Linoliekit i regn
Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 24-08-02 18:22

Nu har jeg været så aktiv at kitte mine vinduer om, den nederste halvdel,
igår og idag. Men nu begynder det jo at regne siger de. Der står at efter en
uge er der hinde på og efter 4 uger kan det males.
Skal jeg så dække det af på nogen måde eller gør det ikke noget ved kitten
??

hamselv herfra

Fra : Giro

Dato : 24-08-02 21:13

> Skal jeg så dække det af på nogen måde eller gør det ikke noget ved kitten
> ??
Med mindre dine tagnedløb ellre andet ligefren sender stråler ned på din nye
kitning kan den sagtens tåle almindligt regnvejr. (Men man kunne jo så
spørge, om almindeligt regnvejr i Danmark efterhånden må omdefineres ?)
Men nej, du behøver bestemt ikke at afdække af hensyn til regnbyger.
Kitten er oliebaseret, og olie afviser vand. Du har formentlig også skrå
kitfuger, så der er heller ingen muligheder for at vandet i længere tid står
på en helt vandret flade. Sov trygt !

Mvh

Bo

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 24-08-02 21:55

"Giro" <Please@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Med mindre dine tagnedløb
>vandret flade. Sov trygt !
> Mvh
> Bo

Phyuu, så går det jo ikke så galt.
Nu regner det jo dælme hårdt nogengange og vinden er i vest og det er
ruderne også
Meeeen hwa' skidt, jeg har snart æ taw å'et, så begynder jeg bare forfra
hvis det går helt galt.

Godnat og tak herfra

Fra : Giro

Dato : 24-08-02 22:07

> Meeeen hwa' skidt, jeg har snart æ taw å'et, så begynder jeg bare forfra
> hvis det går helt galt.

Men det gør det nok ikke med de nuværende vejrudsigter.

Sov godt

Mvh

Bo

Fra : Ivan

Dato : 25-08-02 10:04

Hej Tonny

Hvordan kittes et vindue??
Jeg har ikke prøvet før, men skal til det i kolonihaven og ville meget gerne
have lidt begynder hjælp.

Hi
Ivan

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 25-08-02 10:28

"Ivan" <snubbisnuller@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Tonny
>
> Hvordan kittes et vindue??
> Jeg har ikke prøvet før, men skal til det i kolonihaven og ville meget
gerne
> have lidt begynder hjælp.
>
> Hi
> Ivan

Hæi do

Jeg fjernede alt det løse kit og så fik det en tur af en "stålbørste" på en
boremaskine. Jeg gjorde vinduesrammerne rene samtidig. Havde købt noget
knastlak, så det grundede jeg med.
Tog en kniv, som der stod, og så prøvede jeg bare at få det nye til at ligne
det gamle. Pressede det ned så godt jeg nu kunne så alle små huller osv.
blev fyldt.
Og så skal det vist bare sidde i 4 uger før det kan males. Maler med
Alkydmaling, tror jeg det hedder. Maler du med linoliemaling kan du vist
male det med det vuns.
Du kan også tjekke her: http://www.raadvad.dk/old/4_0/4_1/4_1_3.html
Eller her: http://www.akantus-maler.dk/linoliemaling.htm
Og hvis fuglene begynder at spise kittet, så ser her:
http://www.dr.dk/leth/raad_sider/raad_gl_uds/030400.htm

Det skulle vist være wældigt at lave alt med Linolieting, men det opdagede
jeg jo først efter at jeg havde malet de to første gange Når den tid
kommer at det hele falder af igen, så tror jeg at jeg gør det med linolie.
Mangler stadig to vinduer, men jeg ved ikke liiiige om jeg bare køber to
nye............ i træ. De vender mod vest og der er sol på det halve af
dagen når der ellers er sol. Og det er også der regnen for det meste kommer
fra

hamselv herfra

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-08-02 10:47

Ivan wrote:

> Hvordan kittes et vindue??
> Jeg har ikke prøvet før, men skal til det i kolonihaven og ville
> meget gerne have lidt begynder hjælp.

Jeg har tidligere skiftet en del ruder som var kittede. Her er hvordan
jeg gjorde:

1. Al glas, gammel kit og trådstifter fjernes
2. Falsen renses af til bart træ uden at det flosser
3. Falsen grundes: dengang brugte jeg alkydmaling, i dag ville jeg bruge
linoliemaling
4. En portion linoliekit arbejdes igennem pr. håndkraft så det er
håndvarmt og smidigt
5. En tynd pølse af kit lægges i falsen på de flader som vender mod
glasset; mængden skal være sådan at når glasset trykkes fast, bliver
kittykkelsen ca. 1 mm og overskydende kit trykkes ud i begge sider
6. Ruden af 2 mm vinduesglas trykkes forsigtigt fast og det kontrolleres
at kitmængden overalt er tilstrækkelig
7. For at fastholde ruden slås forsigtigt trådstifter i to steder på
hver side, i større ruder flere; stifterne må ikke trykke så hårdt mod
glasset at kanterne springer itu
8. Falsens forside udfyldes med kit ved hjælp af en kittekniv, kitten
skal presses helt i bund, og overfladen glattes; kitfyldningen skal
mindst gå op til rammens indvendige kant, så forsiden får en passende
stejl vinkel (afløb for vand)
9. Falsens inderside skrabes ren for kit som er trykket ud mellem ramme
og rude og glattes.

Det er lettest at tage vinduet ud og arbejde på et solidt bord. Pas på
når du monterer vinduet igen, for man kommer let til at gribe om rammen
med fingerspidserne lige i den bløde kitfals, og så er det pæne arbejde
ødelagt.

Efter en uge er kittens overflade tørret, og efter yderligere tre-fire
uger kan kitten overmales, igen helst med linoliemaling, ca. 2 mm ud på
ruden. Så beskyttes kitten bedst muligt mod vejrliget.

--
Venlig hilsen Erik Olsen
http://hjem.get2net.dk/erik_olsen/

Fra : Jørgen

Dato : 25-08-02 12:32

Der sker ingen skade. du behøver ikke vente en ug med at male over

jeg håber du huskede at lukke kitfalsen med noget maling inden du kittede.

linolie kit består af vand og kridt som er æltet til en tyk dej.

Hvis vinduet er rå, det vil sige trænger til maling vil fernissen trække ud
af kittet og ind i træt, derved liver kittet meget svagere og vil efter en
tid drysse og se ud som noget hvidt
hilsen en gammel maler

"Tonny Eskesen(DKMC)" <hamselv@sletdette-brammingnet.dk> skrev i en
meddelelse news:ak8ff7$f2m$1@sunsite.dk...

Fra : Tonny Eskesen\(DKMC\~

Dato : 25-08-02 13:13

"Jørgen" <jso@c.dk> skrev i en meddelelse
> Der sker ingen skade. du behøver ikke vente en ug med at male over
>
> jeg håber du huskede at lukke kitfalsen med noget maling inden du kittede.

Hæi do

Det fik noget knastlak, det er hvad jeg har gjort af grunding.
Men så kan jeg jo godt give den lidt maling i løbet af ugen så.
Så er jeg også færdig med det

hamselv herfra

Fra : Jørgen

Dato : 25-08-02 20:59

det kan du sagtens, men næste gang skal du ikke give schellak. det bruges
kun til knaster, på nyt og råt træ,
og er får svært at male med.

den bedste fremgangsmåde er at skrabe alt det maling af som du kan , så skal
træet grundes med en grundingsolie alle steder hvor der er råt træ g andre
sugende steder, med et mug og svampe dræbende middel. Herefter skal træet
plettes herunder også kiltfalsen,. Der skal kittes og males 1 a 2 gange.
Hvis det ikke får grundingsolie, vil træet rådne hvis du bruger plastmaling
selvom det er til udvendig brug

"Tonny Eskesen(DKMC)" <hamselv@sletdette-brammingnet.dk> skrev i en
meddelelse news:akahmj$41t$1@sunsite.dk...

Fra : arkitekten

Dato : 25-08-02 22:27

"Tonny Eskesen\(DKMC\)" skrev d. 24-08-02 18:22 dette indlæg :
> [...]
> uge er der hinde på og efter 4 uger kan det males.
> Skal jeg så dække det af på nogen måde eller gør det ikke noget ved

Jeg læste det med stålbørsten på boremaskinen. Lad være med det. Du
ødelægger træet og har svært ved at styre hvad og hvor du fjerner noget.
Jeg bruger selv et stemmejern som jeg trækker som en ziegelklinge, dvs.
lodret med bagsiden fremad.
Efter 3 dage kan du med forsigtighed godt male på kitten.
Hilsen Per, arkitekt.

http://www.kandu.dk/