Kan man beregne Microbølge tid?
Fra : EH

Dato : 09-08-02 20:10

Hej,

Ved ikke om det nærmere høre hjemme i matematik gruppen (er der sådan
en?)

Men:

Når køber ting til microen står der altid en eller anden
tidsangivelse, som jeg sjældent kan brug. Fx "2 minutter på 750W" -
men på min indstilling står der kun en markering ved "620W" - så kan
jeg naturligvis forsøge at gætte mig til hvor "750" ville stå hvis det
stod... MEN så var det jo jeg tænkte, måske er der en simple formel
man kan bruge til lige at regne sig frem til hvor lang tid en ret skal
have hvis den står på 620W i stedet?

Nogen bud? :)

Fra : Henrik

Dato : 09-08-02 20:47

Det er ikke helt ved siden af at tage udgangspunkt i at:

620W X 1,21 = 750W

Er tiden ved 750W angivet til 2minutter eller 120 sek, så skal du mikrobølge
i 120sek. X 1,21 = 145sek. eller 2 min. og 25 sek.

Tallene skal tages med et gran salt....for mærkeeffekten på din ovn er nok
mere et typisk tal for en ny ovn.....så der skal lidt fingespidsfornemmelse
til i alle fald, også fordi ønsket om hvor varm/tilberedt varen skal være
kan svinge fra bruger til bruger.

Men inden for visse rammer er der linearitet mellem effekt og tid.

Mvh.
H.

Fra : Rasmus

Dato : 10-08-02 02:01

Apropos - kender nogen til tabeller hvor man kan se "koge-tider" for
forskellige ting? a la 100 gram kartofler 30 sek. ved 700 watt?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-08-02 20:47

EH skrev:

> Fx "2 minutter på 750W" - men på min indstilling står der
> kun en markering ved "620W"

Det er ren købmandsregning: 120 sek. * 750 W / 620 W = 145 sek.

// Klaus