Komtessekager
Fra : Peter Westh

Dato : 20-02-01 15:16

Jeg postede dette spørgsmål for en måneds tid siden, men det druknede vist i
Anne Larsen-snak. Men det var jo ris til egen røv. Nu prøver jeg igen.

Jeg arbejdede i mine yngre dage hos en bager (som opvasker), som lavede
nogle vidunderlige kager ved
navn komtessesnitter.

De bestod af to makroner, lavet med ristede hasselnødder og kanel, lagt
sammen med aprikosmarmelade og halvt overtrukket med mørk chokolade.

Han ristede de hakkede nødder i ovnen, før han vendte dem i dejen, som ud
over nødderne bestod af letpiskede æggehvider, flormelis og kanel - jeg tror
ikke der var noget mel eller hævemiddel i.

Jeg har for nylig set komtessekager hos Seven Eleven, af alle steder, men de
var lagt samme med en gyselig "smør"-creme der smagte som noget der hører
til i en gearkasse.

Er der nogen der har en opskrift - og eventuelt nogle kagografiske
oplysninger, altså hvor disse kager stammer, hvilken komtesse de er
opkaldt efter osv.

MVH

Peter

MVH

Peter

Fra : IT-Sektionen

Dato : 22-02-01 17:17

Peter Westh skrev i meddelelsen ...
>Jeg postede dette spørgsmål for en måneds tid siden, men det druknede vist
>Anne Larsen-snak

klip....

>Er der nogen der har en opskrift - og eventuelt nogle kagografiske
>oplysninger, altså hvor disse kager stammer, hvilken komtesse de er
> [...]

Hej Peter

Jeg har intet kendskab til Komtessekager, men de lyder besnærende.
Jeg tænkte om det evt. var muligt at konditoren på Conditori La Glace
Skoubogade 3, , 1158 København K 3314 4646
skulle kende den orginale opskrift samt historisk baggrund.
Læs mere om La Glace her http://www.aok.dk/E/V/CPHDK/0000/11/84/

Mvh - Jørgen

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 23-02-01 06:52

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i meddelandet:
> [...]
> og kanel - jeg tror ikke der var noget mel eller hævemiddel i.
>
> Er der nogen der har en opskrift - og eventuelt...

Komtesse-snitter må være forkert, snitter er noget som bliver skåret ud
på den ene eller anden led. En makron bliver ikke skåret.

Komtesse-kage måske:
Jeg har fundet én opskrift på DR Tekst-TV, men den lyder ikke til at
indeholde nogle af de ingredienser du nævner, se selv:
http://www.google.com/search?q=cache:www.dr.dk/cgi-bin/fttx2.exe/681+kom
tesse&hl=da

BTW:
Jeg har engang været med til at lave nogle små kager (petit fours), som
ligner en lille smule af det, du snakker om. De blev kaldt
Prinsessenødder, og var lavet af fin kransekagemasse, sukker, blødt op
med æggehvide (som til fragilité), og sprøjtet ud som dråber/muslinger
på bagepapir (halvdel af portionen blev farvet grøn), derefter drysset
med hasselnødder og bagt i ovnen. Når de var kolde blev de to og to
(grøn og hvid) lagt sammen med varm abrikosmarmelade og dyppet halvt
ned i mørk chokoladeovertræk, og derefter pyntet med viol-drys. - En nem
sag, når man stod og skulle bruge en masse små kager i en fart.

Jeg kunne godt æde sådan en - lige nu!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

"It is never too late to be what you might have been".
-George Eliot

Fra : Neta & Peter

Dato : 23-02-01 08:45

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Komtesse-snitter må være forkert, snitter er noget som bliver skåret ud
> på den ene eller anden led. En makron bliver ikke skåret.

Du har ret - men den bager, jeg kendte lavede vitterlig komtesse*snitter*;
han bagte lange makron"pølser", algde disse sammen med marmeladen to og to
og skar dem så ud i snitter på skrå. Det er jo også en del mere rationelt.
Siden er jeg så som sagt stødt på komtesse*kager*. hvor dejen var bagt som
individuelle makroner.

Nå, jeg kommer vel til at improvisere selv.

MVH

Peter

Ang ROFL: Var det da ikke en vits?