Flæskesteg i mikrobølgeovn -
Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 12:16

Hej gruppe

Jeg håber at nogen her kan hjælpe mig. Jeg står med en svinekam med
svær på 1,5 kg og vil gerne lave flæskesteg, og det skal ske i mikro-
bølgeovnen (800 W + grill) da jeg ikke har nogen traditionel ovn.

Jeg var helt sikker på at jeg havde en opskrift, men nu har jeg ende-
vendt bøger og noter uden held. Er der nogen her der kan hjælpe mig?

// Klaus

Fra : Jette Mogensen

Dato : 10-08-02 15:12

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+3d4e95ba-61ac-4c40-90a8-e5a12a7e094f@news.szn.dk...
> [...]
>
> Jeg var helt sikker på at jeg havde en opskrift, men nu har jeg ende-
> vendt bøger og noter uden held. Er der nogen her der kan hjælpe mig?

Opskrift fra Kogebog for kombiovn af Kirsten Goos:

Læg stegen i et mikroovnsegnet fad med sværen nedad.tilsæt 1 dl vand samt 1
tsk salt.Drys stegen med 1 tsk salt og evt. peber.Stik evt. lauerbærblade i
sværen.
Stil stegen på metalrist midt i ovnen.Steg i 24 min ved 440W + grill
Vend stegen og rids den igennem.Rids helt ned til kødet men ikke i det.
Stil stegen tilbage på risten og steg i 28 min. ved 250W + grill.
Drys med groft salt og giv grill i 3-10 min indtil sværen er sprød.
Instruktionen gælder for en svinekam på 1500 g.

mvh Jette-

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 15:24

Jette Mogensen skrev:

> Opskrift fra Kogebog for kombiovn af Kirsten Goos:

Det var lige præcis dén opskrift jeg tænkte på! Jeg må have set den
da jeg kiggede efter mikroovnskogebøger hos boghandleren, og så have
købt en anden bog.

Tak for det - så kommer der alligevel flæskesteg på bordet i aften! :)

// Klaus

Fra : Torben Abilgaard

Dato : 11-08-02 22:10

Hej Klaus

Fortæl os lige, hvordan en nuked flæskesteg er . . .
vh/Torben

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-08-02 06:37

Torben Abilgaard skrev:

> Fortæl os lige, hvordan en nuked flæskesteg er . . .

Selve stegen var glimrende - faktiske mere saftig end jeg husker en
ovnstegt flæskesteg - men jeg bliver vist nødt til at øve mig på
det med sværen. Nogle steder blev sværen brændt (fy, for en hørm!),
andre steder var den helt gummiagtig, og ingen steder havde jeg lyst
til at spise den. Men det kan nu ikke vælte mig af pinden, for den
allerførste steg jeg lavede i en traditionel ovn var sikkert heller
ikke helt vellykket.

// Klaus

Fra : Kat

Dato : 12-08-02 10:52

"Klaus Alexander Seistrup" skrev:
> [...]
> til at spise den. Men det kan nu ikke vælte mig af pinden, for den
> allerførste steg jeg lavede i en traditionel ovn var sikkert heller

Det drejer sig måske om, at du køber dig en steg som er højere i den
ene ende end i den anden? Det giver altid problemer her i hjemmet, så
jeg køber en så lige steg som muligt.
--

/kat
---

Fra : Henrik

Dato : 13-08-02 15:21

Grillen i en mikro er jo meget tæt på sværen...så det at den er plan er her
mere vigtigt end i en ovn med større afstand til grill-elementet.

Jeg bruger kartofler, evt skåret i "kiler", til at rette stegen op med, så
sværen er så plan som mulig, men kompensere for krumningen af stegen kan
kartoflerne selvfølgelig ikke klare......

H.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-08-02 15:36

Henrik skrev:

> Grillen i en mikro er jo meget tæt på sværen...så det at den er
> plan er her mere vigtigt end i en ovn med større afstand til
> grill-elementet.

Hm, ja, det kan der være noget om. Så må jeg være mere omhyggelig
næste gang.

// Klaus