Kan I anbefale en god FileMaker bog?
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 21-08-02 19:40

Hejsa,

Jeg står overfor at skulle lave en rimelig kompleks - for mig altså -
FileMaker database, hvor der skal oprettes relationer, udføres
beregninger og udskrives pæne rapporter. Den skal bruges af en sælger
til at udregne tilbud.

Jeg er faktisk helt på bar bund i FileMaker, så jeg vil gerne købe en
bog for at lære det ordentligt, men også rimeligt hurtigt. Manualen er
ganske fin, men hvis nogen kender en rigtig god bog, som fører en
igennem FileMakers opbygning på en nem og hurtig måde.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-08-02 20:05

In article <1aa086fb.0208211039.71a0847b@posting.google.com>,
spam02@tdcadsl.dk (René Frej Nielsen) wrote:

> Manualen er ganske fin, men hvis nogen kender en rigtig god bog, som
> fører en igennem FileMakers opbygning på en nem og hurtig måde.

Jeg ved ikke med nem og hurtig, men denne
<http://makeashorterlink.com/?T28E12391> er ret god hvis du skal lave
noget avanceret.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-08-02 20:06

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in news:newsspam4-
F7F7B3.21043721082002@dtext.news.tele.dk:

> Jeg ved ikke med nem og hurtig, men denne
> <http://makeashorterlink.com/?T28E12391> er ret god hvis du skal lave
> noget avanceret.

Om det er avanceret ved jeg ikke rigtigt, men der skal ihvertfald være
nogle relationer mellem et par databaser. Jeg sag og arbejde med det i går,
og det gik da nogenlunde, men jeg har behov for noget lekture.

Findes der ikke en FileMaker for Dummies el. lign?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-08-02 20:30

In article <Xns9272D6A413E16spam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> og det gik da nogenlunde, men jeg har behov for noget lekture.
>
> Findes der ikke en FileMaker for Dummies el. lign?

Den bog jeg henviste til går ikke bare ud fra at man kender til alle de
dyre udtryk, men forklarer dem.
Ellers er der de der interaktive CD'ere fra fx lynda.com.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-08-02 22:10

> Den bog jeg henviste til går ikke bare ud fra at man kender til alle
> de dyre udtryk, men forklarer dem.

Det lyder jo meget godt. Dvs. at en computerkyndig, der er på bar bund i
FileMaker, er godt stillet med den bog?

> Ellers er der de der interaktive CD'ere fra fx lynda.com.

Er de gode? Jeg har aldrig prøvet dem...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-08-02 22:41

In article <Xns9272EBC2366ABspam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det lyder jo meget godt. Dvs. at en computerkyndig, der er på bar bund i
> FileMaker, er godt stillet med den bog?

Hvis du har manualen og den bog er du godt stillet. Eneste problem med
den, er at den kun har (svjh) FMP 4 med. Funktioner der er kommet til
efter det, gennemgår den altså ikke.

> Er de gode? Jeg har aldrig prøvet dem...

Jeg kan bedre lide en bog, det andet er sgu for langsommeligt. Men
"dummies" ville nok ikke være en helt forket betgnelse for dem.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-08-02 23:22

> Hvis du har manualen og den bog er du godt stillet. Eneste problem med
> den, er at den kun har (svjh) FMP 4 med. Funktioner der er kommet til
> efter det, gennemgår den altså ikke.

Det er lidt skidt, da kunden har en FileMaker 5.5.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-08-02 23:35

In article <Xns92733B2E2789spam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er lidt skidt, da kunden har en FileMaker 5.5.

Mjoe, men det er jo ikke sikkert du skal bruge nogen af de funktioner.

Hvis du fortæller lidt om hvad du skal gøre emd databasen, skal jeg se
om jeg kan finde nogen eksempler fra bogen der passer til formålet.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-08-02 01:03

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in news:newsspam4-
2EF228.00344123082002@dtext.news.tele.dk:

Der skal laves en masse beregninger, men det skal jeg nok finde ud af. Det
der nok bliver det største problem, vil være at koble to databaser sammen.
Jeg skal lave en kundedatabase, hvor alle kunder med data er indtastet, men
fra denne database skal man kunne se en liste over alle tilbud tilhørende
den aktuelle kunde. Disse tilbud er gemt i anden database. Sådan havde jeg
ihvertfald tænkt mig at opbygge det.

Jeg har prøvet at rode med relationerne, men kan ikke finde ud af det. Der
skal nok noget scripting til, men jeg behøver et eller andet at læse i, for
at få det til at virke.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 24-08-02 02:02

In article <Xns927414E37652Espam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
> [...]

> den aktuelle kunde. Disse tilbud er gemt i anden database. Sådan havde jeg

Så skal du nok kigge på portaler. Opret en tom database, eventuelt med
et lidt liret design, opret felter til kundedata og fyld dem med
relationer fra kundedatabasen. I samme database (altså den nye) opretter
du så en portal til at præsentere tilbuddene i. På den måde får du
præsenteret data fra en kunde sammen med alle de tilbud kunden har fået
på et datablad.

Jeg går ud fra at din fremgangsmåde er valgt fordi det samme tilbud kan
være givet til flere forskellige kunder.

> Jeg har prøvet at rode med relationerne, men kan ikke finde ud af det. Der
> skal nok noget scripting til, men jeg behøver et eller andet at læse i, for
> at få det til at virke.

Det burde ikke være nødvendigt med andet end manualen og den indbyggede
hjælp. Jeg kan ikke lige gennemskue hvad du vil bruge scripting til.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-08-02 11:22

> [...]
>
> Jeg går ud fra at din fremgangsmåde er valgt fordi det samme tilbud
> kan være givet til flere forskellige kunder.

Øhh nej... Det skal fungere på den måde, at hver kunde selvfølgelig har
sit eget kundenr. Når man så klikker på "Opret tilbud", så skal den
oprette et nyt tilbud i den anden database og bruge den aktuelle kundes
nr. Derved er det tilbud tilknyttet den kunde. Skal jeg ikke bruge et
script til det?

> Det burde ikke være nødvendigt med andet end manualen og den
> indbyggede hjælp. Jeg kan ikke lige gennemskue hvad du vil bruge
> scripting til.

Kunden har en anden FileMaker database til et andet firma og den
fungerer rigtigt godt, men har bare ikke de funktioner den nye skal
have. I den nuværende database er der et hav af script, så jeg gik ud
fra, at det var nødvendigt for at lave en "avanceret" databse med
relationer, hvor de forskellige databaser skal snakke sammen.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-08-02 00:03

In article <Xns92747DC764B5Espam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
> [...]

> oprette et nyt tilbud i den anden database og bruge den aktuelle kundes
> nr. Derved er det tilbud tilknyttet den kunde. Skal jeg ikke bruge et

Du vil gerne, ved et tryk på en knap, oprette en ny post i en anden
database og kopiere noget af indholdet fra den ene database med over i
den anden?

Den eneste måde jeg kan se det er muligt på, er ved at oprette
tilbudsfelterne i den ene database, oprette tilbuddet der og så lade
relationer oprette tilbuddet i den anden database. Ellers skal du
oprette tilbuddet i tilbudsdatabasen og lade den slå kundenummeret op
via firmanavnet.
Det ser ud til at der er en mulighed for at du kan gøre det du vil med
ævlescript, men jeg har ikke den store erfaring med at bruge det med FMP.

> [...]
> fra, at det var nødvendigt for at lave en "avanceret" databse med
> relationer, hvor de forskellige databaser skal snakke sammen.

Har du kigget på hvad de forskellige scrips gør? Scriptene kan jo bare
være knapfunktioner, der fx skifter layout.
Skal databasen til det andet firma dele data med den nye database?
Hvis ikke kan du jo bare tilføje de nye funktioner til en tom kopi af
den gamle database.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-08-02 00:49

Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote in news:newsspam4-
D3A21A.01025225082002@dtext.news.tele.dk:

> Du vil gerne, ved et tryk på en knap, oprette en ny post i en anden
> database og kopiere noget af indholdet fra den ene database med over i
> den anden?

Netop.

> [...]
> Det ser ud til at der er en mulighed for at du kan gøre det du vil med
> ævlescript, men jeg har ikke den store erfaring med at bruge det med FMP.

Den anden database jeg omtalte, bruger en portal til at vise tilbud
tilhørende den aktuelle kunde inde i kundedatabasen.

Jeg tror at de har brugt et script til at oprette et nyt tilbud direkte fra
kundedatabasen, men da jeg som sagt ikke rigtigt kender FMP, så kan jeg
ikke helt forstå scriptet, selvom det ikke er særligt langt.

> Har du kigget på hvad de forskellige scrips gør? Scriptene kan jo bare
> være knapfunktioner, der fx skifter layout.

Nogle af dem gør lige præcis dette.

> Skal databasen til det andet firma dele data med den nye database?
> Hvis ikke kan du jo bare tilføje de nye funktioner til en tom kopi af
> den gamle database.

De to databaser skal ikke dele data.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-08-02 01:13

In article <Xns92751275FFE9Bspam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Den anden database jeg omtalte, bruger en portal til at vise tilbud
> tilhørende den aktuelle kunde inde i kundedatabasen.

Det er måden at gøre det på, når du skal have flere forskellige kort ind
i en anden database.

> Jeg tror at de har brugt et script til at oprette et nyt tilbud direkte fra
> kundedatabasen, men da jeg som sagt ikke rigtigt kender FMP, så kan jeg
> ikke helt forstå scriptet, selvom det ikke er særligt langt.

Jeg ville da gerne se det script.

> De to databaser skal ikke dele data.

Kan du så kke bare bygge videre på den gamle database?

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-08-02 01:16

In article <newsspam4-FCEF80.02130225082002@dtext.news.tele.dk>,

> Det er måden at gøre det på, når du skal have flere forskellige kort ind
> i en anden database.

Der skulle naturligvis have stået "Det er måden at gøre det på, når du
skal have flere forskellige kort, fra en database, ind i et enkelt kort
i en anden database.".

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-08-02 13:51

> Det er måden at gøre det på, når du skal have flere forskellige kort
> ind i en anden database.

Ja, det havde jeg også forstået.

> Jeg ville da gerne se det script.

Hmm... så skal jeg ud til dem, da jeg ikke har en kopi af den database
herhjemme. Det kigger jeg lige på.

> Kan du så kke bare bygge videre på den gamle database?

Nej ikke rigtigt, for de har ikke det store til fælles. De har begge en
kundedatabase, men hele udregningsdelen mangler i den gamle database. Jeg
kunne selvfølgelig snuppe nogle ting derfra, men da jeg er rookie i FMP, så
ved jeg dårligt hvad der skal bruges.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-08-02 14:40

In article <Xns92759712ECFCBspam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
"René Frej Nielsen" <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Ja, det havde jeg også forstået.

Og så kalder du dig nybegynder?

> Hmm... så skal jeg ud til dem, da jeg ikke har en kopi af den database
> herhjemme. Det kigger jeg lige på.

Ok. Du ved at du kan importere scrips fra en database til en anden, ikke?

Du burde forresten kunne klare opgaven uden at skulle trykke på en knap.
Hvis du opretter en portal med relationer til tilbudsdatabasen, giver
relationerne lov til at oprette nye kort i tilbudsdatabasen, så burde du
bare kunne indtaste de relevante data i portalen og lade relationerne om
resten.
I portalen har du så vare, pris, rabat osv som indtastninger. Dette
bliver sammen med kundenummeret via relationer sendt til
tilbudsdatabasen, hvor diverse udregninger foregår. Når du indtaster det
nye tilbud i portalen, oprettes der et nyt kort i tilbudsdatabasen, hvor
der også er et felt der autogenerer et tilbudsnummer. Tilbudsnummer,
tilbudspris osv kommer så tilbage til hovedbasen via relationer.

Lyder det nogenlunde rigtigt?

> [...]
> kunne selvfølgelig snuppe nogle ting derfra, men da jeg er rookie i FMP, så

Jeg havde bare fået den opfattelse at det var småting der skulle ændres.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-08-02 15:47

> Og så kalder du dig nybegynder?

100% nybegynder, men jeg havde jo siddet og luret på deres eksisterende
database forleden. Der fandt jeg ud af, at de havde brugt en portal.

> Ok. Du ved at du kan importere scrips fra en database til en anden,
> ikke?

Næh..

Jeg vil dog også foretrække at kigge på de eksisterende scripts og lære
hvad de gør, da jeg så er sikker på ikke at få noget unødvendigt over i
"min" database.

> [...]
> tilbudsdatabasen, hvor der også er et felt der autogenerer et
> tilbudsnummer. Tilbudsnummer, tilbudspris osv kommer så tilbage til

Det lyder smart... Jeg havde dog tænkt mig, at der i kundedatabasen var
en knap, som førte en over i tilbudsdatabasen og automatisk oprettede et
nyt tilbud til den aktuelle kunde. Da der er rimeligt mange felter der
skal udfyldes (og et par dropdown-menuer, ugh!), vil det være smartets
(tror jeg da nok) at taste alt dette ind direkte i databasen. Jeg skal
så "bare" finde ud af, hvordan jeg får en knap i kundedatabasen til at
oprette et nyt kort i tilbudsdatabasen og påføre det rigtige kundenr.

> Jeg havde bare fået den opfattelse at det var småting der skulle
> ændres.

Desværre ikke. Den eksisterende database bruges til at lave tilbud for
et fotograf-firma, hvor den nye skal bruges til at udregne priser for
tryksager. Selve beregningerne skal nok volde mig en del besvær, da der
er mange variable...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 25-08-02 16:02

In article <Xns9275AACB31691spam02tdcadsldk@193.88.15.201>,
> [...]

> Jeg vil dog også foretrække at kigge på de eksisterende scripts og lære
> hvad de gør, da jeg så er sikker på ikke at få noget unødvendigt over i

Det er nok meget fornuftigt.

> [...]
> så "bare" finde ud af, hvordan jeg får en knap i kundedatabasen til at
> oprette et nyt kort i tilbudsdatabasen og påføre det rigtige kundenr.

Hvis du så omskriver min ide til at bare skrive tilbuddets "overskrift"
i portalen, vil dette oprette det nye kort i tilbudsdatabasen. Du kan så
men en knap åbne tilbudsdatabasen, hvor det netop oprettede kort vil
ligge til sidst i basen (kundenummer og overskrift vil være overført via
relationer).

> [...]
> et fotograf-firma, hvor den nye skal bruges til at udregne priser for
> tryksager. Selve beregningerne skal nok volde mig en del besvær, da der

Papir og blyant er en god ting i sådanne tilfælde.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-08-02 16:12

> [...]
> det netop oprettede kort vil ligge til sidst i basen (kundenummer og
> overskrift vil være overført via relationer).

Det er lige det med overførslen, altså relationerne, som jeg ikke har
forstået at bruge endnu. Men det kommer vel... heldigvis haster det ikke
supermeget.

Det har jeg også overvejet...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 21-08-02 21:42

> [...]

> ganske fin, men hvis nogen kender en rigtig god bog, som fører en
> igennem FileMakers opbygning på en nem og hurtig måde.

Jeg ved at MacBruger har en temmelig hardcore FileMaker undergruppe med
nogle yderst kompetente medlemmer.

finns-planet.dk

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-08-02 20:07

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote in

> Jeg ved at MacBruger har en temmelig hardcore FileMaker undergruppe med
> nogle yderst kompetente medlemmer.

Men jeg kan nok bare ikke nasse på dem...

> finns-planet.dk

Det kunne være, at jeg kan finde noget der. Tak for linket.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-08-02 20:09

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote in

> Men jeg kan nok bare ikke nasse på dem...

Et medlemsskab koster 150 pisk og så er der møde ca. hver måned med
hjemme opgaver og så videre.

> Det kunne være, at jeg kan finde noget der. Tak for linket.

Det kan du.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-08-02 22:11

> Et medlemsskab koster 150 pisk og så er der møde ca. hver måned med
> hjemme opgaver og så videre.

Hmm... jeg mener jeg er medlem af Macbruger... Kan ikke huske om jeg fik
betalt.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 22-08-02 22:51

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote in

> Hmm... jeg mener jeg er medlem af Macbruger... Kan ikke huske om jeg fik
> betalt.

Så kan du jo bare møde op hos Finn.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-08-02 09:13

spam02@tdcadsl.dk writes:

>Hmm... jeg mener jeg er medlem af Macbruger... Kan ikke huske om jeg fik
>betalt.
>
>--
>Mvh.
>René Frej Nielsen
Det tror jeg du har

Jeg tjekker lige og så sender jeg dig et svar

Hilsen Hanne
kasserer i macBruger

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 24-08-02 09:15

spam02@tdcadsl.dk writes:

>Det er lidt skidt, da kunden har en FileMaker 5.5.

Finn kører med det nyeste. Se på hjemmesiden, hvornår næste møde er.
Hilsen Hanne

Giv Enterpol gødning og lad den blive storblomstrende.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-08-02 11:18

"Hanne Hertzog" <hanne@enterpol.dk> wrote in

> Finn kører med det nyeste. Se på hjemmesiden, hvornår næste møde er.

Det vil jeg gøre. tak.

--
Mvh.
René Frej Nielsen