Klinker?
Fra : ph

Dato : 19-08-02 09:32

Hej gruppe

Vi har temmeligt mange steder i huset hvor vi planlægger at lægge klinker,
både inden- og udendørs, så vi vil blive glade for at høre hvis der er nogen
der ligger inde med gode råd, og også meget gerne tips til gode forhandlere.

På vores trappe er der PT nogle røde uglaserede klinker som bliver meget
glatte når de er våde - hvad er alternativet?

mvh PH

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 19-08-02 13:07

On Mon, 19 Aug 2002 10:31:48 +0200, "ph" <ph@nowhere.dk> wrote:

>Vi har temmeligt mange steder i huset, hvor vi planlægger at lægge klinker,
>både inden- og udendørs, så vi vil blive glade for at høre, hvis der er nogen,
>der ligger inde med gode råd

Vi har klinker i over halvdelen af huset -> du skal ikke lægge dem,
hvis ikke du etablerer eller har gulvvarme (det har vi).
Men så er det også very nice...

Pas på med at købe den udgave med den "rå", ubehandlede overflade -
især hvis du vil lægge klinker i køkkenet. De er umulige at holde pæne
(fedtpletter, væltet mælk, osv.) - en bekendt er ved at "pille" 25 kvm
op i køkkenet, fordi klinkerne efter ganske få år er blevet grimme

Mvh...

Fra : ph

Dato : 19-08-02 13:20

> Vi har klinker i over halvdelen af huset -> du skal ikke lægge dem,
> hvis ikke du etablerer eller har gulvvarme (det har vi).
> Men så er det også very nice...

Tak - vi har allerede klinker i vores køkken og gang. Dem lagde min mand for
nogle år siden. De var temmeligt dyre, glaserede klinker, og de er da nemme
at holde rene, tilgengæld tåler de ikke at man taber ting på dem, som f.eks
knive eller glas, så springer der fliger af.
Lidt ærgeligt når vi havde købt nogle der skulle gå for at være ekstra
stærke.

Vi lagde ikke gulvvarme i dengang, og det har ikke været noget problem. Vi
har nemlig en beboet og derfor opvarmet kælder under, så gulvet bliver
aldrig koldt.

> [...]
> (fedtpletter, væltet mælk, osv.) - en bekendt er ved at "pille" 25 kvm
> op i køkkenet, fordi klinkerne efter ganske få år er blevet grimme

Denne gang er det i kælderen hvor vi skal lave kombineret grovkøkken og
vaskerum, og så er det udendørs på nogle trapper og en lille repos, og så i
køkkenet til den lejlighed der er i kælderen.

Tak for dine råd!

Er der nogen der har erfaringer med udendøs klinker?

mvh PH