Hvordan slipper man af med en mår ?
Fra : Mogens

Dato : 25-08-02 09:40

Hej

Min gamle far har fået et problem. Den sidste tid har han
næsten hver dag fået besøg af en mår ( eller et lignende
langstrakt rovdyr ). Den kommer ind i stuen, enten gennem
en terassedør eller vha. en kattelem. Den spiser af kattens
madskål og gemmer sig så under møblerne i et par timer
inden den forsvinder igen. Dette sker altså mens min far
er i huset, så den er ikke særligt sky.

Hvad pokker stiller han op ? Selvfølgelig kan han lukke
dørene og blokere kattelemmen, men katten er ude det
meste af dagen og vil jo nok gerne kunne komme ind
når den kommer hjem.
Er der nogen man kan ringe til for at få fjernet en mår
eller hvad nu det er for en ?

Mvh Mogens

Fra : Ivar

Dato : 25-08-02 10:16

Mogens skrev:

> Den kommer ind i stuen, enten gennem
> en terassedør eller vha. en kattelem.

Dyret må være halvt-tamt, det ville en mår aldrig gøre.
Det kan være en undsluppen mink.
Det er surt når folk ikke kan passe på deres husdyr.
Det bedste ville være, hvis din far sømmede kattelemmen
til, så havde han kun sine egene husdyr i sit hus.

Ivar

Fra : Mogens

Dato : 25-08-02 10:42

On Sun, 25 Aug 2002 11:16:00 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Det bedste ville være, hvis din far sømmede kattelemmen
>til, så havde han kun sine egene husdyr i sit hus.

Det er desværre ikke muligt da han ofte er væk i et
par dage ad gangen, så katten må passe sig selv.
Katten er vant til at færdes frit og ville gå amok hvis
den skulle være spærret inde alene så længe.

mvh Mogens

Fra : Ivar

Dato : 25-08-02 12:33

Mogens skrev:

> Katten er vant til at færdes frit

Det kunne jo være at irritationen over andre folks husdyr,
fik ham til at tænke sig om en gang.
Undskyld mig, men det virker paradoksalt, at han er utilfreds
med at et halvtamt dyr løber ind i hans hus, når samtidigt
lader sin egen kat løbe frit rundt.

Ivar

Fra : Mogens

Dato : 25-08-02 13:15

On Sun, 25 Aug 2002 13:33:26 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>Undskyld mig, men det virker paradoksalt, at han er utilfreds
>med at et halvtamt dyr løber ind i hans hus, når samtidigt
>lader sin egen kat løbe frit rundt.

Nu er der jo en enorm forskel på en tam kat
og en vild, eller halvvild mår. Det er jo ikke
til at vide hvad den kan finde på når han
ikke er i huset eller hvad der vil ske hvis
kat og mår mødes.

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 25-08-02 19:50

> Undskyld mig, men det virker paradoksalt, at han er utilfreds
> med at et halvtamt dyr løber ind i hans hus, når samtidigt
> lader sin egen kat løbe frit rundt.

Undskyld mig, men det var dog det mest utrolige jeg endnu har læst i denne
gruppe. Man skal helt over i fritid.bil for at finde noget værre.

Slut herfra.

Kasper Thor

Fra : Ivar

Dato : 25-08-02 21:32

Kasper Thor Larsen skrev:

> Slut herfra.

Hvis du ikke har nogen kommentar til problemet, er du jo nødt til
at slutte.
Løsslupne eller fritgående husdyr er et problem, og har altid været
det. Allerede i Jyske Lov var der regler om ejere af husdyr skulle
forhindre, at dyrene kunne gå ind på en anden mands jord.
At Mogens' far føler sig generet af dyret, er der ikke noget at sige til,
at han så samtidigt sender sin egen kat ud, med potentiel risiko
for at den generer andre, er da paradoksalt.
Det at være borger i et samfund, betyder at man må affinde sig med
hvorledes andre opfører sig, og andre må affinde sig med hvorledes
man selv opfører sig. Tilpasning er at kunne forstå, at der ikke
gælder andre regler for en selv end for andre.

Ivar

Fra : Mogens

Dato : 25-08-02 23:46

On Sun, 25 Aug 2002 22:32:28 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>
wrote:

>at han så samtidigt sender sin egen kat ud, med potentiel risiko
>for at den generer andre, er da paradoksalt.

Nu udtaler du dig om ting du ikke ved noget om.
Katten har altid fået lov til at færdes frit og min
far fik katten foræret da den var voksen og hvor
det var for sent at ændre på dens adfærd.
Han ville skam foretrække at holde den inde, men
da han forsøgte det splittede den sgu både sofa
og gardiner ad.
Det ville da også være synd at lade den være
spærret inde når han af og til er væk i et par
dage for at passe sit job. Det er da også mere
naturligt for en kat at færdes frit ude på landet.

mvh Mogens

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 26-08-02 10:10

Allerede i Jyske Lov var der regler om ejere af husdyr skulle
> forhindre, at dyrene kunne gå ind på en anden mands jord.

Og hvad tror du egentlig der menes med ordet husdyr??? Uden at vide det tror
jeg at der menes får, grise, heste og køer. Jeg er temmelig sikker på at
hverken hunde, katte, skildpadder, undulater eller andre kæledyr er omfattet
af Jyske Lov. Jeg tvivler stærkt på at det var almindeligt at have dyrene
inde dengang, medmindre man selvfølgelig havde et hus med stald i den ene
ende, hunde og katte havde man for at jage mus og rotter, så de var nok ikke
bundet eller spærret inde i stuen.
Men derfor har du da alligevel ret i at man bør sikre sig at ikke ens
kæledyr generer andre, men altså at spærre en kat inde er squ synd for den
hvis den har været vant til at færdes frit.

Det jeg reflekterede på tidligere var at fordi man har sin kat til at gå løs
skal finde sig i en mår i stuen!! Der er INGEN sammenhæng mellem kat og mår
overhovedet (ud over kattelemmen).

Jeg har tidligere hørt at man kunne skræmme rovdyr bort ved at lade en radio
køre hele tiden, men om det virker på denne satan ved jeg ikke, det er dog
et forsøg værd der ikke koster noget særligt og ikke skader nogen.

Kasper Thor

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-02 11:59

"Kasper Thor Larsen" <k2r@larsenDELETETHISSPAMFILTER.dk> writes:

> [...]
> hverken hunde, katte, skildpadder, undulater eller andre kæledyr er omfattet

Det er ikke lykkedes mig at finde Jydske Lov, men jeg tror at hunde
har været inkluderet i mængden "husdyr". Til gengæld kan jeg fortælle
hvad der gælder idag:

Lov om mark- og vejfred.

§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på
sit eget.

Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab,
og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og
ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger
moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.

§ 5. Enhver er berettiget til selv at optage eller lade optage
fremmede husdyr, som uden hjemmel færdes løse på hans grund.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund,
forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14, Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret
sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i
forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan
advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske
gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når
dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for
person eller ejendom.

[lov slut]

Sådan lyder loven i dag, så må man jo selv gøre op med sig selv om ens
kat skal rende løs rundt. Hvis katten prøver at angribe en perlehøne i
min have, har jeg faktisk ret til at dræbe katten. Det samme gælder
hvis min løse hund virker som om den vil angribe naboen der ligger og
tager sol.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Preben Andersen

Dato : 26-08-02 14:16

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
> [...]
> min have, har jeg faktisk ret til at dræbe katten. Det samme gælder
> hvis min løse hund virker som om den vil angribe naboen der ligger og

Hvem vil du så dræbe? Naboen, katten eller hunden?

mvh
Preben

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-02 14:18

"Preben Andersen" <pran@privat.dk> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message
>
> Hvem vil du så dræbe? Naboen, katten eller hunden?

Det er meget simpelt, jeg kan ikke engang slå en edderkop ihjel, så
mon ikke de alle sammen får lov til at leve? :)

Fra : Marlene

Dato : 26-08-02 14:58

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:u8z2thomx.fsf@trinekc.dk...
> [...]
>
> § 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund,
> forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

Snip...

Ha, ha, jeg skulle vist vise min nabo den lov (deres høns og katte render
herovre hele tiden.......). Hønsene har vi båret hjem til deres hønsegård om
og om igen, og de, vores naboer, formår da også at holde dem inde nu, men vi
har da fået to høns derfra, fordi hønsene bare _ikke_ ville være derovre.
Den sidste gik igennem snestorm (høns hader sne), fordi den ville over til
os....... Vi er kun glade for det, for vi elsker hønsene..... Men uanset
hvad, så skal man simpelthen reagere, når ens dyr går ved naboen og ikke
virke ligeglad (sådan er det her!). Vi kunne jo ligeså godt være
dyremishandlere, der bare ikke ville finde sig i det.........

Mvh. Marlene.

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 26-08-02 21:20

Hvis katten prøver at angribe en perlehøne i
> min have, har jeg faktisk ret til at dræbe katten. Det samme gælder
> hvis min løse hund virker som om den vil angribe naboen der ligger og
> tager sol.

Det er fanme ikke rimeligt! Hvorfor dræbe katten hvis det er hunden der er
bidsk ;*) Skyd hunden istedet!

Kasper Thor

Fra : SB

Dato : 25-08-02 11:13

"Mogens" <moveng@portalen.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Katten er vant til at færdes frit og ville gå amok hvis
> den skulle være spærret inde alene så længe.

Hvorfor ikke købe en mårfælde, og så fage kræet. Man kan også ringe til en
skadedyrsbekæmper, de har gerne mårfælder, men det er selvfølgelig ikke
gratis.
Ellers fang den selv, det skulle vel være muligt at sætte en fælde sammen
selv.
Har han Falck abb. kommer de så vidt jeg husker og sætter en fælde op
gratis.

Søren

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 25-08-02 11:29

On Sun, 25 Aug 2002 11:16:00 +0200, "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote:

>Det kan være en undsluppen mink.
>Det er surt når folk ikke kan passe på deres husdyr.

Ja, ja - uheld sker jo - og er det en mink, så kan den meget vel være "befriet"
af dyrernes befrielsesfront.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-08-02 18:44

wrote:

>Dyret må være halvt-tamt, det ville en mår aldrig gøre.
>Det kan være en undsluppen mink.

En mink som slipper ud fra en minkfarm er ikke specielt tam - jeg tror
aldrig den ville gå ind i et hus hvis der er folk til stede.

Til gengæld er der folk rundt om i landet som holder ildere som husdyr -
mon ikke det er sådan en? Den lader jo til at være bekendt med
mennesker.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Preben Andersen

Dato : 25-08-02 11:53

"Mogens" <moveng@portalen.no> wrote in message
> Hej
>
> Min gamle far har fået et problem. Den sidste tid har han

[cut]

Jeg mener man kan låne en fælde hos Falck, eller måske hos kommunen.
mvh
Preben

Fra : Mogens

Dato : 25-08-02 12:16

On Sun, 25 Aug 2002 12:52:32 +0200, "Preben Andersen" <pran@privat.dk>
wrote:

>Jeg mener man kan låne en fælde hos Falck, eller måske hos kommunen.

Ved du om det er en fælde som fanger dyret levende ?

Min far er af den type som ikke engang klasker en
edderkop eller en flue.

mvh Mogens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-08-02 12:16

Mogens <moveng@portalen.no> writes:

> Ved du om det er en fælde som fanger dyret levende ?

Den fanger dyret levende, så kan man sætte det ud igen et stykke fra
bopælen. Man skal så bare sørge for ikke at tage på 14 dages ferie når
man sætter den op.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-08-02 14:44

Trine Kornum Christiansen skriver:

> Den fanger dyret levende, så kan man sætte det ud igen et stykke fra
> bopælen. Man skal så bare sørge for ikke at tage på 14 dages ferie når
> man sætter den op.

Hvis det er en mink så skal den s.... ikke ud i naturen igen, da!! Så skal
den aflives. Mink er ikke hjemmehørende i Danmark og er faunaforurening af
værste skuffe. Så afliv den, flå den og gem skindet. Måske smager kødet
endda godt i en god flødesøvs eller stegt og serveret som vildt.

Dø, det skal den i hvert fald, hvis det er en mink - den æder alle havens
fugle.

NS

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-08-02 14:48

Niels Skaaning <niels_skaaning@hotmail.com> writes:

> Trine Kornum Christiansen skriver:
>
> Hvis det er en mink så skal den s.... ikke ud i naturen igen, da!! Så skal
> den aflives.

Nu kom minken først ind i debatten efter at jeg havde skrevet
ovenstående svar. En mår hører til i naturen og bør derfor også sættes
ud igen.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-08-02 15:11

Trine Kornum Christiansen skriver:

> Nu kom minken først ind i debatten efter at jeg havde skrevet
> ovenstående svar. En mår hører til i naturen og bør derfor også sættes
> ud igen.

Jeg ved det. Det var også derfor jeg sagde, at den skulle aflives, hvis det var
en mink.

NS

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-08-02 15:16

On Sun, 25 Aug 2002 15:44:17 +0200, Niels Skaaning
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>Hvis det er en mink så skal den s.... ikke ud i naturen igen, da!! Så skal
>den aflives. Mink er ikke hjemmehørende i Danmark og er faunaforurening af
>værste skuffe.

Det gælder da også katten.

--
Jens

I am going to live forever, or die trying!

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-08-02 15:58

Jens Petersen skriver:

> Det gælder da også katten.

Ja, men smager de også godt?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-08-02 16:15

Niels Skaaning <niels_skaaning@hotmail.com> writes:

> Jens Petersen skriver:

> Ja, men smager de også godt?

Som udgangspunkt smager rovdyr ikke godt. Rovdyr bliver jaget for
deres pels og planteædere for deres kød. Så hvis du endelig skal
noget, så skal du prøve at sælge pelsen og købe et par dådyrbøffer i
stedet for. Det smager i hvert fald godt.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-08-02 16:50

> [...]

> noget, så skal du prøve at sælge pelsen og købe et par dådyrbøffer i
> stedet for. Det smager i hvert fald godt.

Ja, det har du da egentlig ret i. Jeg mindes heller ikke at have hørt om,
at man spiser rovdyr. Dog spiser man da i Østen både hunde og katte.
--
NS

Fra : Jens Petersen

Dato : 25-08-02 21:02

On Sun, 25 Aug 2002 17:50:25 +0200, Niels Skaaning
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>Ja, det har du da egentlig ret i. Jeg mindes heller ikke at have hørt om,
>at man spiser rovdyr. Dog spiser man da i Østen både hunde og katte.

Det er sikkert dyr der er opdrættet til formålet. Jeg tror ikke de
spiser vildtlevende hunde og katte der har levet af affald.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-02 22:25

Jens Petersen <jp@c.dk> skrev i en

> Det er sikkert dyr der er opdrættet til formålet. Jeg tror ikke de
> spiser vildtlevende hunde og katte der har levet af affald.
>
> --
> Jens

De spiser stort set alt hvad de kan få fat i af hunde og katte. Og de har
verdens mest bestialske forhold til hvad det vil sige at aflive dyr! Jeg
bliver helt utilpas bare af at tænke på det.

At dyr lever af 'affald' vil næppe ændre på smagen, men jeg spiser nu ikke
med alligevel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Petersen

Dato : 26-08-02 21:17

On Sun, 25 Aug 2002 23:25:18 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>De spiser stort set alt hvad de kan få fat i af hunde og katte. Og de har
>verdens mest bestialske forhold til hvad det vil sige at aflive dyr! Jeg
>bliver helt utilpas bare af at tænke på det.

Ja YDRRK!

>At dyr lever af 'affald' vil næppe ændre på smagen, men jeg spiser nu ikke
>med alligevel.

Jeg tænker bare på at svin ikke må fodres med fiskeaffald og lignende
snadder i en tid inden de skal slagtes, for ikke at de skal smage af
det.

--
Jens

Drive slower than your guardian angel can fly.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-08-02 22:31

> Jeg tænker bare på at svin ikke må fodres med fiskeaffald og lignende
> snadder i en tid inden de skal slagtes, for ikke at de skal smage af
> [...]

Jovist man er det man spiser -(fed)
Men blandingsmisbrug vil ikke kunne registreres, endvidere vil en vildkat
især leve af mus og andet levende, med mindre området tilbyder meget
lettilgængelig fastfood.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 25-08-02 15:16

On Sun, 25 Aug 2002 15:44:17 +0200, Niels Skaaning
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>Hvis det er en mink så skal den s.... ikke ud i naturen igen, da!!

Jeg aner ikke om det er en mink, mår, ilder eller hvad pokker
det ellers måtte være. Jeg har ikke selv set dyret, men kun
fået det beskrevet som værende langt, lavt, brunligt og med
et lille spidst hovede. ( nej, det er ikke en rotte )

Desuden er manden altså helt fanatisk med hensyn til at
aflive dyr. Han kan ikke engang klaske en flue, så bare
det at nævne muligheden for at slå kræet ihjel vil være
nok til at sende ham i koma.

mvh Mogens

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 25-08-02 15:33

Mogens <moveng@portalen.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bcphmuk85d30fltm6h0lti4i6k2r19umlo@4ax.com...

> [...]
> aflive dyr. Han kan ikke engang klaske en flue, så bare
> det at nævne muligheden for at slå kræet ihjel vil være

Hej Mogens

Jeg kan sagtens forstå din far og ville altså som andre har foreslået tale
med Falck om problemet, så den kan fanges levende og køres et andet sted
hen, måske er der en zoo, der vil have den alt efter, hvad det er for et
dyr.
Han kan også ringe til Dyrenes Værn, jeg ved godt det ikke er direkte deres
område, men de ved garanteret, hvem man skal have fat i. Det samme gør
politiet.
Held og lykke!
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Marlene

Dato : 26-08-02 09:28

Vagn Torup & Rikke Bachmann <vagntorup@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ZS5a9.59$XY.1311@news.get2net.dk...

> [...]
deres
> område, men de ved garanteret, hvem man skal have fat i. Det samme gør

Ja, jeg forstår også Mogens´ far - har det selv på samme måde. Dyret kan jo
ikke gøre for det, men derfor skal der naturligvis gøres noget. Og ja, han
kan ringe til Dyrenes Værn eller Dansk Dyreværn. Dansk Dyreværn Århus tager
da alle mulige dyr ind og prøver at finde et hjem til det (hvis det er
tamdyr, hvilket det jo tyder på her).

Mvh. Marlene.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 25-08-02 15:57

Mogens skriver:

> [...]
> fået det beskrevet som værende langt, lavt, brunligt og med
> et lille spidst hovede. ( nej, det er ikke en rotte )

Hvis det er brunligt så er det nok ikke en mink. Mink er ret store (op
til 60 c lange) , er sorte eller meget mørkebrune og har en ret stor,
let busket hale.

> Desuden er manden altså helt fanatisk med hensyn til at
> aflive dyr. Han kan ikke engang klaske en flue, så bare
> det at nævne muligheden for at slå kræet ihjel vil være
> nok til at sende ham i koma.

De er nogle blodtørstige sataner, der kun venter på, at en uskyldig
lille sangfugl skal komme inden for dens rækkevidde. Vilde katte skal
iøvrigt også aflives, hvis man kan komme afsted med det.

NS

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 25-08-02 19:02

<snip>
> Vilde katte skal
> iøvrigt også aflives, hvis man kan komme afsted med det.

<snip>
Det bedste man kan gøre med vilde katte er at ringe til kattens værn, så
kommer de og fanger dem. Hvis der ikke er andre katte i området vil de så
blive kastreret/steriliseret og sat ud igen. De er faktisk en vigtig brik i
bekæmpelsen af en lang række skadedyr.
At aflive katte o.lign. mener jeg er et job for "profesionelle" da det er de
færreste der ligger inde med udstyret til den slags opgaver. Og selvom dyret
er vildt fortjener det stadigvæk at blive aflivet på en human måde.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-08-02 22:33

Niels Skaaning <niels_skaaning@hotmail.com> skrev
> [...]
> lille sangfugl skal komme inden for dens rækkevidde. Vilde katte skal
> iøvrigt også aflives, hvis man kan komme afsted med det.

Lidt zoologi: Mink findes i alle farver, og de har en forholdsvis kort hale.
Mår, derimod, har en lang busket hale.
Dyret vil være let at få til at gå i en levendefangst-fælde med den adfærd.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-08-02 09:26

> [...]

> madskål og gemmer sig så under møblerne i et par timer
> inden den forsvinder igen. Dette sker altså mens min far

I Harald Nyborg kan man købe en mårfælde. Den koster 199,-, fanger
måren levende, så I kan bare sætte den ud et eller andet sted langt
væk, når I har fanget den.

Bare sørg for at det ikke bliver katten der bliver fanget. :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-08-02 09:27

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> I Harald Nyborg kan man købe en mårfælde. Den koster 199,-, fanger
> måren levende, så I kan bare sætte den ud et eller andet sted langt
> væk, når I har fanget den.

Den kan ses på side 36 i det nyeste katalog.

Fra : Mogens

Dato : 27-08-02 09:40

On 27 Aug 2002 10:26:28 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>I Harald Nyborg kan man købe en mårfælde. Den koster 199,-, fanger
>måren levende, så I kan bare sætte den ud et eller andet sted langt
>væk, når I har fanget den.

Tak for oplysningen. Det vil jeg straks lade gå videre til den gamle.

>Bare sørg for at det ikke bliver katten der bliver fanget. :)

Tjae, men når bare den bliver fanget levende er det vel
ikke så galt. Den bliver måske lidt knotten, men det går
nok over.

mvh Mogens

Fra : Mogens

Dato : 28-08-02 15:25

<news@trinekc.dk> wrote:

>I Harald Nyborg kan man købe en mårfælde. Den koster 199,-, fanger
>måren levende, så I kan bare sætte den ud et eller andet sted langt
>væk, når I har fanget den.

Hej igen

Det lykkedes. Fælden blev købt og måren
blev fanget her til morgen og transporteret et
godt stykke væk inden den blev sluppet fri.

Tak til alle for de gode råd

mvh Mogens

Fra : Niels Skaaning

Dato : 28-08-02 16:01

Mogens skriver:

> Hej igen
>
> Det lykkedes. Fælden blev købt og måren
> blev fanget her til morgen og transporteret et
> godt stykke væk inden den blev sluppet fri.

Var det så en mår? Hvordan så den ud?

NS

Fra : Mogens

Dato : 28-08-02 16:49

On Wed, 28 Aug 2002 17:00:38 +0200, Niels Skaaning
<niels_skaaning@hotmail.com> wrote:

>Var det så en mår? Hvordan så den ud?

Desværre har jeg ikke selv haft mulighed for at
se dyret da min far og jeg bor temmelig langt
fra hinanden. Jeg har kun talt med ham i
telefonen og ud fra hans beskrivelse var det
enten en husmår eller en ilder. Ca 40 cm lang,
mørk brun eller rødbrun med en ret lang, let
busket hale. Nu er zoologi ikke lige min stærke
side, så jeg kan nok ikke komme det nærmere.

mvh Mogens

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-08-02 22:48

> [...]
> mørk brun eller rødbrun med en ret lang, let
> busket hale. Nu er zoologi ikke lige min stærke
> side, så jeg kan nok ikke komme det nærmere.

Jamen så er ilder udelukket, da den har det som mink: lidt beskeden hale.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mogens

Dato : 28-08-02 23:37

On Wed, 28 Aug 2002 23:47:58 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jamen så er ilder udelukket, da den har det som mink: lidt beskeden hale.

Muligvis. Ifølge Lademands Naturfører som er det eneste
jeg har at holde mig til er der ikke megen forskel på en husmår
og en ilder. Ilderen har mindre hale og har hvide tegninger i
ansigtet hvor måren har et hvidt bryst. Det må jeg jo så lige
spørge manden om næste gang jeg snakker med ham.

mvh Mogens

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 29-08-02 02:24

I artiklen <ptjqmus86pss52t0soood17p2ra83sjiei@4ax.com>,
skrev Mogens <moveng@portalen.no>:

> [...]
> ansigtet hvor måren har et hvidt bryst. Det må jeg jo så lige
> spørge manden om næste gang jeg snakker med ham.

Ilderen har små karakteristiske øren og farven er beskidtgrå, ikke brun eller
brunlig. Og som nævnt kort hale.

--
Helge.