Elvis Presley - 25 år siden
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-08-02 20:53

ÆRLIGT TALT ALTSÅ - nu synes jeg godt nok liiige.......

at man kunne vågne op af sin designerpop-tæppebankerrus. I dag er det altså
25 år siden Elvis Presley døde, bare lige hvis ingen ved det. Og Elvis
Presley var en popuær rock´n´roll-sanger også lige for at gøre opmærksom på
det. Han stod for musik hvor en slager var en slager og ikke andet. Sådan!.
Vågn nu op. Hehe.

VARM MANNER FOR EN FILM PÅ TV2 ZULU
Der var godt nok mange hits i den film de lige har sendt kl. 19-20.30, 30
stk. af slagsen, hvor man bare var tvunget til at skru helt op for lyden. Og
nu kommer "Love me tender". Bagefter kommer der yderligere en udsendelse om
Elvis. I morgen er det DRs tur. Så viser de en Elvis Film.

LAD OS NU LIGE VÅGNE OP IKKE - nå
Er der andre som kan fortælle om Elvis-udsendelser i tv og radio?

Hilsen Åge

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 16-08-02 21:00

> [...]
> Vågn nu op. Hehe.
>
> LAD OS NU LIGE VÅGNE OP IKKE - nå
> Er der andre som kan fortælle om Elvis-udsendelser i tv og radio?

Jeg kan da fortælle så meget at Elvis, som der også blev gjort opmærksom på
i udsendelserne, sang meget andet end det, du vil kalde slagere. Han sang
også blues og gospel. Jeg har lidt på fornemmelsen at du kunne finde på at
ligestille ham med Kandis og alle de andre, du holder så frygtelig meget
af... men men men... Elvis var nu noget helt andet. Jeg synes det er
ærgeligt, hvis du vil gøre ham til en banal person midt i dit
tæppe-slager-musik. Elvis havde noget intet dansktoporkester besidder - lad
os bare kalde det "dybde".

/Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-08-02 21:30

Ulrik Lauritzen <ulau_NOSPAM_98@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajjlj8$g5v$1@sunsite.dk...

Elvis havde noget intet dansktoporkester besidder - lad
> os bare kalde det "dybde".
>
> /Ulrik

_________

Helt klart. Han havde et stort orkester som spillede dejligt blødt og
fyldigt og så var der et kor af juhuu-piger og hele svineriet.
Næsten al hans musik er oversat til dansktoppen, men det er så en helt
anden historie.

Hilsen Åge

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 16-08-02 21:31

> [...]
> fyldigt og så var der et kor af juhuu-piger og hele svineriet.
> Næsten al hans musik er oversat til dansktoppen, men det er så en helt

Det glæder mig, du kan se det. Han tåler da vist ingen sammenligning med
dansktop. Lidt en skam at dansktoppen ikke kan finde mere over mod hans
stil, for så kunne man da i det mindste ha' lidt respekt for dansktoppen...
Mange af dem er da vokset op med hans musik; at de helt og aldeles tapper
hans musik for energi, er en skam både for Elvis' rygte og for sangene.

/Ulrik

Fra : AJC

Dato : 16-08-02 21:42

"Ulrik Lauritzen" <ulau_NOSPAM_98@12mail.dk> wrote in message

> Det glæder mig, du kan se det. Han tåler da vist ingen sammenligning med
> dansktop. [snip]

Elvis var ikke kendt for at skrive hverken musik eller tekst til de numre
han fremførte, så en vis sammenligning er der da!
At manden så sang fremragende, skal jeg så ikke nævne her!

Mvh
AJC.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-08-02 00:26

"AJC" <benny@abba.se> skrev i en meddelelse
> [...]
> han fremførte, så en vis sammenligning er der da!
> At manden så sang fremragende, skal jeg så ikke nævne her!

Jeg ved godt, at han ikke selv skrev, men derfor er der OVERHOVEDET ingen
sammenligning. Grundene burde være til at se for de fleste

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-08-02 00:49

Ulrik Lauritzen <ulau_NOSPAM_98@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajk1lt$rot$1@sunsite.dk...

> Jeg ved godt, at han ikke selv skrev, men derfor er der OVERHOVEDET ingen
> sammenligning. Grundene burde være til at se for de fleste
________

Hvorfor ikke bare nye Elvis`s musik og lade være med at være flov over at
dansktopgrupper på stribe oversætter han hit og spiller dem på den samme
cremede måde.
Det må da også være en underlig fornemmelse at kunne lide Elvis-musik og
skulle bortforklare at meget af det ligner nutidens dansktopmusik. Så står
man der og siger: Jeg kan godt lide Elvis musik, men jeg kan sandelig sleeet
sleeeet ikke lide alle de danske oversættelser. Hmmmmm....

Hun har en softicemaskine som er ny - Vimmersvej - Spil wist igen - Jeg har
kun tre tænder - Årh hold op (All shock up) o.s.v. o.s.v. o.s.v.
o.s.v.....................

Men har nogen et problem med det, så er det jo deres øhhhh.. ja, problem.

Hilsen Åge

Fra : Norman

Dato : 17-08-02 01:37

De eksempler du nævner på danske udersættelser af rock/pop klassikere kan
vist kun betegnes som fuldbyrdet musikalsk voldtægt. I parantes bemærket er
der kun et enkelt Elvis nummer iblandt dem.

Din totale musikalske uvidenhed er faktisk ganske imponerende Åge

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-08-02 01:55

> Men har nogen et problem med det, så er det jo deres øhhhh.. ja, problem.

Jo, men så kunne vi jo også stoppe dette forum... Jeg ville bare overbevise
dig om, at din sammenligning mellem Elvis og dansktop er helt urimelig.

/Ulrik

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-08-02 10:07

"Ulrik Lauritzen" <ulau_NOSPAM_98@12mail.dk> skrev i en meddelelse

> Jo, men så kunne vi jo også stoppe dette forum... Jeg ville bare
overbevise
> dig om, at din sammenligning mellem Elvis og dansktop er helt urimelig.
>
> /Ulrik

Hejsa igen

Øh Ulrik. Hvad er det der gør den urimelig, det kunne jeg da egentligt godt
tænke mig at vide. Nu nævnes der en masse ting, Elvis havde alt det som
Dansktop sangerne manglede....Elvis.....Elvis.....Elvis.....Jo jeg holder
også meget af Elvis, men derfor syntes jeg heller ikke man skal notere ham
for mere end han havde....Han har også løbet stormløb på pladeselskaber, for
at få lov til at udgive en plade....Det var vist derfor, at man idag snakker
om " The Sun Years " Nogle omtaler dem direkte som " The Golden Years " og
vi må vel indrømme, at der var faktisk noget om snakken. Det var i den tid
han lavede, ærligt snak, de skrækkeligste plader, men idag, de mest berømte
plader. Forskellen på Elvis, og Dansktopsangerne idag......Det der kæmpe
orkester, med store kor og lign.....Ellers i grove træk var han et Scenedyr,
og sammenligning med Dansktoppen kan vel næppe kaldes realistisk. Selv idag
produceres alt til det Amerikanske marked. af den årsag at det er det
største, og hvis de har noget som er tilsvarende Dansktoppen, må det vel
være lokal listen i Dakota, eller sådan noget. Vi kan ikke engang vælge en
storby, da den har flere indbyggere end vi har i hele Danmark.. Jeg syntes
sammenligningen mellem lokal kunstnere og internationale stjerner er en
anelse urimelig. Det skulle vist svare til at sammenligne Susanne Lana med
Tina Turner. Det ville ikke lyde godt vel.....Men når så endelig der er en
der måske kunne gøre det lige så godt, så skydes vedkommende ned, så de
ligefrem bliver bange for at kigge ud af vinduet....Se bare Hanne Boel fik
skyld for at efterligne Tina Turner. Var der da en der kom til at gætte på
at det var Tina Turner, og blev forskrækket, da han opdagede at det var
Hanne Boel...

M.V.H.....Benny..

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 17-08-02 11:20

> [...]
Scenedyr,
> og sammenligning med Dansktoppen kan vel næppe kaldes realistisk.

Du svarer vel selv på dit spørgsmål, gør du ikke? Jeg er langt fra nogen
Elvisfan og ejer intet med ham. Men Elvis er en myte, et ikon om du vil.
Hans fortolkningsevne er næsten på højde med Frank Sinatra om rent tonalt
spændte han utrolig bredt. Han kunne synge flere forskellige genrer uden de
store problemer, og måske netop derfor er hans fanskare temmelig bred.
Derudover var hans musik ny og på mange måder banebrydende (sammen med nogle
stykker mere naturligvis). Hans opførsel var aldeles ukonventionel og sådan
kan man blive ved. De fortolkninger dansktopmusikere laver, har intet af
Elvis i sig. Ingen fortolkning, blot en vag formidling som kun folk over 45
kan li' (sådan cirka...). Ingen dansktopsanger når Elvis som sanger til
sokkeholderne. Prøv at lytte til suppe-steg-og-is-musikernes version af
f.eks. "Hound Dog"... det er næsten for trist. Totalt tappet for energi og
frækhed og langt fra med den gejst, som Elvis havde.

/Ulrik

Fra : Benny Mortensen

Dato : 18-08-02 20:12

Hejsa igen

Tja så må i altså undskylde, men altså helt ærligt. Elvis versionen af
Tutti Frutti, findes da ikke værre, en hvilken som helst dansktop sanger
kunne gøre det bedre. At man er fanden i voldsk, betyder ikke at det
automatisk bliver god musik. Jamen hvorfor fremhæver du nu folk på 45 og
derover, det er da lige mig, så det er da klart jeg udtaler mig sådan. De
argumenter der er brugt, dutter bare ikke. Langt de fleste af de plader,
hvor han laver de rigtigt gode performances, er lavet i den tid, hvor en
hvilken som helst plade var en sikker millionsælger, og derfor skulle han
stort set ikke spørge om lov, men kunne gøre hvad han ville. Men som du
ser, så er musik åbenbart noget underfundigt noget. Tag bare hans grine
version af " Are you lonesome tonight " den er efterhånden rigtigt mange år
gammel, men man skændes stadig over, hvad er det egentligt han griner af
????

Hilsen Benny

Fra : Lars Rindsig

Dato : 18-08-02 20:30

Benny Mortensen wrote:

> Tja så må i altså undskylde, men altså helt ærligt. Elvis versionen af
> Tutti Frutti, findes da ikke værre,

Den er *sandelig* heller ikke fra Sun-perioden.

> [...]
> hvilken som helst plade var en sikker millionsælger, og derfor skulle han
> stort set ikke spørge om lov, men kunne gøre hvad han ville.

Elvis spurgte ikke lov om noget på de tidlige tiong - tværtimod,
faktisk, gjorde musikerne lidt hvad der passede dem, og det resulterede
i nogle meget dynamiske indspilnigner.

70'ernes Fede-Elvis betragter jeg egentlig som uendelig uinteressant.
Hvilke af de senere ting er det, du tænker på, som gode?

lars

--
"I hate you, Milkman Dan"

Fra : Anders Bro Bystrup

Dato : 19-08-02 19:59

"Lars Rindsig" <usenet-spam@larsrindsig.dk> wrote in message

> 70'ernes Fede-Elvis betragter jeg egentlig som uendelig uinteressant.
> Hvilke af de senere ting er det, du tænker på, som gode?

70'ernes Elvis var efter min ydmyge mening langt bedre end sit rygte. Selv
nogle af de allersidste indspilninger havde kvaliteter.
Dog er jeg mest til perioden fra slutningen af 60'erne til midten af
70'erne.

Mvh
Anders

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 18-08-02 20:38

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stort set ikke spørge om lov, men kunne gøre hvad han ville. Men som du
> ser, så er musik åbenbart noget underfundigt noget. ¨

Jeg tror egentlig bare vi har nogle ret forskellige syn på musik. Helt og
aldeles grundlæggende havde Elvis en klang i sin stemme, som ingen
dansktopsanger nogensinde når op i nærheden af. Hans tonale bredde er langt
større, hans timing bedre og han fortolkede sangene fantastisk godt. Det er
for så vidt ikke argumenter, men påstande som jeg et eller andet sted finder
helt indlysende rigtige. Det er måske bare i mit eget lille univers, men jeg
forstår simpelthen ingen sammenligning mellem Elvis og dansktopsangere på
det kunstneriske plan.

/Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 19-08-02 05:02

Ulrik Lauritzen <ulau_NOSPAM_98@12mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajot37$3n4$1@sunsite.dk...

> [...]
> aldeles grundlæggende havde Elvis en klang i sin stemme, som ingen
> dansktopsanger nogensinde når op i nærheden af. Hans tonale bredde er
SV: Johny Hansen fra Kandis har altså også en ret dyb stemme med megen
fylde. Det er svært at komme udenom. Men han stemme ligner naturligvis ikke
Elvis`s stemme.

men jeg
> forstår simpelthen ingen sammenligning mellem Elvis og dansktopsangere på
> det kunstneriske plan.
SV: Det er nok fordi du ikke kender dansktopmusikkens baggrund. Den er
simpelthen født af rock´n´roll- og countrymusikken. Det er een og samme
ting.
Men prøv lige at gøre et lille eksperiment.
Altså: jeg kan forstå at du godt kan lide Elvis musik, ok. - Prøv at spil en
af hans mere bløde og livlige melodier, f.eks. "All shok up" eller "Moudi
Blue". Læg mærke til instumenterne og betjeningen af dem og takten . Godt. -
Prøv så at lyt til Kandis og spil deres udgave af "All shok up". (glem
venligst et øjeblik at du sansynligvis pr. automatik forkaster dansktop). Du
vil da kunne høre at sangmåden er den samme, blødheden i musikken er den
samme, livligheden i musikken er den samme. de forskellige instrumenter er
de samme, betjeningen af instrumenterne er den samme. Det èr det samme.
Du kan så mene at dansktopudgaverne af hans musik ikke er så gode som den
ægte vare. Men helt ærligt, de bliver mange gange spillet lige så godt. Det
er så helt i orden at du måske ikke bryder der om at man fordansker hans
musik. Men det er jo en anden ting. Jeg personligt er jublende glad jo mere
man hugger løs af hinandens musik og sang og laver forskellige udgaver af
den samme slager.
Håber at du lige gider at svare hvis du prøver eksperimentet. (hvis du
tør, hehe)

Hilsen Åge

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 19-08-02 08:30

> [...]
> SV: Johny Hansen fra Kandis har altså også en ret dyb stemme med megen
> fylde. Det er svært at komme udenom. Men han stemme ligner naturligvis

Jamen Johnny Hansen synger jo på en fuldstændig anden måde. Dybden i stemmen
minder måske en lille smule, men der er jo meget mere til det at synge end
som så. Jeg taler stadigvæk fortolkning, tonal bredde og så videre - det har
jeg i øvrigt sagt en del gange nu, men det bliver tilsyneladende overset.

> men jeg

> SV: Det er nok fordi du ikke kender dansktopmusikkens baggrund. Den er
> simpelthen født af rock´n´roll- og countrymusikken. Det er een og samme
> ting.

Jeg forstår godt hvad du mener, men det ændrer ikke på, at dansktop er en
discountversion optaget i billige studier med billig lyd. Countryfolket
plejer at gå meget op i deres lyd, men det kan man da ikke sige om dansktop.
Jeg ved også godt at alle mulige dansktopfolk har stjålet Elvis-melodier, og
jeg har af princip ikke det store problem med coverversioner (bare det ikke
er en hel Brdr. Olsen- eller PS12-plade...). Dansktop og country og rock 'n'
roll er tre forskellige ting, måske med visse fællesnævnere, men bruger jeg
en violin til en popsang, ja så kan jeg vel ikke kalde mig Mozart af den
grund, vel? Jeg er som sagt overhovedet ikke Elvis-fan, men det er i mine
øjne indlysende, at han kunne noget med sin stemme, som var temmelig
usædvanligt. Dansktopsangere er ikke usædvanlige - de underholder bare et
danselystent publikum, hvilket for så vidt også er okay... hvis det er det,
man vil.

/Ulrik

Fra : Benny Mortensen

Dato : 21-08-02 20:03

Hej allesammen

Jeg vil lade være med at henvise til nogen eller noget, for der blev en
masse, som åbenbart ikke faldt helt ned på plads. Hvad er forskellen på
Elvis og Dansktop musikere. Tja, den største forskel, er vel at Elvis blev
født i U.S.A, og i en tid hvor man kan sige, det var starten. Mange plader
er så senere blevet pyntet, og genindspillet, og af og til udsendt mange
gange. Dette er ikke sagt for at fornedre Elvis, men jeg er bange for, at
det ikke vil blive forstået. Men der er forskel på, om du må beslaglægge et
studie i tre uger, eller om du skal være ude om tre timer. Dette tror jeg
de fleste småmusikere med drømmen om en plade kender. Spil rigtigt første
gang, eller kom igen om tre måneder. Så den største forskel på Elvis og
Dansktop, er Penge, Penge og masser af Penge. Den næste store forskel er, at
man som amerikaner havde en noget større chance for success, end man har som
dansker. Ganske enkelt af den grund, at der er mange flere amerikanere end
der er danskere. I U.S.A kan du smide en skive ind på en lokalradio, og få
jockey'en til at love at han vil spille den, og det vil som regel give en
eller anden form for salg. Man bliver ikke lige superstar, men man får da
solgt lidt. Det var så heldigt for mange, ikke så lidt lettere dengang, end
det er idag. En væsentlig årsag til dette, er simpelthen, at folk lyttede
mere til radio dengang, end man gør idag. Der er så også dette, at
amerikanere er nok ikke så bundet af en bestemt stil. Det som undrer mig,
er at i generaliserer " Dansktop = bræk " Schlager = bræk, så i det store
hele, så er der ikke andet end bræk. Abba er nu også blevet bræk, så i det
store hele, så er der åbenbart kun Elvis....For tre dage siden, var det Jimi
Hendrix, men han er vel også blevet bræk i mellemtiden. De har en ting til
fælles, de var pionerer inden for deres brancher, og bare i denne sammenhæng
gør det dem begge unikke. Der kommer ikke nogen som kommer på siden af dem,
for de var starten.. Det ville være det samme, som at ville lave et nyt
Beatles, det kan man heller ikke. Men de har alle noget tilfælles, ingen af
dem var særligt gode i starten. Men de havde en stædighed, der gjorde at de
blev ved, og til sidst blev de sgu allesammen helt gode. Abba var sådan set
undtagelsen, de drønede lige ind på førstepladsen, selvom ingen forstod
deres form for musik. Ja det var så galt så Radioen i Stockholm sendte den
første plade retur, den måtte være en fejl, da musik og sang var synchron,
og blev meget forbavset over at få at vide, at sådan skulle den skam lyde,
det var ikke noget uheld. De havde så bare noget de andre ikke havde. De
havde alle en fortid inden for musik, og de er som alle de andre, bortset
fra dem der er døde, stadig aktive. Når nu nogle var så flinke at nævne
Johnny Hansen....Jo Johnny er en dygtig og god sanger, men han bliver bedre
endnu, når tiden har sat lidt mere præg på ham. Endnu er hans far Bjørn
Hansen en bedre sanger, men er på retur, da det efterhånden kniber lidt med
luften. Det varer forhåbentligt mange år inden Johnny får dette problem, men
Bjørn kan godt tillade sig det. Hvem havde dengang spået ham en så lang og
så flot karriere. Når man bruger en andens melodi, eller oversætter en
andens sang, så stjæler man altså ikke. Man laver sin egen fortolkning, og
så kan man lide den eller ej. Hvis det er et problem for dansktop sangerne,
så er det ikke noget mindre problem for Elvis. De har alle lånt lidt hist
og her, Elvis ligeså. Så det undrer mig ikke, at der kom så meget respons
på mit indlæg. Det var ikke mig der gjorde Elvis dårlig, for det har jeg
ikke gjort, jeg har sagt, at han får større opmærksomhed idag, end godt er,
og at det er synd for musikken idag. Det trængte åbenbart slet ikke ind, at
jeg selv holder meget af Elvis, og jeg sammenligner da gerne pladesamling
med langt de fleste af jer her, og i vil sikkert komme til kort. Der er
masser af Elvis, men der er også masser af Dansktop, så nu blev jeg useriøs,
og for at gøre det meget værre, der er også Græsk folkemusik, tja faktisk
vil jeg sige, der er sgu vist lidt af hvert, og den gror stadig. Der er ikke
meget klassisk eller jazz, men der er da lidt, og klassisk er vel begrænset
til en 15 - 20 albums. Men der skulle være næsten alle stilarter. Så jo, jeg
kan lide musik, og for at det ikke skal være løgn, så er jeg vild med Birthe
kjær

Hilsen Benny
PS: Sjovt nok var der ikke en der svarede på, hvorfor Elvis bryder helt
sammen af grin i " Are you lonesome tonight "

Fra : Peter G.

Dato : 21-08-02 20:37

Benny Mortensen <bfm@tdcadsl.dk> wrote...
> Hej allesammen

> Hilsen Benny
> PS: Sjovt nok var der ikke en der svarede på, hvorfor Elvis bryder helt
> sammen af grin i " Are you lonesome tonight "

Så vidt jeg har forstået det. Alternativ tekst, en skaldet mand, og en
særdeles underholdende korsangerinde.
Den er svær ikke at grine med på når man hører den.

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
"Spampal" filter for August to date: 100 % False positives: 0 %

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 17-08-02 11:56

In news:3d5e127b$0$27870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Benny
Mortensen said:

Snip

Se bare Hanne Boel fik skyld for at
> efterligne Tina Turner. Var der da en der kom til at gætte på at det
> var Tina Turner, og blev forskrækket, da han opdagede at det var
> Hanne Boel...

Jeg har altid syntes at hun lyder som Joan Armatrading. I hvert fald
efter Poul Brun fik fingrene i hende.

-Sune

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-08-02 13:30

Sune Mika Salminen <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajl9nn$2q8q$1@news.cybercity.dk...
> In news:3d5e127b$0$27870$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Benny

Poul Brun fik fingrene i hende.
_______

ørdhk. Dit sprog, Sune.

Hilsen Åge

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 19-08-02 20:03

Åge Halldorsson wrote:
> Sune Mika Salminen <not_real@fakeantispamemail.dk> skrev i en
> [...]

.......Eller var det hele hånden...?

:)

-Sune

Fra : Lars Rindsig

Dato : 17-08-02 13:21

Benny Mortensen wrote:

> [...]
> han lavede, ærligt snak, de skrækkeligste plader, men idag, de mest berømte

Øh..? Elvis løb ikke stormløb åp pladeselskaber. Man kan - med en vis
ret - sige, at han løb stormløb på *et* pladeselskab - nemlig Sun
Records (jfr den kendte historie om at han laevde en plade til sin mor
og blev "opdaget" af sekretæren osv). Det er derfor, man kalder perioden
indtil han kom på RCA for the Sun Years. Reelt var det nu mindre end
halvandet år.

Anyway, de ting, Elvis lavede på Sun var *absolut* ikke skrækkelige -
det var formentlig noget af det bedste, han nogensinde lavede. Pladerne
er indspilet i Sam Philips' elendige lille studio i Memphis. Vi er langt
nede i syden, og langt væk fra de rigtigt store byer. Det, der gør
Sun-siderne interessante, både fordi de har musik- og kulturhistorisk
betydning, og fordi de er musikalsk eminente er, at fusionen mellem
rockabilly, blues, bleugrass og country tydeligst; her *revolutionerer*
Elvis musikken. Det bliver han ikke ved med. Bevares, det første år, to
måske, på RCA bød også på gode ting, men ingen, der var lige så
seklsættende som Sun-tingene. I den periode begyndte Elvis også at
indspille i New York og Los Angeles, langt - både fysisk og mentalt -
fra den bonderøvs-mentalitet, der gav Sun-siderne den snert af nærmest
ubevidst fanden-i-voldskhed.

lars

--
"I hate you, Milkman Dan"

Fra : Jan Holm

Dato : 16-08-02 21:03

> Er der andre som kan fortælle om Elvis-udsendelser i tv og radio?
> Hilsen Åge

Der var et udemærket dokumentar program om Elvis på P1.

Udsendelsen hed "Kong Elvis" og kan høre her
http://www.dr.dk/p1/montage/arkiv.asp

Mvh
Jan Holm

Fra : Per.K

Dato : 16-08-02 22:59

> LAD OS NU LIGE VÅGNE OP IKKE - nå
> Er der andre som kan fortælle om Elvis-udsendelser i tv og radio?
>
> Hilsen Åge

TCM viser en ordentlig stavl af hans film også.
Blænd bare ind og se hvad at de har gjordt med deres hjemmeside:
www.turnerclassicmovies.com/

Venligst Per

Fra : Pipeline

Dato : 16-08-02 23:32

> [...]
> Presley var en popuær rock´n´roll-sanger også lige for at gøre opmærksom

> det. Han stod for musik hvor en slager var en slager og ikke andet.

Hmm, havde Elvis ikke det halve Amerika på nakken i starten, hvor han ikke
lavede andet end (datidens) tæppebankermusik?

MVH
Pipeline

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 16-08-02 23:44

Pipeline <exciter@tiscali.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:S3f79.4993$ww6.655073@news010.worldonline.dk...

> lavede andet end (datidens) tæppebankermusik?
_

eller nutidens dansktopmusik (slagermusik)

Hilsen Åge

Fra : Jan Holm

Dato : 17-08-02 00:10

> eller nutidens dansktopmusik (slagermusik)
> Hilsen Åge

Hvilke nye "dunke dunke" numre mener du så
bliver til dansktop om 30 år ? Lad os få nogle
kvalificeret bud. For lige at guide lidt skal det
selvfølgelig være numre der siges det samme om
som Elsvis's for 30-40 år siden.

Skadeligt
Fordummende
Umoralsk
Organiseret larm ect.

Mvh
Jan Holm

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-08-02 01:05

Jan Holm <jan@parkholm.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5d8687$0$88401$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> bliver til dansktop om 30 år ? Lad os få nogle
> kvalificeret bud. For lige at guide lidt skal det
> selvfølgelig være numre der siges det samme om

___________

Altså Jan. Jeg har aldrig nogensinde hørt Elvis spille noget der på det
nærmeste antyder en microskopisk forbindelse med det der
"dunke-dunke"-halløj. Der er absolut intet der kan oversættes til
dansktoppen.
Elvis-musikken som kom i halvtredserne var rock´n´roll-musik. Det var
ikke datidens dunke-musik.
Dansktoppen har sine rødder i rock´n´roll-musikken og den traditionelle
countrymusik og danktopgenren vil ikke kunne hente inspiration andre steder.
Så er det ikke dansktopmusik længere.
Elvis`s måde at spille på er den som bruges på Dansktoppen. Som du måske
ved har der heller ikke været oversat noget engelsk/amerikansk musik til
dansktoppen i de sidste 20 år (det er i hvert fald ret ubetydeligt).
Grunden til dette er at Dansktoppen ikke længere har noget at hente der.
Den dag en gruppe begynder at spille musik på Elvis-måden vil det straks
blive oversat. Vær ikke i tvivl om det. Men i øjeblikket er det gået i stå.
Du kan heller ikke stille spørgsmålet op på den måde hvilket dunke-musik
der bliver dansktop om 30 år. Hvis der er dansktoppotentiale i en udenlandsk
sang så bliver den oversat i samme sekund den er udkommet på udenlandsk,
ikke 30 år efter.

Hilsen Åge

Fra : Jan Holm

Dato : 17-08-02 01:24

Åge Halldorsson wrote:
> Elvis-musikken som kom i halvtredserne var rock´n´roll-musik. Det
> var ikke datidens dunke-musik.

Det var jo lige præcis hvad det var.

Mvh
Jan Holm

Fra : B.L.C.Bob

Dato : 17-08-02 02:35

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> skrev i en meddelelse

> Det var jo lige præcis hvad det var.
>
> Nemlig.
Elvis' musik brød med normen dengang.
Det blev ikke rigtig regnet for musik,men larm.
Ligesom The Beatles og Rolling Stones.

Hvis du virkelig mener at Elvis er inspiration
til de slagere der bliver lavet i dag,
så har jeg aldrig hørt så lidenskabsløse fortolkninger.

Mvh

"You're always wrong,Frank.
Thats what's so right about you."