Mangosorbet
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-08-02 20:33

Hej

I går aftes prøvede jeg at lave mangosorbet. Jeg havde en godt moden
mango som jeg ikke ville få spist og så tænkte jeg at jeg lige så godt
kunne prøve.

Jeg brugte en opskrift med 1 blad husblas, 1/2 dl vand og 1 stor spsk
sukker. Mangoen blev blendet, husblassen udblød og derefter smeltet
sammen med vandet og sukkeren. Det blev blandet og fik et par gange
med blenderen inden det kom i en mug og i fryseren. Et par gange i
løbet af aftenen var jeg ude at røre rundt i det og lige smage på
det. Det smagte rigtig godt og man kunne mærke de små stykker
frugtkød.

Nu troede jeg jo så at det kunne tages ud af fryseren og spises i dag,
men det har slet ikke konsistens som en rigtig sorbet, men næsten som
en stor isterning. Jeg havde regnet med at det måtte være husblassen
som gjorde at masse ikke bare ville fryse som vand, men det virkede
altså ikke.

Så nu vil jeg bare lige høre:
Hvad gør husblassen i sorbet?
Bliver sorbeten som sorbet når den tør lidt op, i stedet for at være
en isklump?
Hvordan laver man en god sorbet uden en ismaskine?
Kan man lave en sorbet der bliver ved med at være som sorbet, også
selvom den ligger nogle dage i fryseren?

Jeg håber I kan hjælpe mig, for lige nu er jeg rigtig skuffet, jeg
havde sådan glædt mig til en gang mangosorbet.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Peter Fleinert

Dato : 19-08-02 22:09

Nu har jeg aldrig prøvet at lave mangosorbet, men det tyder på du har villet
lave en frugt-is da sorbet altid er tilføjet en form for spiritus og
Italiens marengs. Men for det hele ikke skal gå op i petitesser, tror ikke
at forholdet mellem vand og sukker har været korrekt. Desuden har jeg ikke
før set frugt-is opskrifter med Husblas.
Hvis jeg skulle begive mig i kast med en mango frugt-is, ville jeg gøre
følgende.
½ liter mangopurée blandes med ½ liter 30 (gradtegn) sukkersirup og saften
af 1 citron. Derefter skal det have en tur i maskinen. Nu har du ingen
maskine, derfor er det en god ide at røre i det mindst hvert kvarter, hav
derfor tålmodighed.
Sukkersirup 30(gradtegn) får du ved at koge 1 liter vand med 1400 g. sukker.
Frugt is kan desuden tilsættes flødeskum, men ikke mere end 1dl pr. liter.
Jeg håber jeg har kunnet hjælpe med et godt svar.
Venlig hilsen Peter.