øverste kurv med sten i, og så igennem et hvidt stykke filtervat. Men alt
det brune snask havde som sagt samlet sig i toppen af filteret. Så jeg kunne
forestille mig det ryger med ud igen, lige så hurtigt som det kom ind.

Har i andre samme problem med der suser en masse partikler rundt i akvariet
?
Og hvad skal jeg gøre for at komme det til livs ?

Mvh Flemming Hansen
unlimited@get2net.dk

Fra : Rovpige

Dato : 02-09-02 19:16

Får du information via email......... må du meget gerne dele din viden med
mig. Jeg modtager nemlig en 2026 imorgen og har bundfilter nu.......... kan
jeg undgå disse episoder vil jeg da meget gerne det.

Hilsen Rovpige
ekh@hl-center.dk

Fra : Michael Sørensen

Dato : 03-09-02 22:56

Jeg har også problemer med skidt der svæver rundt i vandet.
Jeg har et 325 Liters akvarie, med omkring 20 Malawi chiklider i.

Jeg skifter 120-130 liter vand om ugen, så jeg er ikke bange for vandets
kvalitet.
Men det er ikke særligt pænt at se på.
Havde troet at en Eheim 2026 var mere effektiv.

Mvh. Michael

Fra : Rovpige

Dato : 03-09-02 23:01

Piv jeg kan ikke lide det jeg hører her....... har nemlig lige fået en
2026..............

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 04-09-02 09:42

"Michael Sørensen" <michaelsREMOVE@odense.kollegienet.dk> writes:

> [...]
> kvalitet.
> Men det er ikke særligt pænt at se på.
> Havde troet at en Eheim 2026 var mere effektiv.

Nu er det vel ikke fordi i har læst så mange sige at man kun skal
rense sit filter cirka en gang om året ? Hvis i kører med fint
filtervat i toppen af jeres spandpumpe bør i skifte dette lige så
snart det er slammet til. Lad være med at gøre noget ved resten af
filtermaterialet, men hvis ikke filtervattet holdes nogenlunde rent
vil vandgennemstrømningen sænkes væsentligt, og vil desuden ikke
have den ønskede effekt, som jo er at fange små partikler.

/Esben
--
The optimist says the glass is half full.
The pessimist says the glass is half empty.

Fra : Dennis M. Hansen

Dato : 13-09-02 10:39

Jeg har en Project spandpumpe (minder meget om Eheim).... og jeg har det
problem, at efter jeg har totalt renset pumpen for snask og snavs, så går
der måske højst 2-3 uger inden gennemstrømningen i pumpen er utroligt lav,
og det giver næsten ingen cirkulation i vandet.
Jeg har hørt at en pumpe skal stå igennem flere måneder og danne nogle
bakteriedræbende organismer - mene.... synes ikke der sker noget, har nemlig
lader den stå meget meget længe nu uden det ændrer noget som helst.
Pumpen bliver hurtigt fyldt med "snask" i bunden (som jo er rigtigt nok) og
opefter.... men gennemstrømmen er stadig dårlig.
Akvariet er 250 l. og jeg har lidt blandet tanganyika ciclider i det.
Skifter vanden rimeligt ofte (ca. hver 14. dag, en tredjedel).

Hvad kan der være galt for mig, siden jeg oplever pumpesystemet så
elendigt???