Tørrede tomater
Fra : ulla berring

Dato : 22-08-02 08:58

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan man selv tørrer sine tomater,
fordi vi har flere end vi kan nå at spise.

Fra : mcloud

Dato : 22-08-02 11:22

"ulla berring" skrev d. 22-08-02 08:58 dette indlæg :
> Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan man selv tørrer sine
tomater,
> fordi vi har flere end vi kan nå at spise.
>
> hej Ulla
jeg faldt lige over dette, god fornøjelse
mvh mcloud

Det danske klima er nok lidt for køligt til kun at forlade sig på, at
solen tørrer tomaterne helt.l Og det afgørende for at lave de
sol-tørrede tomater, er at alt vandet er tørret væk.

I kan evt lade tomatskiverne tørre i drivhuset, som jo udnytter
sol-varmen bedre - dækket af tynd gaze for at holde insekter væk.

Men I kan også "snyde" og tørre tomatskiverne ved svag varme i ovnen -
med lågen let åben, så væden kan fordampe.
Jeg vil tro 60-70 graders varme nogle timer kan gøre det, men prøv at
eksperimentere Jer frem. (Og skriv gerne tilbage om resultatet!)

I Italien ligger tomaterne ude mellem 3 dage og en uge alt efter, hvor
hurtigt væden fordamper. (Og de tages ind om aftenen, for at de ikke
suger fugt til sig i løbet af natten!)

Opbevaring "naturel"
Når skiverne er helt tørrede, kan de opbevares i lukkede glas (med
f.eks. laurbærblade eller tørret basilikum)i papir- eller stofposer på
et totalt tørt og mørkt sted

I olie
Hvis man vil opbevare de soltørrede tomater i glas med oliven-olie (en
god jomfru olivenolie!), er det en god ide at strø de friske tomater med
groft salt, når man ligger dem til tørre, og derefter fjerne salten
inden man konserverer tomaterne i olien.
Nogle skyller også de tørrede skiver i eddike, inden de kommer dem i
glas med olie.
Dæk skiverne helt med olie, og vent en dag med at lukke glasset, for
skiverne drikker olien, og der skal måske efterfyldes, inden glasset
lukkes.
Vent mindst 1 måned inden i tager hul på glassene.

http://www.kandu.dk/

Fra : ALLAN BOJSEN

Dato : 22-08-02 11:28

Kære Ulla,
Hvis du har fire tomater for mange, så send dem gerne til mig
Mvh. Allan

Fra : gotsaed

Dato : 22-08-02 11:57

> [...]
> fordi vi har flere end vi kan nå at spise.
> Hej Ulla du er heldig med vejret for det er netop solen man bruger og
derfor bliver de da osse mest lavet i syden.
sørg for de er godt modne, halver´tomaterne og læg dem med skåret side
op, ud i så stærk sol som muligt. Tomaterne skal være indtørrede og kan
så lægges i glas og overhældes med solsikkeolie. Lægger du samtidig
krydderurter i feks. basilikum oregano og lign.i olien kan du bruge både
tomaterne og olien til den dejligste pastasauce i den kolde tid. Hertil
en god flaske rødvin.

http://www.kandu.dk/

Fra : Hauge

Dato : 22-08-02 12:18

Hejsa

"ulla berring" <uwb@post.tele.dk> wrote in message
> Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan man selv tørrer sine tomater,
> fordi vi har flere end vi kan nå at spise.

Jeg vil så hermed i denne tråd, gerne spørge hvad grunden er til at man
tørrer dem, istedet for bare at fryse dem. Det virker for mig som spild at
man bruger tid på at tørre dem, når man alligevel spæder vand på dem for at
opbløde dem, når man skal bruge dem.
Forståeligt nok til export fra syden, for tørrede vejer jo ikke så meget som
"våde" gør.
Ok våde i fryseren fylder også, men skal man tørre dem i ovnen i flere
timer, og har man mange, skal man tørre dem af mange gange, det er dyrt, og
det kunne man have en fryser kørende i meget lang tid for, der så også kunne
bruges til at gemme alle de andre gode ting i

Mvh Hauge

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-08-02 18:41

"Hauge" <hauge@CUTtrutter.dk> wrote in message

> Jeg vil så hermed i denne tråd, gerne spørge hvad grunden er til at man
> tørrer dem, istedet for bare at fryse dem. Det virker for mig som spild at

Fordi en optøet meget våd tomat er umulig at bruge til det samme som en
soltørret - og i øvrigt smager helt anderledes.
Optøede halve tomater må være svære at bruge som snacks

vh
Jan

Fra : Hauge

Dato : 23-08-02 09:24

Hejsa

"Jan Bøgh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> Optøede halve tomater må være svære at bruge som snacks

Det tyder altså mest på, at man kun bruger tørrede tomater som snacks, og så
menes der at de smager anderledes, gør de også det i mad, altså efter
kogning?

Mvh Hauge

Fra : gotsaed

Dato : 23-08-02 10:38

"Hauge" skrev d. 23-08-02 09:24 dette indlæg :
> [...]
> kogning?
>
> Mvh Hauge
>
> Ja Hauge det gør de. tomater ændrer sig i smag på samme måde som
blommer blir til svedsker, man concentrere den gode smag. I stedet for
at indkoge en kødsauce i flere timer for at få den "rigtige" smag kan
man bruge tørrede tomater og/ eller concentreret pure´ men de smager
osse godt som snacks

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-08-02 17:17

"Hauge" <hauge@CUTtrutter.dk> wrote in message

> Det tyder altså mest på, at man kun bruger tørrede tomater som snacks, og

Det var nu ikke ligefrem det, jeg vil sige. Når jeg nævnte snacks var det
mest fordi jeg for mit indre øje kunne se de nysseligt klædte gæster kaste
sig over den gan smat, optøede tomater efter mit gæt må være.

> menes der at de smager anderledes, gør de også det i mad, altså efter
> kogning?

Ja, de smager helt anderledes. Jeg bruger ofte finthakkede tørrede tomater
som krydderi drysset oven på froskellige ting (sidst oven på noget grillet
fisk sammen med hakket ruccola og basilikum). Ligeledes bruges jeg dem ofte
i forbindelse med forskellige 'sommerprægede' gryderetter.

mvh
Jan

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 24-08-02 21:27

ulla berring <uwb@post.tele.dk> wrote:

> Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan man selv tørrer sine tomater,
> fordi vi har flere end vi kan nå at spise.

snittes i halve eller kvart
indermad og kerner fjernes
lægges til tørre hvor der er lunt og luften er tørt.
- dette kan være i øvn (75 C med luft eller lidt åben dør) eller
udenfor i solen og blæsten. Beskyt dem mod flyer med et myggenet eller
lignende.

I dag er der vejr til at tørre tomater.

hilsen
Sebastian