Blommer og æbler
Fra : Ukendt

Dato : 18-08-02 16:41

Hej Gruppe

Jeg har masser af blommer og æbler i min have. Jeg savner opskrifter, så jeg
kan få glæde af frugterne i lang tid. Gerne marmelader....

Carina

--
http://www.soemandskoner.dk
- Vi savner unge folk, sømandskærester

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 20-08-02 06:07

"-Carina" <Svar til gruppen> skrev Gud hjælpe mig ...

> Jeg har masser af blommer og æbler i min have. Jeg savner opskrifter,
> så jeg kan få glæde af frugterne i lang tid. Gerne marmelader....

Jeg kan anbefale "Den Grønne Syltebog" ..enhver husmoders store drøm!
- Masser af marmelade-opskrifter mm. prøv.. www.toersleff.dk/
- eller 'Morten'.. http://opskrifter.sol.dk/search/index.jhtml

Udover blomme- og æblemarmelader, er en god æblekage altid en succes.

Eller fx som her ..en rigtig lækker (hurtig & nem) blommesoufflé..

Blommesoufflé:
4-6 pers.

3 tørre rundstykker (gerne fra Trianon, uden birkes!)
2½ dl mælk
750 g blommer
2 dl (170 g) sukker
70 g smør/margarine
4 æggeblommer
salt (gerne fra Det Døde Hav)
reven skal af ½ citron
2 cl blommebrændevin (gerne den jugoslaviske Slivovitz)
1¼ dl (75 g) mel
60 g mandler
4 æggehvider

Desuden:
2 spsk rasp
20 g smør

Skær rundstykkerne i ½ cm tykke skiver, der udblødes i lunken mælk.
Skyl blommerne, tør dem af og pil stenene ud. Drys dem med halvdelen af
sukkeret.
Rør smørret blødt i en skål. Tilsæt æggeblommer og sukker, lidt af
gangen. Rør citronskal, salt, blommebrændevin og det udblødte brød i.
Bland mel og malede mandler i dejen.
Pisk æggehviderne stive og vend dem forsigtigt i soufflé-dejen.
Smør et gratinfad og fyld knapt halvdelen af soufflémassen i. Læg
blommerne på og kom resten af dejen over.
Glat overfladen og drys den med rasp. Fordel smørret over i klatter.
Bag souffléen i ovnen ved 180° i ca. 1 time.
Server den straks (hu-hej!) ..ellers falder den sammen.

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Software mod myg, rotter og kakerlakker.
Ny kan man blive fri for sommerens myggeplage på en noget utraditionel
måde. Den thailandske computerprogrammør Saranyou Punyaratanabunbhu har
videreudviklet et stykke software, der generere højfrekvente lydbølger,
som nu ikke kun skræmmer myg, men også...
www.it-avisen.dk/nbnyhed.asp?id=3828&mid=15134&uid=342