Stolper, jord og cement?
Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 20-02-01 11:49

Hej

Jeg skal til at bygge et brændeskur på 3x5 meter, og vil støbe
stolpesko ned i jorden til at skrue mine 75x75mm stolper fast i.

Ingen erfaring har jeg masser af, så hvis der er tips og gode råd mht. at
støbe i jorden, erfaringer for hvad man bør være opmærksom på at gøre
(eller lade være med gøre!), samt hvilken cementblanding der bør bruges,
så vil jeg gerne høre nærmere!

F.eks. har jeg et langt plastikrør (fra et tæppefirma) 10cm i diameter,
som jeg kunne skære op til at putte i jorden og fylde med cement. God ide
eller ej?

Og hvor dybt skal jeg ned?

Håber jeg får nogle gode råd fra gruppen her.
--
Mvh. Finn

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-02-01 20:01

> Jeg skal til at bygge et brændeskur på 3x5 meter, og vil støbe
> stolpesko ned i jorden til at skrue mine 75x75mm stolper fast i.

Lån/køb et sneglebor (jordbor) med en diameter på 100-125 mm, bor hulet
mindst 70 og helst 90 cm dybt og fyld op med betonblanding - den må en anden
hjælpe med. Det er langt det nemmeste.

Og stolpesko er MEGET billigere i Sverige. Du sparer 80 kr. pr. stk, så der
bliver også til turen.

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 20-02-01 21:06

Maria Frederiksen wrote:

> Og stolpesko er MEGET billigere i Sverige. Du sparer 80 kr. pr. stk, så der
> bliver også til turen.

Det lyder af meget. Hvad koster sådan nogle stolpe sko?
http://www.traeogbyg.dk har de en
"PN STOLPEBÆRERE GALV. 40*8MM 6598-0-01-07" til 52kr. Men det er måske
ikke det samme.

--Johan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 20-02-01 21:38

> Det lyder af meget. Hvad koster sådan nogle stolpe sko?
> På http://www.traeogbyg.dk har de en
> "PN STOLPEBÆRERE GALV. 40*8MM 6598-0-01-07" til 52kr. Men det er måske
> ikke det samme.

Jeg ved ikke om det er de samme - der er ingen billede, men dem jeg taler
om, er u-formede, med en ca 30 cm stang, der er tvedelt i bunden. Skoen har
plads til en 100*100 stolpe.
Hos mit lokale byggemarked skal de have 114 kr. pr stk. I Sverige koste de
27 svenske kr. - så jeg synes der er en del at spare.

Mvh Maria

Fra : Johan Myhre Andersen

Dato : 20-02-01 21:53

Maria Frederiksen wrote:

> [...]
> Hos mit lokale byggemarked skal de have 114 kr. pr stk. I Sverige koste de
> 27 svenske kr. - så jeg synes der er en del at spare.

Enig. Du skulle vel ikke have nogle link til svenske byggemarkeder og
tømmerhandler? Jeg kunne snart få brug for både bjælkesko og noget at
sætte oven i.

--Johan

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-02-01 19:58

> Enig. Du skulle vel ikke have nogle link til svenske byggemarkeder og
> tømmerhandler? Jeg kunne snart få brug for både bjælkesko og noget at
> sætte oven i.

Mjo, men det hjælper ikke ret meget. De svenske hjemmesider er endnu mere
håbløse end de danske med hensyn til byggevarer og priser - det er
ikke-eksisterende. Men du kan faxe til Beijer, de sender meget gerne et
"tilbud", altså en fax med priser på de varer du spørger om. Det er en
rigtig trælast, og ligner noget for håndværkere.
Bulltofta er mere noget lignende Silvan eller Bauhaus, og priserne er
højere, men det er stadig billigere end i Danmark.
Begge ligger i Malmø max 10 minutter fra broen - og det er billigere med en
brobizz end at betale kontant.

http://www.beijerbygg.se/

http://www.bulltoftabygg.se/

Mvh Maria

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-02-01 18:24

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> wrote in message

> Hos mit lokale byggemarked skal de have 114 kr. pr stk. I Sverige koste de
> 27 svenske kr. - så jeg synes der er en del at spare.

Hvilket understreger at de danske byggemarkeder stort stjæler vores penge.
Desværre kan jeg bare ikke få øje på alternativer - bortset fra at købe i
udlandet. Men det er en rystende oplevelse at handle i et byggemarked hvis
man kender lidt til de priser man handler med når det ikke er i detail.

mvh
Jan

Fra : Holten

Dato : 21-02-01 20:38

Hvorfor ikke købe en komplet stolpebæring af beton m/istøbt vinkel/3" eller
4" gaffel i galvaniseret udgave.
Den skal blot graves ned, og jorden stampes lidt omkring den, og så er det
slut.
De koster ca. 100 kr stk + moms., og måler 11x17x80 cm.

MVH

Holten
________________________________
Livet er for kedeligt til biler under 200 HK

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-02-01 21:49

> Den skal blot graves ned, og jorden stampes lidt omkring den, og så er det
> slut.

Ja, ja - det er lige det der med "blot". Det er faktisk ikke særligt nemt at
lave en ordentlig forankring på den måde, især ikke når man ikke er
rutineret. Har prøvet, og det er MEGET nemmere at bore et hul og hælde
betonblandingen i.

Mvh Maria

Fra : Holten

Dato : 23-02-01 21:05

Maria Frederiksen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>lave en ordentlig forankring på den måde, især ikke når man ikke er
>rutineret. Har prøvet, og det er MEGET nemmere at bore et hul og hælde

Deri er jeg uening, du sparer at skulle blande beton, hullet skal
bores/graves alligevel og du justerer højden ved at smide lidt grus under
stolpefoden.
Har selv lige sat sådan 17 stk. i jorden på 3 timer incl. boring af hul.

MVH

Holten

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 13-03-01 12:34

On Fri, 23 Feb 2001, Holten wrote:

> [...]
> stolpefoden.
> Har selv lige sat sådan 17 stk. i jorden på 3 timer incl. boring af hul.

Tak for svarene til alle, jeg har nu fået mit brændeskur færdigbygget, og
de færdigstøbte stolpebærere var hurtige og nemme at få gravet ned og
justeret i samme niveau og på de ønskede positioner.

--
Mvh. Finn

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 22-02-01 10:30

On Wed, 21 Feb 2001, Holten wrote:

> [...]
> slut.
> De koster ca. 100 kr stk + moms., og måler 11x17x80 cm.

Det kunne jeg godt lade mig friste af, hvor får man fat i dem henne?
--
Mvh. Finn

Fra : Holten

Dato : 23-02-01 21:02

< Det kunne jeg godt lade mig friste af, hvor får man fat i dem henne?>

Nu må man jo ikke lave reklame her, men et alm. byggemarked skulle have dem,
ellers kan vi hos IBF, henvise til en forhandler i jylland og på Fyn.

MVH

Holten
IBF TLF 6488-1386, i alm. arbejdstid.