Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon Powershot G2 og objektiver
Fra : Jakob Hansen

Dato : 22-08-02 21:43

Hejsa

Selvom jeg har læst diverse manualer, er jeg stadig i tvivl om hvilke
objektiver jeg kan sætte på min G2'er. Man kan hos Canon købe en konverter,
som skifter gevind størrelsen, og desuden købe diverse filtre og et par
objektiver.

Men .... kan man også købe "normale" objektiver og benytte på det? Hver gang
jeg læser beskrivelser ændrer jeg forståelse fra det ene til det andet. Hvis
I har erfaring med det, må I meget gerne kaste et par ord her - evt. nogle
objektiv modeller, som bare virker. Især kunne det være interessant at få
lidt mere tele linse på.

Jeg vil også meget gerne høre et par ord og erfaringer, hvis der er nogle
derude, som har prøvet G2'eren til UV-foto.

..... jeg er forresten nybegynder-amatørnisse, hvilket jo nok også bør få
lidt indflydelse på de svar der kommer.

Jakob

Fra : WE

Dato : 22-08-02 22:59

Man kan da ikke tage det eksisterende objektiv af, vel?

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 23-08-02 00:30

Næ, men man kan skrue den inderste metalring af og der få et gevind hvorpå
kan påmonteres div. linser.

Jeg er selv interesseret hvis nogen kender til at bruge objektiver m
G2'eren, er nogenlunde på samme bølgelængde som Jacob; Ved ik helt hvad der
funker til G2'eren, men har til tider opfattelsen at der kun kan bruges
specielle linser til det specifikke kamera. Er det usandt?

Venligst

William A. Husted, eaid.dk

Fra : Bo Jørgensen

Dato : 23-08-02 06:48

> [...]
> funker til G2'eren, men har til tider opfattelsen at der kun kan bruges
> specielle linser til det specifikke kamera. Er det usandt?

Jeg tror først og fremmest at det drejer sig om størrelsen på gevindet. Jeg
er også ude efter en zoomlinse og jeg fandt/fik dette tilbud:
http://l.improve.dk/?62

Men jeg har ikke rigtig hørt fra folk om kvaliteten af dette.
Prøv også http://www.haun.dk/index.php?mode=1&sid=4 her står der mange
nyttige oplysninger.
Jeg har købt en lensmate og nogle nærlinser samt et uv-filter. Et must!!

Opråb:
Alle folk med G1/G2 - lad os høre jeres erfaringer med div. linser.

Mit Galleri:
www.visuelweb.dk/galleri.htm

Min HP:
www.visuelweb.dk/bo.htm

Fra : Bo Kristensen

Dato : 23-08-02 07:32

"Bo Jørgensen" <bo@pc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Opråb:
> Alle folk med G1/G2 - lad os høre jeres erfaringer med div. linser.

http://www.ckcpower.com/newlens2.htm

Så er det bare at vente....

Oly B-300 får fine anmeldelser som tele-linseforsats, men er desværre umulig
at opdrive.

--
Bo Kristensen
AAAAAA - American Association Against Acronym Abuse Anonymous

Fra : Henrik Witting

Dato : 23-08-02 08:32

In article <N1c99.11030$ww6.1623377@news010.worldonline.dk>,
jbh@genieware.dk.spamoff says...
> [...]
> derude, som har prøvet G2'eren til UV-foto.
>
> .... jeg er forresten nybegynder-amatørnisse, hvilket jo nok også bør få

Ok, så går vi igang med en lille udredning... Jeg har selv et G2, som
jeg er vældig glad for (Som man siger hér i Jylland). Samtidig med købet
af kameraet købte jeg også konverteringslinsen og teleforsatsen. En
forklaring af begge følger:

Konverteringslinsen:
Dette stykke plastic skruer du på, som det er forklaret i manualen.
Derefter har du så mulighed for at installere alm. 58 mm. filtre samt de
tre forsatser, som Canon har lavet (Vist nok også mulighed for at
anvende uoriginale, men jeg er dig, indtil videre, svar skyldig). Du kan
ikke anvende almindelige/normale objektiver, kun forsatser til brug med
det almindelige objektiv. Udover teleforsatsen, har du mulighed for at
købe en vidvinkel- og makroforsats. Jeg har selv købt (udover
teleforsatsen) et pol-filter. Jeg snakkede med fotoforhandleren, som
mente det var det eneste nødvendige. F.eks. effekt-filtre m.m. kan gøres
i Photoshop i stedet.

Teleforsatsen:
Dette objektiv sætter du på konverteringslinsen. Herefter kan du starte
kameraet op på almindelig vis, du er blot kommet tættere på "målet" end
tidligere. Klik på nedenstående link, jeg har lige taget tre billeder,
som illustrerer forskellen.

Illustration af forskel: http://MegaPixel.dk/vis/album/634

Ang. brug af G2'eren under vand, så har jeg endnu ikke fået købt et uw-
hus. Ikelight laver et allertiders hus, men med den aktuelle dollar-
kurs, importmoms osv. kommer prisen i øjeblikket for uw-hus og ekstern
blitz op på ca. kr. 10.000,- Jeg købte netop G2'eren fordi jeg vil bruge
det til undervandsbilleder. Jeg er en passioneret dykker, så hurtigst
muligt vil jeg gerne have fat i et uw-hus.

Slutteligt lidt pral. Jeg skal til Sharm-el-sheik (Egypten) på onsdag,
hvor jeg regner med at tage G2'eren med (NATURLIGVIS!!!). Jeg var
dernede i oktober, hvor jeg så en fotoforhandler som udlejede uw-huse
til diverse SLR- og digitalkameraer. Hvis jeg kan finde et til G2'eren
lejer jeg det for en dag eller to... Billederne kommer på megapixel.dk
efter hjemkomst. En posting følger for de interesserede af
resultaterne...

Spørg igen, hvis jeg har ikke har forklaret det godt nok...

/Henrik

--
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸><((((º>

HENRIK WITTING

"Scuba Diving... another great activity
where your main goal is to not die" - Jerry Seinfeld

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 23-08-02 11:43

Jeg synes det var en fornem forklaring Henrik, takker meget...Har også selv
forelsket mig i Ikelites huse, men de er som du skriver møjdyre (I forhold
til mere primitive huse). Suk. Der skal man vist ha flere spir end hvad jeg
kan mønstre...

Venligst

William A. Husted, eaid.dk

Fra : Jakob Hansen

Dato : 25-08-02 10:35

"Jakob Hansen" <jbh@genieware.dk.spamoff> wrote in message
> Selvom jeg har læst diverse manualer, er jeg stadig i tvivl om hvilke
> objektiver jeg kan sætte på min G2'er.

Hej alle, og mange tak for svarene, det klargjorde det hele meget.

Og jeg glæder mig meget til at se billederne fra Egypten!

Jakob

Fra : Bent F.

Dato : 25-08-02 20:37

> "Jakob Hansen" <jbh@genieware.dk.spamoff> wrote in message