Mere dræber
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-02 13:01

Man hører aldrig om problemer med dræbersnegle i landbruget. Her tænker jeg
specielt på det økologiske, hvor man i hvert fald ikke i dagslys må bruge
kemikalier af nogen art. Er sneglen kun haveinteresseret? Og hvor højt går
den op i vegetationen?Jeg planlægger forøvrigt at indhegne hele haven med et
helt lavt cementhegn jeg støber af den eksisterende muld på stedet, og
rejser det op stykvis. Skal lige lave et holdbarhedsforsøg. Ellers bruger
jeg cement med kønrøg. Evt. skal der kyllingetråd i. Det skal set fra siden
ligne et åbent 1-tal, og oppe under kanten maler jeg med kunstgødning, som
så ikke regner af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 12-08-02 14:35

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in

>Jeg planlægger forøvrigt at indhegne hele haven med et helt lavt
> cementhegn jeg støber af den eksisterende muld på stedet, og rejser
> det op stykvis. Skal lige lave et holdbarhedsforsøg.

Det lyder som et spændende forsøg, men jeg har ellers læst, at det er god
latin, at der ikke må være organiske materiale i beton, og det er der alt
andet lige i den eksisterende muld...selv i den sandjord, som jeg har

Men det er jo heller ikke nogen "Storebæltsbro". Hvor høj regner du med at
lave den, og hvilke dimensioner iøvrigt? Jeg skal selv lave noget støbt mur
om et stykke have og det med den indbyggede snegleforhindring lyder som en
god ide.

venlig hilsen
Lars

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-08-02 17:21

On Mon, 12 Aug 2002 14:00:41 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>kemikalier af nogen art. Er sneglen kun haveinteresseret? Og hvor højt går

Dræbersneglen er ikke noget problem i landbruget. Den er tilsyneladende
ikke specielt glad for korn, græs og andre landbrugsafgrøder. Til
gengæld kan agersneglen vist være et problem i nyspiret korn om
efteråret, til trods for at sådan en agersnegl ikke er mere end et par
cm lang.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-08-02 18:34

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

> [...]
> kemikalier af nogen art. Er sneglen kun haveinteresseret? Og hvor højt går

Sneglens forekomst har ikke noget med evt. kemikalier at gøre - desuden
er det jo kun en lille del af tiden en traditionel mark er behandlet med
planteværnsmidler.

Forekomsten af sneglen er mere et spørgsmål om passende udklækningssteder -
steder med blade, kompost m.v., hvor sneglen kan opholde sig om dagen
hvor der er lyst.

Man kan undgå at snegle invaderer ens enemærker på en lettere måde
end den du skitserer.
Placer et overskåret plastrør ( som en tagrende ) omkring havenstykket.
Fyld noget køkkensalt, melkalk el. sneglemiddel i rende, der skal være
overdækket så stofferne ikke skylles ud.

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-08-02 23:28

> [...]
> Fyld noget køkkensalt, melkalk el. sneglemiddel i rende, der skal være
> overdækket så stofferne ikke skylles ud.

Tjah, hvem skal holde paraplyen? Jeg har også overvejet 'noget man kan
købe', men jeg tror en mørk, lav minimur, måske 15 cm høj vil være nemmere
at holde ud at se på. Også for naboen. Og jeg ved godt at muld vil forstyrre
cements hærdning, det skal dog ikke holde til ret meget, jeg må lave en
prøve. Sneglene er ikke i haven/kvarteret endnu, men hvis vi ikke får en
hård vinter vil jeg tage det til overvejelse til foråret, så jeg har muren
klar allerede inden der kommer gæster.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 13-08-02 20:51

Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev i en

> ....> Man kan undgå at snegle invaderer ens enemærker på en lettere måde
>
> Tjah, hvem skal holde paraplyen? Jeg har også overvejet 'noget man kan

Jeg så en opskrift på en sådan "paraply" - det var blot et lidt større
rør der blev sat over som en omvendt tagrende.
Hele arrangementet fyldte vel ca. 10 cm i højden.
Men helt let at lukke helt af for snegle er nok meget svært.
Her er det rart med et par pindsvin - der ganske vist ikke har
særlig appetit på den iberiske snegl.

Per A. Hansen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 12-08-02 22:21

<preben@esenet.dk> wrote:

>Man hører aldrig om problemer med dræbersnegle i landbruget.

Går du ind på denne side:
http://www.dr.dk/bornholm/tema/slugs/index.shtml

finder du et par overskrifter i højre side omkring
dræbersneglen/landbruget på Bornholm.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 13-08-02 18:50

Check her for at se et hegn af bukket metal...

http://www.havenyt.dk/artikler/297.html

mvh
Gitte Tj.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 17-08-02 21:27

"Preben Riis Sørensen" skriver:

> [...]
> ligne et åbent 1-tal, og oppe under kanten maler jeg med kunstgødning, som

Var det ikke nemmer at lave en Pinsvinehule?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-08-02 00:07

Peter Ole Kvint <haabet@danbbs.dk> skrev i en
> "Preben Riis Sørensen" skriver:

> Var det ikke nemmer at lave en Pinsvinehule?

Der er af og til besøg af ovennævnte. Indtil videre må de nøjes med andre
snegle, dem er der rigeligt af (=dem spiser de heller ikke nok af). De alm.
snegle får iøvrigt uanset dræbersnegle eller ej, lov at smage den nye
ferromul, som forøvrigt må bruges økologisk! (skal læses: efterhånden som
der dukker problemer op for økologerne, vil disse kunne løses med anerkendte
midler. Hvor er økologien henne i den sammenhæng? Er det ikke netop sådan
landbruget iøvrigt skal fungere?).
Jeg kan godt se at midlet må være ret harmløst, men hvor skal de kommende
grænser så sættes?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen