Trækbaseret spil
Fra : frank

Dato : 17-08-02 11:30

Hej
findes der andre stradegi spil som er Trækbaseret, jeg kender godt CIV og
CALL TO POWER

Frank

Fra : Frost

Dato : 17-08-02 14:09

"frank" <gitte.n@get2net.dk> wrote in message
> Hej.
> Findes der andre strategispil som er trækbaserede? Jeg kender godt CIV og
> CALL TO POWER.
>

> Frank

Alpha Centauri fra Firaxis er meget i samme stil, dog i et science fiction
miljø.

Fra : Remmen

Dato : 17-08-02 14:45

"frank" <gitte.n@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> findes der andre stradegi spil som er Trækbaseret, jeg kender godt CIV og
> CALL TO POWER

Hej,

War In Russia og War In the Pacific er både trækbaserede, gamle og gratis.
De kan downloades på Matrix Games hjemmeside. www.matrixgames.com

Lars

Fra : Buller

Dato : 17-08-02 15:01

Der er også Panzer General 1/2, Pacific General og Peoples General.

Kristian

Fra : Jacob

Dato : 17-08-02 16:46

> Der er også Panzer General 1/2, Pacific General og Peoples General.
>
> Kristian

Jeg kan i den grad anbefale Panzer General 2. Har tidligere anbefalet
spillet i gruppen så her kommer lovprisningen lige en gang til

Har brugt rigtig mange timer på
spillet og synes stadig det er er et godt spil. Spillet er et turbaseret
strategi spil, som forgår på et kort med en masse seks-kantede felter, hvor
du for eksempel får til opgave at erobre en by i 12 runder. Når du angriber
en by er det vigtigt at du først bruger dit artilleri og derefter bruger
dine fodfolk til at besejre de resterende styrker. Hvis du går ind med
"panzer" så er du sikker på at få tæsk af det stærke forsvar der vil være.

På de åbne landskaber er tanks dog det bedste våben og de har yderme den
fordel at de kan bevæge sig hurtigt fremad. Men pas på med ikke at rykke
dem for hurtigt frem for så vil de ikke være beskyttet af artilleri ild...

Der er også mulighed for at få enheder med helt specielle egenskaber, hvis
de har opsamlet erfaring ude i felten. Fx kan du få en spejder panzer der
kan se fjendens stillinger 8 felter fremad eller infanteri med særdeles
stærk forsvar.

Spillet har en stor fanskare der deler kort, nye enheder og scenarios så der
er masser af gameplay i spillet. Selv har jeg kun prøvet de originale
scenarios, så jeg har stadig masser til gode.

Læs fx http://www.strategyplanet.com/panzergeneral/ men der er mange sider
om spillet fx har http://pub88.ezboard.com/bjpspanzers et rigtigt godt forum
til spillet

Et andet spil Jeg kan anbefale er Imperialsm 2. Dette spil har jeg OGSÅ
tidligere skrevet om men jeg er lidt bange for at skrive et alt for langt
brev så man kan evt. læse http://makeashorterlink.com/?P28512B81 (google
groups link)

Jeg kan også godt anbefale Alpha Centauri som Frost nævner men nu er civ 3
jo kommet så måske var det en bedre ide at købe det.

--
Jacob

Fra : Buller

Dato : 18-08-02 15:27

Jacob har ret.

Hvis man gider at bruge lidt tid på nettet, ja så er der en hel masse
ekstra, man kan hente ned til Panzer General 2.
Masser af hjemmelavede kort, der dækker stort set hele 2. verdenskrig,
opdateringer, opgraderinger, nye våben......... osv...osv.
Hvis du er heldig, kan du købe Panzer General 2 til en fornuftig pris i
f.eks Bilka til 99,-.

Andre links:
http://members.fortunecity.com/bismarck13/

http://www.dirk-cremer.de/hg/eng/pg3d-2.htm

http://www.geocities.com/TimesSquare/Arena/5096/scenario.html

http://www.fortunecity.co.uk/underworld/kick/495/

Buller

Fra : Remmen

Dato : 18-08-02 10:48

"Remmen @hotmail.com>" <larsremmen<remove> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> War In Russia og War In the Pacific er både trækbaserede, gamle og gratis.
> De kan downloades på Matrix Games hjemmeside. www.matrixgames.com
>
> Lars

Når nu vi er ved trækbaserede spil tillader jeg mig lige at navne et par
stykker mere. De er godt nok ikke strategi men mere taktik. Ikkedestomindre
er de gratis og af en ganske høj kvalitet.

Steel Panthers: World At War (2. verdenskrig, trækbaseret, windowsspil) kan
downloades hos www.matrixgames.com. Fylder i omegnen af 500mb

Steel Panthers: World War 2 (Igen 2. verdenskrig, trækbaseret. Men et dos
spil som dog kan køre under windows) kan hentes hos www.wargamer.com. Fylder
små 55mb

Steel Panthers: Main Battle Tank (fra 1945-2020, trækbaseret dosspil som kan
køre under windows) kan også hentes how www.wargamer.com. Fylder også i
omegnen af 55mb.

Lars

Fra : JH

Dato : 17-08-02 16:17

"frank" <gitte.n@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:Qvp79.22$%K.1268@news.get2net.dk...
> Hej
> findes der andre stradegi spil som er Trækbaseret, jeg kender godt CIV og
> CALL TO POWER

Hvis du ikke har noget imod fantasy er der:

Heroes of Might and Magic 3 eller 4
3'eren kan du få til 99kr.

Age of Wonders 1 eller 2
1'eren er vist kommet i en billigudgave.

Disciples 1 eller 2.

Warlords 3 Dark Lords Rising, kan fås til 99kr.
4'eren udkommer nok inden jul.

JH

Fra : Mark Langdahl

Dato : 17-08-02 21:41

"frank" <gitte.n@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> findes der andre stradegi spil som er Trækbaseret, jeg kender godt CIV og
> CALL TO POWER

Nu er det lidt svært at se på spørgsmålet, om det er lignende turbaserede
spil, du er ude efter, eller om det er turbaserede spil generelt. Anyway, så
ja, turbaserede strategispil er i og for sig en genre for sig selv og er en
hel del ældre end strategi i realtid (hver person flytter samtidig.) Der er
en hel del undergenrer, og de spil, du nævner ovenfor er gudesimulationer
(de giver dig mulighed for at lede et folk gennem 6500 år som deres leder.
Din rolle er egentlig meget menneskelig, men det er din alder til sidst ikke
. De største spil for tiden af denne type er Civilization 3 og det noget
ældre Alpha Centauri. Call To Power udkom ca. samtidig med Alpha Centauri,
men det regnes af de fleste som underlegent.

Derudover er der krigsspil. Her er de mest kendte titler Panzer General 1-x
(inkl. sideprojekter i serien. Der er en hel del.) og Close Combat. I begge
disse spil, styrer du hære i slag oftest baserede på historiske slag (en
undtagelse fra denne regel er Battle Isle-serien og to af spillene i samme
serie som Panzer General, nemlig Star General og Fantasy General), og der er
mange taktiske overvejelser og meget lidt resourcemanagement, der fylder en
hel del i f.eks. Civilization.

En tredje type er truppebaserede spil. Mine favoriter i denne genre er
X-COM, Incubation og Jagged Alliance. Her er du begrænset af, at du kun har
få tropper, og det er derfor meget vigtigt, at du beskytter disse. Samtidig
bliver du nødt til at kende dine forskellige folks styrker og svagheder, og
dette giver spillene et rollespilsagtigt præg.

Fantasyrollespil er også yderst populære. Her er Heroes of Might and Magic
klart dominerende, men der er nogle glimrende alternativer: Etherlords mixer
det trækbaserede spil med et magisystem baseret på kortspil a la Magic: The
Gathering, og Disciples og Age of Wonders slår lidt mere på det
traditionelle. Anyway så er denne genre virkelig god for en gang
underholdning, især hvis du har et par stykker på besøg, og I kun har en PC
at spille på.

Sidst men ikke mindst findes der også trækbaserede handelsstrategispil. Der
er ikke så vanvittig mange kendte spil af slagsen, nok mest fordi at handel
bedst egner sig til afvikling i realtid. Derfor er de mest interessante spil
af typen temmelig gamle: Havenes Herre et lidt ældre spil (kører i DOS),
hvor du skal drive handel på de syv have i 15-1600-tallet, og Ports of Call
er et noget mere nutidigt spil, hvor du skal sejle rundt med varer.
Sidstnævnte er primært interessant, fordi det nu er udgivet som freeware.
Det er grimt af pommern til, men jeg synes det styrer alligevel.

Med venlig hilsen

Mark Langdahl