Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Er der alternativ til Olympus Camedia C-72~
Fra : Nicolai Lang

Dato : 27-08-02 22:35

Efter et indbrud skal jeg ud og købe mit digitalkamera nummer 2.

Tidligere havde vi et 1.3MPixel C-920zoom, som jeg var ret godt
tilfredst med.

Efter at have læst de tidligere meddelelser her, og set et par
reviews, er jeg meget lun på Olympus Camedia C-720UZ - ikke mindst på
grund af dens 8x optiske zoom.

Den har til forskel for det gamle, også nogle muligheder for at pille
ved eksponeringen - noget som jeg savnede ved 900'eren.

Umiddelbart ser det ud til LCD'en er mindre men det er vel stadig
brugbart?

Er der nogen konkurrenter til den? Jeg synes ikke jeg kan finde nogen
med mere end 3x zoom til bare nær prisen - under 5.000.

På forhånd tak
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Joergen Bech

Dato : 28-08-02 10:50

Du kunne evt. vente og se, om C730UZ skulle komme til landet:
http://www.digital.idv.tw/spec/dgolympus/C-730/spec-c730.htm

Her er vi tilbage til de 10x optisk zoom som fandtes i 700'eren,
men med 3mpixel som i 720'eren. Og der er vist også nogle flere
manuelle funktioner i forhold til 720'eren(?)

Læs diskussioner her:
http://www.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1008&message=3239850
http://www.stevesforums.com/forum/viewthread.php?tid=1586

Mvh

JB

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 28-08-02 13:07

"Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> wrote in message

> Er der nogen konkurrenter til den? Jeg synes ikke jeg kan finde nogen
> med mere end 3x zoom til bare nær prisen - under 5.000.

Du kan evt. prøve at gå på jagt efter et (brugt?) Olympus C-2100 UZ. Jeg har
selv sådan et eksemplar, og er stadig superglad for det.

mvh Steffen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 01-09-02 18:25

Hej Folksens,

Vil lige komme med en opsummering af mit valg.

For det første, tak til Jørgen og Steffen for jeres kommentarer.

Brugt er ikke lige mig med den slags, og jeg kunne ikke vente på den
næste model - der kan vel gå ret lang tid.

Men jeg fandt 720uz hjemme hos Foto/C ca. 30 meter fra hvor jeg
arbejder. De andre jeg talte med kan pt. ikke skaffe dem, og jeg havde
også en længere snak med Forsberg Foto i Bredgade i København. Han var
enig med mig i at det er et rigtig godt kamera til prisen. Han kunne
have solgt 10 gange så mange i sommers som han kunne skaffe af dem.

Så jeg slog til i fredags og købte det for 4995 (sigh!) hos Foto/C[1]
- kunne have sparet 450 kr. ved at vente til vores leverandør på
arbejde (EET) fik det hjem - en gang efter den 16. - men der er for
mange ting vi skal fotografere til at jeg ville vente.

Kameraet stod så sin første prøve i aftes hvor vi var til bryllup. Jeg
er stadig glad for det, de ting jeg har fundet der er negative ved det
er (bemærk, jeg har kun skimmet brugsforvirringen endnu):

Søgeren er pga de mere end 3x zoom en lille LCD skærm[2]. Det gør det
umuligt i mørke at se hvad man skyder, før man trykker. Og så kunne
den ikke rigtig stille skarp på de sidste billeder jeg tog - men det

Der mangler mulighed for fjernudløser - ikke afgørende for mig, de få
gange hvor jeg bruger lang udløsertid bruger jeg selvudløseren for at
undgå det ryster.

Men det er fedt at have en stor zoom, 2½ gange så mange pixels og frem
for alt mulighed for at justere blænde og lukker. Og så er der andre
smarte features på det.

Alt i alt så er det det bedste kamera for mig som jeg kunne finde til
under 8-10K.

Mvh
Nicolai

[1] På grund af tidligere tiders betjening i deres analoge afdeling
ville jeg helst have brugt andre, men nu havde de varen ...

[2] Ellers ville paralellakseforskydningen gøre at man ikke kunne se
hvad der kom med ved tele. Så det er vel det nærmste man kommer
spejlrefleks uden et spejl

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 02-09-02 18:03

> Søgeren er pga de mere end 3x zoom en lille LCD skærm[2]. Det gør det
> umuligt i mørke at se hvad man skyder, før man trykker. Og så kunne
> den ikke rigtig stille skarp på de sidste billeder jeg tog - men det

Indendørs fotografering - fx et bryllup - kan hjælpes gevaldigt på vej med
en extern flash - fx Olympus FL-40 ville gå godt sammen med den 720'er.
Bortset fra naturligvis at lyse billederne gevaldigt op, belyser den også
motivet med rødt/infrarødt lys, så kameraet (el. fotografen der sætter pris
på manuel fokus ..) har noget at stille skarpt efter.

> Men det er fedt at have en stor zoom, 2½ gange så mange pixels og frem
> for alt mulighed for at justere blænde og lukker. Og så er der andre
> smarte features på det.

Zoom er godt. Bare det at man nogenlunde nemt kan lave sløret for- og
baggrund på sine billeder .. mums.

> Alt i alt så er det det bedste kamera for mig som jeg kunne finde til
> under 8-10K.

Jamen så er det jo bare at sige tillykke

mvh Steffen

Fra : Jack L.

Dato : 04-09-02 23:05

> "Nicolai Lang" <nicolai@spamcop.net> wrote in message
>
> Indendørs fotografering - fx et bryllup - kan hjælpes gevaldigt på vej med
> en extern flash - fx Olympus FL-40 ville gå godt sammen med den 720'er.

Du får det til at lyde som om 720uz'eren har mulighed for tilslutning af
ekstern blitz? Eller hvordan foregår det så?

--
Med venlig hilsen / Best regards,
Jack L.,

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 05-09-02 07:21

"Jack L." <jack_nospam@nospam.dk> wrote in message

> Du får det til at lyde som om 720uz'eren har mulighed for tilslutning af
> ekstern blitz? Eller hvordan foregår det så?

Wouwz, godt set - det var 700'eren der understøttede FL-40, det er fjernet
på 720.

mvh Steffen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 05-09-02 10:38

On Thu, 5 Sep 2002 08:21:01 +0200, "Steffen Poulsen"
<steffenpoulsen@[RemoveThis]forskernet.dk> wrote:

>Wouwz, godt set - det var 700'eren der understøttede FL-40, det er fjernet
>på 720.

Sælgeren (Foto/C) viste mig at man kan få en adapter til FL-40'eren,
men prisen for flash og adapter nærmer sig vist 10.000 kr., så det er
ikke lige noget for mig.

Men jeg har en gl. slaveflash til 220v sokkel som jeg en dag vil lege
lidt med

- Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com