Hejmmelavet ketchup
Fra : soren

Dato : 10-08-02 12:31

Hej

Er der ikke en der ligger inde med en god opskrift på hjemmelavet ketchup??

mvh Søren Maagaard

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 10-08-02 22:43

soren wrote:

> Hej
>
> Er der ikke en der ligger inde med en god opskrift på hjemmelavet ketchup??

500g Gustodoro tomatpuré
4 x 140g Mara dobbeltkoncentreret tomatpuré
2 cl rapsolie
1 cl eddike
Saft af 3 fed hvidløg
1 spiseske citronsaft
1 spiseske løgpulver
1 teske tørret persille
½ teske sellerisalt
2 knivssp.stødt muskatnød
1 knivsspids allehånde
1 knivsspids Bähncke sennepspulver
½ knivsspids stødt nellike
1 teske salt
1 teske sukker

Det er bare at røre det hele sammen.
Hvis man vil have federe konsistens,kan man forøge mængden af
dobbeltkoncentreret tomatpuré. Lav gerne egen smagstilpasning af
krydderierne,men pas på med nellike,det smager hurtigt stærkt igennem.

Alternativt: Luksus version 1.0

1½ kg purerede tomater
10 cl eddike
15 cl rapsolie
25 g finthakket frisk persille
Saft af 5 fed frisk hvidløg
Saft af 200 g løg
Saft af 100 g selleri
Saft af 50 g gulerod
Saft af 50 g frisk chilipeber
1 tsk. knuste sennepsfrø
1 tsk. citronsaft
½ tsk. allehånde
¼ tsk. stødt muskatnød
¼ tsk. stødte nelliker
Salt
· Ingen tilsat Sukker ·

hvm

Fra : Jesper Jensen

Dato : 11-08-02 10:25

On Sat, 10 Aug 2002 23:43:05 +0200, Henrik Veber Madsen
<hvm@mail.uni2.dk> wrote:
>Alternativt: Luksus version 1.0

> [...]

Lyder lækkert.
Hvor lang tid kan blandingen holde sig?

Og hvordan får man saften ud af løg, selleri, gulerod og chilipeber?
Kræver det et specielt køkkenredskab?

Purerede tomater, er det kogte moste tomater eller blot moste tomater?

Jesper.

Fra : soren

Dato : 12-08-02 05:55

Jesper Jensen <jesperhjensen@yahoo.dk> wrote in message news:<k4bcluctono2lblvdlmvgv4g6k901obr72@4ax.com>...

> [...]
> Kræver det et specielt køkkenredskab?
>
> Purerede tomater, er det kogte moste tomater eller blot moste tomater?

Ja lyder lækkert, men hvordan laver man purerede tomater??
Er der andre der har et mere simpelt bud??
mvh Soren

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 12-08-02 08:02

Jesper Jensen wrote:

> Lyder lækkert.
> Hvor lang tid kan blandingen holde sig?

Salt, olie, eddike, citron, sennep, hvidløg og chili har alle *lettere*
konserverende egenskaber, så man kan forvente sig at ketchuppen holder
sig mindst en uge i køleskab. Det lækre og interessante ved den helt
friske og naturlige ketchup er dog alligevel at *er_frisk*, så hvis den
kommer til at stå en uge så er noget af idéen velsagtens gået fløjten...

> Og hvordan får man saften ud af løg, selleri, gulerod og chilipeber?
> Kræver det et specielt køkkenredskab?

Ja, en saftcentrifuge er utvivlsomt det bedste redskab til at presse
grøntsagerne mest muligt.

> Purerede tomater, er det kogte moste tomater eller blot moste tomater?

Efter min smag er det ukogte og uskoldede, finblendede tomater.

hvm