STÆRK, gammel og stinkende ost... hvordan ~
Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 16:17

Hejsa

Jeg har lige brugt en mindre formue på en "gammel, stærk ost" fra
Prima....Hrrrmmfff...den smager som en fløde 13 i løbetid.

Hvordan "laver" man en gammel, stinkende ost der river i gummerne ? Den
slags man serverer med sky, sennep og rå løg !

--
LowLifeDK

"Det er FEDT at sidde i et badekar
og slå prutter...det kilder så dejligt
op af ryggen.."

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 17:30

For at i kan få en ide om hvad jeg vil ha' .:

Min Bedstefar døde i 1974. Da vi i 1982 renoverede Mormors lejlighed, fandt
vi en en pakke, GODT indpakket i papir og en madkasse. Denne pakke indeholdt
den FEDESTE (nogle vil nok sige KLAMMESTE) ost jeg til dato har smagt.

Hvordan sikrer man sig, at der ikke går bakterier/råd/utilsigtet mug i en
sådan ost ?

Fra : Peter Weis

Dato : 10-08-02 18:05

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> wrote in message
> [...]
Den
> slags man serverer med sky, sennep og rå løg !

Det skal jeg ikke kunne sige. Derimod kan jeg fortælle dig at vi her i
Allerød har en ostehandler (Ostebodegaen på Birkevej, lige ved
stationen) som er ualmindelig god til gammelost.

mvh
Peter

Fra : Emil

Dato : 10-08-02 21:08

On Sat, 10 Aug 2002 17:16:42 +0200, LowLifeDK wrote:

>Hvordan "laver" man en gammel, stinkende ost der river i gummerne ? Den
>slags man serverer med sky, sennep og rå løg !

Gennem de sidste år har jeg eksperimenteret med samme
problemopstilling.

Det nemmeste er at købe et stykke ost som er pakket i en
forseglet plastpose med "beskyttende atmosfære" [1].
Den opbevares på det varmeste sted i køleskabet (øverste hylde i
døren) i 3-12 måneder efter sidste salgsdag.
Herefter tages den ud og lægges et sted med omkring 17-22 graders
varme i nogle uger/måneder, indtil der begynder at udvikle sig
nogle luftarter i pakken - så er den spiseklar.

Det er vigtigt at det indkøbte stykke ost har få og store huller.
Mange små huller er tegn på at osten er inficeret af noget
uheldigt (bortset fra bestemte typer som 'skal' have det).

Ost med 45+ (26%) fedt er de mest taknemlige at eksperitere med.
Skriv ned hvad du prøver. De bedste resultater har jeg opnået med
de billigste Danbo oste på tilbud.
"Gamle Ole's søn" har også givet fint resultat. Den er lagret i
knapt et halvt år før udskæringen, sidste salgsdag 3 mdr. senere,
og med yderligere 3-12 mdr er den værdig til spisning, men kan
ligge meget længere.

Det allerbedste er dog oste fra Them Mejeri. Men den lokale brugs
står selv for udskæringen, og pakker stykkerne i folie. Det
betyder at man selv jævnligt skal indsmøre ostestykkerne i
koncentreret saltvand, så der ikke kommer uønsket bakterievækst.
Man koger lidt vand med masser af havsalt, dypper madpapir heri,
det pakkes om osten og lægges i plastpose uden luft (brug en
håndstøvsuger). Lidt besværligt, men umagen værd.

God fornøjelse med eksperimenterne.

[1] Beskyttende atmosfære er alm luft, blot med et lidt ændret
blandingsforhold mellem luftarterne. Det burde let kunne
fremstilles i enhver husholdning.

m.v.h. Emil

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 21:40

KULT !

Tak Emil,- glad for at høre/læse, jeg ikke er den eneste nulevende med hang
til en rigtig ostemad. Jeg vil prøve mig frem, fremfor at jagte en
fabriksfremstillet.

For bedre at kunne håndtere den indpakkede ost, kan jeg tilføje, at
vokspapir udenpå,- eller istedet for,- madpapiret kan anbefales, da
vokspapiret ikke lækker eller optager den overskydende saft.

Ud af posen, og stadig under kontrol. Det lugter jo fælt på fingrene...

Low

Fra : Emil

Dato : 11-08-02 00:12

On Sat, 10 Aug 2002 22:39:59 +0200, LowLifeDK wrote:

>KULT !

Næh, bare god smag. -- og dog, det ER nok også kult!

>For bedre at kunne håndtere den indpakkede ost, kan jeg tilføje, at
>vokspapir udenpå,- eller istedet for,- madpapiret kan anbefales, da
>vokspapiret ikke lækker eller optager den overskydende saft.

Fint nok. Men madpapiret suger lidt saltopløsning til sig, som
langsomt afgives i takt med at saltet diffunderer ind i osten.
Så skal osten ikke ompakkes så ofte.

>Ud af posen, og stadig under kontrol. Det lugter jo fælt på fingrene...

I forbindelse med arbejde med hvidløg, blev jeg belært om at
kaffegrums er effektivt at vaske hænderne med, for at fjerne
lugtgener.

Det virker faktisk. Jeg aner ikke hvorfor, og hænderne kommer
ikke til at dufte af kaffe eller noget som helst.
Det bør prøves ved næste nærkamp med en stærk ost.

m.v.h. Emil

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-08-02 16:25

On Sat, 10 Aug 2002 22:07:46 +0200, Emil wrote:

> [...]
>knapt et halvt år før udskæringen, sidste salgsdag 3 mdr. senere,
>og med yderligere 3-12 mdr er den værdig til spisning, men kan
[snip]
>Det allerbedste er dog oste fra Them Mejeri.

Jeg frekventerer ugentligt Thise Mejeri. Ud over de gængse oste,
fjæler der sig af og til et ukurrant bæst af en stinkadores. Disse
aborter sælges til en trediedel af den normale kilopris, da damerne i
butikken normalt regner med 2/3 bortskæring af fordærvet materie (de
skulle bare kende mine tilbøjeligheder!!!).

For tiden ligger Gravballemandens Tipoldefar på lur og hver gang jeg
går forbi fangehullet hvor jeg opbevarer den, udsender den en klæbrig
dunst der virker som sirenesang på mig. Jeg MÅ bare have en luns )

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : LowLifeDK

Dato : 12-08-02 17:12

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 13-08-02 21:28

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse

He-he, hele tråden er festlig læsning!

Har du prøvet Potkäse (sådan staves det vist)!?
1) Find dig en god lille plastbeholder eller lerkrukke med _tætsluttende_
låg.
2) Hæld en pæn sjat snaps eller anden stærk sprit i (cognac er sikkert på
toppen)
3) Løbende hakker du div osterester og hælder i beholderen
4) Lad emnet ældes (uger, måneder...)

Løbende kan ost og alkohol tilsættes - sideløbende med forbruget.
God på groft rugbrød med en kølig pilsner God fornøjelse!

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : LowLifeDK

Dato : 15-08-02 20:47

> He-he, hele tråden er festlig læsning!

Næ, vi er bare feinschmeckere..

> Har du prøvet Potkäse (sådan staves det vist)!?

Jeg har hørt om det i mange, mange år. Kender enda historien (tror jeg).

"Retten" kommer fra england. Opdaget ved et tilfælde ligesom de berømte
tøndesild fra Island. Har spurgt om Potkäse hos min lokale ostehandler. Han
anede ikke hvad det var (han er gået på pension nu, men havde været i
branchen i 35 år!)

> [...]

> Løbende kan ost og alkohol tilsættes - sideløbende med >forbruget.

> God på groft rugbrød med en kølig pilsner God >fornøjelse!

Det er præcis hvad jeg har HØRT før. Desværre har jeg ikke set det på skrift
fra en kender.

Hvis jeg nu siger "ok, ham Peter lyder pålidelige" og jeg dør efter første
prøvesmagning, har mine efterladte så mulighed for at sagsøge dig for en fed
erstatning, da min død formentlig vil blive laaaang og pinefuld ?

Low

Fra : Krabsen

Dato : 15-08-02 22:00

Opskriften er go' nok.

Nogle bruger Stroh Rom i stedet, men _så_ er der osse knald på..

mvh
Krabsen

Fra : LowLifeDK

Dato : 15-08-02 21:05

> Nogle bruger Stroh Rom i stedet, men _så_ er der osse >knald på..

Det er 60 eller 70 % rom ikke sandt ?

Low

Fra : Krabsen

Dato : 15-08-02 22:09

Fåes op til 80%.

Et skvæt af den er forresten osse go' til at live op på en kedelig gløgg en
kold vinterdag..

/Krabsen

Fra : LowLifeDK

Dato : 15-08-02 21:31

"> Et skvæt af den er forresten osse go' til at live op på en >kedelig gløgg
en> kold vinterdag..

AJ da, du har ret. Mindes for 8-9 år siden at jeg holdte en fest for
vennerne. Min gode ven,- en tysker havde medbragt Struer-Rom.

Brugte den i en punch..... vennerne taler stadig om festen..

hehe

!

Low

Fra : Winnie Henriksen

Dato : 15-08-02 21:13

Hej

On Thu, 15 Aug 2002 21:46:36 +0200, "LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk>
wrote:

>Hvis jeg nu siger "ok, ham Peter lyder pålidelige" og jeg dør efter første
>prøvesmagning, har mine efterladte så mulighed for at sagsøge dig for en fed
>erstatning, da min død formentlig vil blive laaaang og pinefuld ?

Faldt over en opskrift her

http://www.hoi.mobilixnet.dk/opskrift/Hojtider/Potkese.htm

MVH

Winnie
Med venlig hilsen

Winnie Henriksen

Fra : LowLifeDK

Dato : 15-08-02 21:42

>http://www.hoi.mobilixnet.dk/opskrift/Hojtider/Potkese.htm
>

> MVH
>
> Winnie
> Med venlig hilsen
>
> Winnie Henriksen

Den prøver jeg !

Kryds fingre....

Low

Fra : LowLifeDK

Dato : 17-08-02 21:48

> Den prøver jeg !

Har fortrudt !

Det der med "grålig masse" står jeg af på.

Holder mig til en ægte gammel-Ole

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 15-08-02 22:15

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> erstatning, da min død formentlig vil blive laaaang og pinefuld ?

Jeg vil tro, at din død i så fald ville blive laaang og _smagfuld_!!!
Jeg har aldrig lavet det selv, men min salige far (som døde af andre
årsager!), havde en lille bøtte stående i vores køleskab. Jeg smagte det
adskillelige gange som dreng, og jeg lever da endnu (34 år).
Min svigerfar har også produktet på menuen, men han opbevarer det vist ikke
i køleskab. En gråbrun masse, der faktisk ikke er specielt rar at se til

Bortset fra det: Er der ikke sket et skred (til det (endnu) værre) over de
sidste par år hvad angår de oste, man kan købe i supermarkederne? Jeg synes
efterhånden, der er gået inflation i begreberne. Nu om dage er det sådan, at
en lagret ost fint går i en toast med lidt skinke. Min 2-årige datter kører
ofte "Gamle Ole" ned, som om det var "Lillebror". Og det er jo NETOP, hvad
jeg synes at opleve. Ostene smager af mindre og mindre. Er det mon
Arlaficeringen?
På en måde er det fint, for så ender det med, at jeg ALTID køber mine oste i
en specialforretning og ikke kun, når det skal være særligt godt

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-08-02 06:43

Peter Ingsø Laursen skrev:

> [...]
> synes efterhånden, der er gået inflation i begreberne. Nu om dage
> er det sådan, at en lagret ost fint går i en toast med lidt skinke.

Det er ikke mere end et par dage siden at jeg tænkte det samme.
Jeg havde købt en "Sorte Sara" (lagret) fra Arla fordi den var på
tilbud, og fordi jeg ikke gad at gå i flere forretninger den dag.
Jeg kan ikke huske om jeg har smagt Sorte Sara før, men øv hvor
blev jeg skuffet da jeg smagte den, for det var ikke andet end en
slags skoleost.

// Klaus

Fra : LowLifeDK

Dato : 16-08-02 07:32

> Bortset fra det: Er der ikke sket et skred (til det (endnu) værre) over de
> sidste par år hvad angår de oste, man kan købe i supermarkederne?

Hørt !

> [...]
> ofte "Gamle Ole" ned, som om det var "Lillebror". Og det er jo NETOP, hvad
> jeg synes at opleve. Ostene smager af mindre og mindre. Er det mon

Mjae, måske. Strengt set, så er det i dag rigtigt, rigtigt dyrt at bruge
tid/lager
på at modne oste. Arla er mainstream, og der er vist for få mennesker der
vil bruge
en mindre formue på en *stærk* ost.....tror jeg.

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 16-08-02 16:58

Fri, 16 Aug 2002 08:31:50 +0200, skrev "LowLifeDK"
<easyliving@ofir.dk> :

> Arla er mainstream, og der er vist for få mennesker der
>vil bruge en mindre formue på en *stærk* ost.....tror jeg.

Man behøver egentlig heller ikke altid at bruge en formue for at få en
god ost. F.eks. er "Fætter Kras" fra Them rigtig god IMHO, og den
koster ikke alverden (kan ofte fås til samme kilo-pris som en
"Lillebror Gummiost").

Ifølge billederne på deres hjemmeside, så ser det også ud som om, der
en del godt gammeldags håndværk i deres produktion af ostene.
http://www.them-ost.dk/

--
Gitte Sørensen news@gittes.dk

Besøg min hjemmeside med galleri (tegning & akvarel), fotos,
rejser og madopskrifter http://home.worldonline.dk/~cgsorens

Fra : Peter Weis

Dato : 17-08-02 07:58

"Gitte Sørensen" <gydda@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> god ost. F.eks. er "Fætter Kras" fra Them rigtig god IMHO, og den
> koster ikke alverden (kan ofte fås til samme kilo-pris som en

Til gengæld har Fætter Kras, efter min mening, ikke meget med
gammelost at gøre.

mvh
Peter

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 18-08-02 16:19

Sat, 17 Aug 2002 08:58:08 +0200, skrev "Peter Weis" <p.weis@email.dk>
:

>Til gengæld har Fætter Kras, efter min mening, ikke meget med
>gammelost at gøre.

Helt enig !!
Jeg opfattede bare tråden, som værende gået hen og blevet en generel
diskussion om oste hhv. med og uden smag i al almindelighed

Fra : Gitte Sørensen

Dato : 16-08-02 16:55

Thu, 15 Aug 2002 23:15:06 +0200, skrev "Peter Ingsø Laursen"
<peter_il@*NOSPAM*e-box.dk> :

>Bortset fra det: Er der ikke sket et skred (til det (endnu) værre) over de
>sidste par år hvad angår de oste, man kan købe i supermarkederne?

Det kan da godt være du har ret i, at ostene har ændret sig.
Jeg troede egentlig selv, at det var fordi mine smagsløg var blevet
lidt slidte med tiden, der var grunden til, at jeg efterhånden også
skal have ost i en mere og mere lagret udgave.....