Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Hvilken scannertype?
Fra : Claus Frølund

Dato : 17-08-02 12:05

Hej gruppe

Jeg går med tanker om at investere i en scanner, så de bedste af mine
billeder kan lagres, bearbejdes og udskrives.
Spørgsmålet er hvilken scannertype jeg bør vælge. Giver en god
flatbedscanner et lige så godt resultat som en filmscanner i samme
prisklasse? Grunden til spørgsmålet er at en flatbedscanner jo kan benyttes
til meget andet end lige billeder.

Claus

Fra : max

Dato : 17-08-02 12:08

> [...]
> flatbedscanner et lige så godt resultat som en filmscanner i samme
> prisklasse? Grunden til spørgsmålet er at en flatbedscanner jo kan benyttes

Det gør den næppe - hvilken prisklasse er du ude i..?
mvh max

Fra : Claus Frølund

Dato : 17-08-02 12:23

Jeg har bla. kígget på en Canon 900UF flatbed til ca. 2200 kr. og en Minolta
filmscanner til ca. 2700 kr.

Claus

Fra : max

Dato : 17-08-02 13:04

> Jeg har bla. kígget på en Canon 900UF flatbed til ca. 2200 kr. og en Minolta
> filmscanner til ca. 2700 kr.
>
> Claus

Den Canon scanner du nævner er ikke beskrevet på deres hjemmeside -
måske udgået...?? eller helt ny...? Men den har alm. USB 1,1 og det er
for langsomt.. Prøv at kigge på D1250U2F, den har alt det du skal bruge..
Incl den meget hurtigere USB 2,0 og Pci kort... 1700 kr...

Epson blir ofte rost og Perfection 2450 Photo er udstyret med både
USB 2.0 og Firewire, jeg tror den kan levere filmscanning på linie eller
bedre end Minoltaen og hurtigere... og lidt dyr 3300kr, hvis du har råd
er det den du skal ha' ellers vil Canon scanneren være udemærket..

Hva du end vælger SKAL den være udstyret med USB 2,0, Firewire eller
SCSI.. Opløsningen vil jeg påstå er mindre vigtig.. mvh max

Fra : Amund Johansen

Dato : 17-08-02 15:13

"Claus Frølund" <frolund@mail.tele.dk> wrote in

> [...]
> prisklasse? Grunden til spørgsmålet er at en flatbedscanner jo kan
> benyttes til meget andet end lige billeder.

   Hei,
flatbedscannere gir på ingen måte samme resultat som en filmscanner.
Selv ikke en dyr med "diaslomme" kan måle seg med en "enkel" filmscanner.

mvh
Amund Johansen
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : max

Dato : 17-08-02 15:30

> [...]
> flatbedscannere gir på ingen måte samme resultat som en filmscanner.
> Selv ikke en dyr med "diaslomme" kan måle seg med en "enkel" filmscanner.

Hei Amund,

Du lyder som om du har tjeck på det, kender du den Minolta
scanner han henviser til - det lyder jo dejligt billigt..??
mvh max

Fra : Amund Johansen

Dato : 17-08-02 17:02

"max" <maxarte@hotmail.com> wrote in

> Hei Amund,
>
> Du lyder som om du har tjeck på det, kender du den Minolta
> scanner han henviser til - det lyder jo dejligt billigt..??
> mvh max

   Hei,
det må være en flatbed med mulighet til å scanne film. Billigste
filmscanner er Dimage Scan Dual II til 3500 SEK hos Scandinavian Photo.
Den er meget bra, ikke minst til den prisen. Det er få andre produsenter
som byr på det samme til den prisen.

mvh
Amund

Fra : Claus Frølund

Dato : 18-08-02 11:52

Hej
Minolta Dimage Scan Dual II koster 372 euro hos www.technikdirekt.de
Problemet er bare at den kun kan scanne film. Jeg håbede at en
flatbedscanner kunne levere et næsten ligeså hæderligt resultat. Jeg har
brug for at lave forstørrelser i op til A4, men jeg har også brug for at
scanne andre ting i ny og næ.
Er der nogen der kan ligge et billede ind, der er scannet med en flatbed?

Claus

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 18-08-02 12:51

"Claus Frølund" <frolundFJERN@oncable.dk> wrote in news:3d5f7c50$0$27702
> [...]

> flatbedscanner kunne levere et næsten ligeså hæderligt resultat. Jeg har
> brug for at lave forstørrelser i op til A4, men jeg har også brug for at

Hvis du har plads, så er den bedste løsning set fra et kvalitetsmæssigt
sysnpunkt at købe Minolta'en og så en billig flatbed. Du kan få brugte
flatbeds i DBA til 100-200 kr. Derudover får du med en filmscanner,
hurtigere scanning og batchscanning (max det antal frames der kan sidde i
filmholderen).

Hvis du laver 80% foto og 20% andet ("i ny og næ" som du skriver) så køb
filmscanneren og en flatbed.

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP

Fra : max

Dato : 18-08-02 15:32

> [...]
> flatbeds i DBA til 100-200 kr. Derudover får du med en filmscanner,
> hurtigere scanning og batchscanning (max det antal frames der kan sidde i

Du får kun hurtig scanning (bach) hvis scanneren er udstyret med
USB 2.0 , SCSI eller Firewire... Men mon ikke de allesammen
har det...? Men jeg tror faktisk du får hurtigere og bedre resultat med
Epson scanneren end med en billig filmscanner.. Desuden, og det har du
ikke nævnt noget om det ved jeg godt, kan du scanne større negativer
og dias, 120 film og glasplader hvis der skulle ligge sådan nogle gamle
nogen på pulterkammeret.. mvh max

Fra : Amund Johansen

Dato : 18-08-02 20:14

> [...]
> ikke nævnt noget om det ved jeg godt, kan du scanne større negativer
> og dias, 120 film og glasplader hvis der skulle ligge sådan nogle gamle

   Batch-scanning har ingenting med hastighet å gjøre, det går på at
scanneren kan lese flere bilder etter hverandre uten at man manuelt mater
inn ett og ett bilde.

Jeg tror det skal være en h*elvetes god flatbed for å hamle opp med en
filmscanner !

mvh
Amund

Fra : max

Dato : 18-08-02 22:25

> [...]
> inn ett og ett bilde.
>
> Jeg tror det skal være en h*elvetes god flatbed for å hamle opp med en

Batch scanning har absolut noget med hastighed at gøre, da scanneren
som du rigtigt påpeger scanner billederne et efter et andet, så jo hurtigere
den kan scanne et billed, tjae - jo hurtigere kan den komme til at scanne
det næste billed... osv osv.. Epson scanneren som jeg ikke kender, men
som ifølge specs ser "helveds" god ud.. 48 bit, 3.3 D, 2400x4800 dpi..
Dias fortsats 10 x 22,5 cm - dvs den tager 3 strips 35mm film a gangen
Ingen filmscanner vil kunne følge med i batch scan, selv ikke min Coolscan
LS2000, der er en rimelig hurtig SCSI scanner.. Du kan ta et kig på epson
http://www.epson.co.uk/sohoprod/imaging/scanner/perf2450/spec.htm
og melde tilbage hvad du syns.. mvh max

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-08-02 07:51

> [...]
> 35mm film a gangen Ingen filmscanner vil kunne følge med i batch scan,
> selv ikke min Coolscan LS2000, der er en rimelig hurtig SCSI scanner..

Jeg har en Epson Perfection 1650 Photo som er forgængeren til 2450 modellen
og den er langt fra så hurtig som min Acer filmscanner - ikke mindst fordi
jeg skal skifte strimmel minimum dobbelt så tit- Aceren tager 6 frames ad
gangen. Hvis man får leveret sine film skåret med 4 frames, så skal man
skifte strimmel/justere strimmel 2 gange for at scanne 4 frames.

Fra : max

Dato : 19-08-02 07:57

> [...]
> gangen. Hvis man får leveret sine film skåret med 4 frames, så skal man
> skifte strimmel/justere strimmel 2 gange for at scanne 4 frames.

Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener.. 2450ern tar 3 strips a 5-6
frames, det må da logisk set gå hurtigt...? dias modul 10x22,5cm
mvh max

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-08-02 10:42

"max" <maxartz@hotmail.com> wrote in

> Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener.. 2450ern tar 3 strips a 5-6
> frames, det må da logisk set gå hurtigt...? dias modul 10x22,5cm

Sorry - jeg sammenlignede med 1650'erne uden at have set nærmere på
2450'eren. 1650'eren kan kun tage 1 strimmel á 3 eller 4 frames ad gangen..

Fra : Amund Johansen

Dato : 19-08-02 18:13

> [...]

> 35mm film a gangen Ingen filmscanner vil kunne følge med i batch scan,
> selv ikke min Coolscan LS2000, der er en rimelig hurtig SCSI scanner..

   Klart, men "Du får kun hurtig scanning (bach) hvis scanneren er
udstyret med USB 2.0 , SCSI eller Firewire" er feil. Men dette blir
flisespikkeri, og det har jeg ikke lyst til !

Det er helt riktig at scanneren raskere er klar for neste bilde. Men vi
snakker litt om forskjellige ting - batch-scanning som ett og ett bilde
etter hverandre i en filmscanner og flere bilder på en gang i en
flatbedscanner.Men selv om Epson-scanneren har 2400x4800 dpi har den vel
ikke det på diaset ? Der har til og med min gamle CanoScan 2700F bedre
oppløsning - den gir 2700x2700 dpi på filmen / diaset.

mvh
Amund

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-08-02 07:47

"max" <maxarte@hotmail.com> wrote in news:icO79.6267$ww6.919973
@news010.worldonline.dk:

> Du får kun hurtig scanning (bach) hvis scanneren er udstyret med
> USB 2.0 , SCSI eller Firewire...

Batch scanning har intet at gøre med forbindelsestypen - det afhænger af din
software og hvor mange frames du kan lægge på scanningsarealet (flatbed)
eller i filmholderen (filmscanner).

På min Acer 2740S kan der være 6 frames pr strimmel i filmholderen, og med
Vuescan kan jeg sætte en strimmel i og trykke scan, så scannes alle 6 frames
i et hug uden at jeg behøver at gøre mere. Med en flatbed og samme software
er det mere besværligt, for der skal man lægge filmholderen eller
filmstrimmelen nøjagtig det samme sted, ellers kan du ikke bruge de samme
koordinater til indscanning.

> Men jeg tror faktisk du får hurtigere og bedre resultat med
> Epson scanneren end med en billig filmscanner..

...du har ganske, men Minoltaen har faktisk kostet omkring 5000 kr. for ikke
særlig lang tid siden. Den nuværende pris er ikke et udtryk for kvaliteten

Jeg er helt enig

Fra : max

Dato : 19-08-02 07:54

> Batch scanning har intet at gøre med forbindelsestypen - det afhænger af din
> software og hvor mange frames du kan lægge på scanningsarealet (flatbed)
> eller i filmholderen (filmscanner).

Som sædvanlig har jeg ikke udtrykt mig præcist nok - undskyld !
Alle former for scanning incl batch scanning vil forløbe hurtigere
med en hurtigere forbindelse, men det har også stor betydning at
man har rigelig RAM tilrådighed.. Når vi taler filmscanning taler
vi ofte Store filer.. Det kan vi vidst godt være enige om Kenneth..

> [...]
> er det mere besværligt, for der skal man lægge filmholderen eller
> filmstrimmelen nøjagtig det samme sted, ellers kan du ikke bruge de samme

Som sagt har jeg ikke prøvet Epson flatbedscanneren, så jeg kan ikke
udtale mig om softwaren, men vil - gætte - på man kan vælge hver enkel
frame og lave seperate indstillinger og så trykke batch...? Men det er
måske at forlange for meget..

> ..du har ganske, men Minoltaen har faktisk kostet omkring 5000 kr. for ikke
> særlig lang tid siden. Den nuværende pris er ikke et udtryk for kvaliteten

Udviklingen går hurtigt - Minolta laver en anden filmscanner (elite)der ser ud til at
have imponerende specs 4.4D 48bit etc etc.. Men den koster en del mere, som
jeg umiddelbart vil tro er det værd, den er stadig halv pris i forhold til Nikons 4000.
mvh max

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 19-08-02 10:48

> [...]
> man har rigelig RAM tilrådighed.. Når vi taler filmscanning taler
> vi ofte Store filer.. Det kan vi vidst godt være enige om Kenneth..

Yes Personligt er det ikke vigtigt for mig om scanneren bruger 2
minutter eller 4 minutter pr frame, så længe man bare kan sætte software til
at køre og så lave noget andet imens. Men der er helt klart en sammenhæng
mellem interface speed/RAM/CPU speed og scanningshastighed - det kan jeg
tydelig mærke efter at have opgraderet fra 500 mhz AMD/384 MB til 1.8
ghz/1GB

> [...]
> udtale mig om softwaren, men vil - gætte - på man kan vælge hver enkel
> frame og lave seperate indstillinger og så trykke batch...? Men det er

Jeg kan ikke huske det - det er længe siden at jeg har brugt den, for jeg
synes at Acer'en er hurtigere og bedre

Men ethvert valg af scanner afhænger af hvad man skal bruge den til. Jeg
scanner sjældent dokumenter og derudover bruger jeg min 600 DPI AGFA flatbed
med lyslåg til at lave kontaktark med. Så jeg bruger filmscanneren til det
meste..

Fra : Per Herholdt

Dato : 18-08-02 12:43

Claus Frølund wrote:
> [...]
> for at scanne andre ting i ny og næ.
> Er der nogen der kan ligge et billede ind, der er scannet med en

Du får nok bedre kvalitet med den ovennævnte scanner end den hp 4470c jeg
har, men du kan se et eksempel her.
http://megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=12117&kode=
Jeg tror det er på den optiske skarphed den må gi' op, der er masser af
pixels at gi' af på høj opløsning.
--
MVH Per

Fra : Peter_Gimm

Dato : 26-08-02 10:27

Problemet med Epson scanneren og andre flatbed scannere med dias i
låget, er at man mister en masse ved dias og negativ scanninger i gennem
glas ! F.eks. kan man ikke undgå newton ringe (små røde ringe/streger).

Man kan dog få større dias scannere med en skuffe til dias der ikke skal
scannes gennem glas.

Et andet problem med Epsons scannere er deres software - lever slet ikke
op til de ellers fine specifikationer.
-Jeg ville vælge en scanner med Silverfast, både når det drejer sig om
dias og flatbed !

Mvh
Peter

http://www.kandu.dk/