Rensning af mursten...
Fra : Kristina Høeg

Dato : 13-08-02 21:42

Hej alle...
Vi har i vores nyindkøbte hus væltet en væg i kælderen, der var ret ny...
Da murstenene er ret nye og derfor i god stand vil vi gerne kunne bruge dem
i køkkenet, hvor vi skal til at mure en ny væg op. Problemet er bare at de
selvfølgelig er fulde af mørtel, og selvom man ikke kommer til at kunne se
stenene, skal de alligevel renses nogenlunde.
De har vi allerede nu erfaret er et ret stort projekt at gøre manuelt med
hammer og mejsel...
Er der nogen der har en genial løsning eller skal vi godt nok ud og
investere i nye sten...
På forhånd tak... Kristina

Fra : Jørgen Ellermann Sør~

Dato : 13-08-02 22:04

Hvad er der i vejen med hammer og mejsel?
Ellers investér i en murerhammer, så er det trods alt lidt lettere.
Jørgen

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 13-08-02 22:06

> [...]
> hammer og mejsel...
> Er der nogen der har en genial løsning eller skal vi godt nok ud og

Hammmer OG mejsel duer ikke.

En murer hammer plejer at være det nemmeste.

En billig énhånds økse er der også nogle der foretrækker.

Sidder mørtelen ikke vildt fast er det hurtigt og let at skrubbe stenene på
en "elefantrist".

Man kan også vælge den sjove og larmene måde min kammerat benyttede for
nyligt; En lille luftmejsel fra Harald Nyborg, udstyret med så bred en
mejsel at den kun skulle køre en gang på hver side af stenen.

Eller den sidste og nemmeste. Den er bare også ret langsommelig, men den
virker. Min svoger benytter sig af denm det har nu taget ham ca 8 år. Lig
stenene i en dynge udendørs. Lad dem ligge. Efter nogle år med frost om
vinteren og rejn om sommeren er næsten alt mørtelen skyllet af.

Henrik

Fra : Emil

Dato : 13-08-02 22:16

On Tue, 13 Aug 2002 22:42:00 +0200, Kristina Høeg wrote:

>De har vi allerede nu erfaret er et ret stort projekt at gøre manuelt med
>hammer og mejsel...

>Er der nogen der har en genial løsning eller skal vi godt nok ud og
>investere i nye sten...

Det nemmeste er at bruge en 'elefantrist' - Det er den slags man
ofte lægger på en bryggerstrappe, så det er nemt at skrabe
skidtet af skoene, før man vader ind.

Det næst-nemmeste er at bruge en tung og *skarp* murhammer.

m.v.h. Emil

Fra : Christiansen

Dato : 17-08-02 14:26

Hej
Hvis mørtelen på stenene er af nyere dato vil jeg anbefale at du køber nye
sten. For der findes ikke nogen let måde at rense dem på, det er hårdt
arbejde med en murerhammer.
mvh Finn
Kristina Høeg <andrea@NOTnypost.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajbqjc$t9d$1@sunsite.dk...

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-08-02 23:45

Christiansen <familien@nospam.christiansen.mail.dk> skrev i en
> [...]
> Hvis mørtelen på stenene er af nyere dato vil jeg anbefale at du køber nye
> sten. For der findes ikke nogen let måde at rense dem på, det er hårdt

Tjah... Jeg ville nu give dem en meget hurtig omgang med murerhammeren, og
så klaske dem op i en slemmer fart. Hvad skulle kunne rive dem fra hinanden?
Lydtrykket fra stereoanlægget?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen